דוח כספי בלי PDF? רשות ני"ע רוצה פורמט דיווח כמו בוול סטריט

רשות ני"ע הודפת את הביקורת: "הפומט החדש הוא סטנדרט דיווח בינלאומי המקל על שליפת נתונים, השוואתיות בין חברות והתגברות על מחסום השפה"

ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי

רשות ניירות ערך מבקשת לקדם דיווח באמצעות טכנולוגיית iXBRL, ומציעה לוותר לחברות על החובה לצרף את הדוחות הכספיים שלהן בפורמט של קובץ PDF. מדובר בשלב זה על הצעה שהוגשה ופתוחה להערות הציבור (באתר החקיקה הממשלתי של משרד המשפטים), כאשר לפי ההצעה, "הסרת חובה זו תאפשר מעבר לדיווח באמצעות טכנולוגיית iXBRL - מתכונת הדיווח המקובלת בשווקים מתקדמים בעולם. מעבר כזה יקדם את פיתוח שוק ההון הישראלי והפיכתו לשוק הון משוכלל, נגיש ומתקדם".

נראה שיש מי שמביע חשש שוויתור על פרסום הדוחות בפורמט PDF עלול לפגוע במשקיעים ולהקטין את הנגישות שלהם לדוחות המתפרסמים, אם הטכנולוגיה שתאומץ במקומו לא תהיה מותאמת למכשירים האלקטרוניים שבאמצעותם נקראים הדוחות הכספיים כיום. כאמור, ההצעה פתוחה להערות הציבור, ומגיב אחד העיר: "למה לבטל את האופציה של PDF שהיא הכי נוחה למשקיע הפשוט?".

עם זאת ברשות סבורים שלהפך - לא מדובר בפגיעה. לפי תגובת הרשות לפניית גלובס, הפורמט החדש דווקא יקל על משקיעים לעשות השוואה בין חברות וינגיש את הדיווחים. "iXBRL הוא סטנדרט דיווח בינלאומי המקל על שליפת נתונים, השוואתיות בין חברות והתגברות על מחסום השפה", טוענים ברשות.

"לפתוח את שוק ההון למשקיעים גלובליים"

ברשות ני"ע מוסיפים כי כבר היום יש חברות שמבינות את הפוטנציאל ומטמיעות את שיטת הדיווח באופן וולונטרי, ואף פונות לרשות לליווי מקצועי בנושא. כן מדגישים שם כי חברות שיהיו מעוניינות לפרסם את הדוחות בפורמט PDF יוכלו לעשות זאת גם בהמשך. עם זאת ההערכה היא שככל שהשיטה החדשה תתפוס תאוצה, הדיווח ב-PDF יקטן.

לפי הרשות, "דיווח iXBRL הוא פורמט הדיווח המתקדם והמקובל בשווקים מערביים, ומאפשר למשקיעים בכל העולם לקרוא דיווחים של חברות ישראליות בשפת המקום.

"המעבר לשיטת דיווח זו הוא חלק מאסטרטגיית הרשות לפתוח את שוק ההון למשקיעים גלובליים ולעולם, ונועד להטמיע חדשנות, לבסס ולהרחיב את שוק ההון הציבורי. זוהי אבן דרך משמעותית באבולוציה של שוק ההון הישראלי".

נציין כי ה-SEC, רשות ניירות ערך בארה"ב, אימצה כבר לפני 4 שנים תיקונים הדרגתיים לקראת אימוץ iXBRL כפורמט הדיווח של חברות נסחרות. ב-SEC הסבירו אז כי שיטת הדיווח הזו מאפשרת למדווח לפרסם דיווח אחד שיכול להיקרא הן על-ידי אנשים והן על-ידי מכונות, וכן מאפשרת דרך קלה יותר לקבל מידע קונטקסטואלי.