הרבה יותר ממלונות: מה מסתתר בתיק ההשקעות הפרטיות של דוד פתאל

בעלי רשת מלונות פתאל לקח השבוע חלק בגיוס הון פרטי עבור חברת הפאנלים הסולאריים אפולו פאוור • ההשקעה הנוכחית מצטרפת לאלו שכבר ביצע בחברות מגדלי הים התיכון, גדות מסופים ודן, כשברקע התאוששות עסקיו בענף התיירות בעקבות דעיכת מגפת הקורונה

דוד פתאל, בעל השליטה בפתאל החזקות / צילום: כדיה לוי
דוד פתאל, בעל השליטה בפתאל החזקות / צילום: כדיה לוי

ההתאוששות בעסקי המלונות שלו בקיץ האחרון, בעקבות התפוגגות הקורונה ומגבלותיה, מאפשרת לטייקון המלונאות דוד פתאל לבצע השקעות חדשות בתחומים שונים שאינם קשורים לעולם התיירות - תשתיות, תחבורה ציבורית, בתי אבות וטכנולוגיה. השבוע לקח פתאל חלק בגיוס הון פרטי של 58 מיליון שקל שביצעה מפתחת היריעות הסולאריות אפולו פאוור. זאת לצד מספר משקיעים פרטיים ומוסדיים (הפניקס, מור השקעות וקרנות הגידור חצבים ונוקד). הסכום שמגייסת אפולו עשוי להגיע אף ל־100 מיליון שקל בהנחה של מימוש האופציות שקיבלו המשתתפים בהנפקה.

ההשקעה הפרטית של פתאל במניות אפולו פאוור , הנסחרת בשווי של 1.4 מיליארד שקל, מצטרפת לסדרת השקעות שביצע פתאל עתיר הנזילות בשנים האחרונות. לפתאל נתח של 55% ממניות רשת המלונות הנושאת את שמו, ששווי השוק שלהן עומד כיום על כ־3.4 מיליארד שקל, וזאת לאחר שמימש לפני פרוץ הקורונה (שהובילה לפגיעה קשה בעסקיו) מניות פתאל החזקות תמורת כ־450 מיליון שקל.

 
  

"עלייה בביקושים בשוק הרכב אותה חווה החברה"

באשר להשקעתו הנוכחית של פתאל, מניית אפולו פאוור - בניגוד לחברות טכנולוגיה אחרות, היא מציגה עלייה של 34% מתחילת השנה, למרות שנפלה מאז השיא באוגוסט (אז נסחרה בשווי של כמעט 2 מיליארד שקלים). ניתן להסביר זאת בעניין שמגלים המשקיעים בפתרונות טכנולוגיים לאנרגיה ירוקה.

אפולו פאוור מפתחת פאנלים סולאריים קלי משקל בצורת יריעות, אותם ניתן להתקין על גגות רכבים. בחברה עצמה, שטרם רשמה הכנסות משמעותיות (2 מיליון שקל בלבד במחצית הראשונה של השנה), מציינים כי הגיוס הפרטי נעשה על רקע "העלייה בביקושים בשוק הרכב אותה חווה החברה, לרבות המשך הפיתוח עם חברת אאודי, הזמנות משווקי ה־after market, מינוי החברה הבת על־ידי אחת מקבוצות הרכב האירופאיות הגדולות בעולם כספק ישיר של עשרות אלפי יחידות ממוצר סולארי נלווה לאחד מדגמי הרכב בהיקף כ־33 מיליון אירו, וכן על רקע קבלת תקן בינלאומי וישראלי ליריעות דור א' של החברה. החברה מייעדת את תמורת ההנפקה למימון תוכניותיה העסקיות, לרבות רכישת והקמת קו ייצור ייעודי אוטומטי חדש למוצריה לשוק הרכב וכן להמשך פיתוח מוצריה". בשלוש השנים האחרונות הניבה מניית אפולו פאוור כ־2,500%. עבור פתאל ההשקעה הנוכחית מרחיבה כאמור את סל ההחזקות "החוץ־מלונאיות" שלו. עם השקעותיו האחרות נמצאת רשת בתי הדיור המוגן, מגדלי הים התיכון. ברשת, שנסחרת בבורסה בבשווי של 1.65 מיליארד שקל, מחזיק פתאל מניות בשווי של 150 מיליון שקל (9.1% מהחברה) והוא חלק מקבוצת בעלי השליטה בחברה הציבורית, שמוביל היו"ר מוטי קירשנבאום.

רק בחודש פברואר השנה רכש עוד 2% בחברה תמורה של 30 מיליון שקל והגיע לשיעור ההחזקות הנוכחי שלו. שתי השקעות נוספות, בהיקף כולל שעמד על פי ההערכות בעשרות מיליוני שקלים, ביצע פתאל במסגרת קבוצת ווליו LBH שרכשה את השליטה בשתי חברות גדולות בתחומי התשתית - חברת האוטובוסים דן וגדות מסופים. את ווליו LBH מובילים בית ההשקעות ווליו בייס (שבשליטת עידו נויברגר וויקטור שמריך), עופר לינצ'בסקי ושמעון בן חמו. הקבוצה רכשה בתחילת 2020 מחצית ממניות חברת התחבורה הציבורית והנדל"ן דן, לפי שווי של כ־1.2 מיליארד שקל ובספטמבר אשתקד ביצעה השקעה של מאות מיליוני שקלים בחברת גדות מסופים הנמצאת בשליטת קרן הפרייבט אקוויטי טנא, שמוביל אריאל הלפרין. הקרן רכשה את גדות, הפועלת בתחומי הסחר, ההפצה והלוגיסטיקה של כימיקלים, מכונס הנכסים של חברת אמפל בשנת 2014. לאחר שתוכניתה להציף ערך באמצעות הנפקה בבורסה בת"א לא יצאה לפועל, היא הכניסה במקום זאת את ווליו LBH להשקעה לפי שווי של 280 מיליון דולר. קבוצת המשקיעים שבה חבר גם פתאל מחזיקה כיום ב־49% ממניות גדות, שלאחרונה זכתה יחד עם אדאני ההודית במכרז לרכישת נמל חיפה תמורת 4.1 מיליארד שקל.

השקעות שהן "כסף קטן" עבור דוד פתאל

השקעה אחרת, קרובה יותר לעולמות הטכנולוגיה, אלא שאותה ביצע פתאל באמצעות רשת המלונות ולא באופן פרטי - היא בחברת ההלוואות החברתיות (P2P) בלנדר, שהקים ד"ר גל אביב עם שותפים. החברה הונפקה בינואר אשתקד, כאשר בהנפקה השתתפה פתאל החזקות שרכשה מניות בסכום קטן של פחות ממיליון שקל. ההשקעה הזו לא הסבה נחת בינתיים לרשת המלונות שכן המניה ירדה מאז ב־80%.

השקעות אלו הן כאמור "כסף קטן" עבור פתאל, שרשת המלונות שאותה הוא מוביל דיווחה לאחרונה על זינוק בתוצאות ברבעון השני של השנה. הכנסותיה עמדו על רמות שיא רבעונית של 1.5 מיליארד שקל, עלייה של 134% בתוך שנה. הרווח נקי עמד על 107 מיליון שקל, עלייה של 38% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וגם הוא מהווה שיא עבור הרבעון השני מאז הוקמה החברה. התוצאות החיוביות הושגו הודות לשיעורי תפוסה גבוהים במלונות הרשת ועליית מחירי החדרים. הרשת, המנוהלת על־ידי פתאל, הפעילה 198 בתי מלון פעילים נכון לסוף הרבעון השני השנה, מתוך 243 בתי המלון שברשותה. בישראל מחזיקה הרשת ב־61 בתי מלון והיתר באירופה, והמדינות הבולטות בפורטפוליו הן גרמניה (64 בתי מלון) ובריטניה ואירלנד (54 בתי מלון).