סובלים מקשיי שינה או מהפרעות קשב? כנראה תהיו יזמים יותר טובים

השילוב של היפראקטיביות, נטייה לאימפולסיביות ומנעד קשב משתנה בתקופות או בזמנים מוגבלים אומנם עלול להפריע לביצועים • אבל נראה שיש בו גם יתרון: התעוררות של דחף יזמי

מחקר אחד בשבוע. על הקשר בין בעיות שינה, הפרעות קשב וריכוז ונטייה ליזמות / צילום: Shutterstock
מחקר אחד בשבוע. על הקשר בין בעיות שינה, הפרעות קשב וריכוז ונטייה ליזמות / צילום: Shutterstock

אמיר גרינשטיין הוא מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי AmirGrinstein@

יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון. yanashechterman.com

אמ;לק: תקציר המחקר ב-4 משפטים

שאלת המחקר: האם סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז (דומים ל-ADHD אך זמניים) משפיעים על יזמות? האם חוסר שינה מגביר אותם?

תהליך המחקר: ניסויים שבדקו קשר בין בעיות שינה, תסמינים דמויי ADHD וכוונה להקים עסק נוסף בקרב משתתפים רנדומליים ובקרב יזמים.

מסקנות: בעיות חוסר שינה מגדילות כוונות יזמות, בכך שהן משפיעות על סימפטומים של קשב וריכוז היפראקטיביים אשר מגדילים יזמות.

צידה לדרך: קשיי שינה עלולים להשפיע לרעה על קבלת החלטות, ולכן כדאי לבחון מחדש רעיונות והחלטות אחרי שבעיות אלו יחלפו.

מה גורם לאנשים לגלות יזמות ולהקים עסק? מחקרי עבר מצאו כי חוץ מנטייה לסיכונים וצורך בהישגיות, גם הפרעת קשב וריכוז היפראקטיבית (ADHD) מגדילה את הסיכוי לכך. מחקר חדש שפורסם בשנה שעברה ב-Entrepreneurship Theory and Practice מצא כי גם אנשים שאובחנו עם הפרעה זו יכולים לפתח סימפטומים דומים נוכח מצב זה או אחר, וההתנסות בסימפטומים אלו מגדילה את הסיכוי שיהפכו ליזמים. מהם סימפוטמים דומים ל-ADHD? השילוב של היפראקטיביות, נטייה לאימפולסיביות, ומנעד קשב משתנה בתקופות או בזמנים מוגבלים. אומנם סימפטומים כאלו עלולים להפריע לביצועים ארגוניים בארגונים מסורתיים, שבהם יש ציפייה לשעות עבודה קבועות ומגבלת עצמאות וגמישות, נראה שיש בהם גם יתרון: התעוררות של דחף יזמי, שמונע על ידי הרצון לעבור לסגנון חיים יותר עצמאי וגמיש.

שעות שינה, גמישות ואוטונומיה

החוקרים גוניה, גיש ומנסמן מאוניברסיטאות בולטימור ואורלנדו (ארה"ב) וקונבטרי (אנגליה) מצאו כי מקום העבודה המסורתי, עם המדיניות, ההנחיות, השגרה והניהול, נתפס כפוגע בתחושת הגמישות והאוטונומיה, שחשובים לתחושת השלמות של אנשים בעלי סימפטומים (אפילו זמניים) של ADHD. מכאן כנראה נובע הרצון להפוך ליזמ.ת, עמדה המאפשרת יותר עצמאות.

כאן נכנסת לתמונה גם בעיית חוסר שינה. החוקרים מצאו שלא רק שהיא מאפיינת יזמים רבים, אלא שהיא עלולה גם להגביר את הנטייה להפרעות קשב וריכוז היפראקטיביות, ומכאן - מגדילות יזמות.

בעיית חוסר שינה מאופיינת על ידי קושי בהירדמות, התעוררויות תכופות, משכי זמן שינה קצרים מדי וכדומה. כל אלה פוגעים באיכות השינה ובמשך הזמן הנדרש מבחינת פיזיולוגית.

ההשלכות רבות: מתברר שחוסר שינה גם מקטין את הרצון לאינטראקציות בינאישיות, לעבודת צוות ומקטין את הערנות לבעיות אתיות. כל אלו מגבירים את חוסר הרצון להישאר בסביבת עבודה סטנדרטית, ואת החיפוש אחר אלטרנטיבות המאפשרות עצמאות וגמישות. גם האפשרות לקבוע את זמני השינה והעבודה באופן עצמאי קוסמת לאנשים עם בעיות שינה.

מחקרי עבר גם מצאו כי בעיות שינה עלולות לגרום להערכת חסר של הסיכונים הכרוכים בהקמת עסק, מכאן שיש עדויות אמפיריות מצטברות לעובדה שהגורמים להקמת עסק עצמאי הם גם רציונליים וגם אי - רציונליים.

מה קרה כשפגעו באיכות השינה

נתונים מראים כי בעיית חוסר השינה הולכת ומתעצמת בשנים האחרונות. מחקר מ-2010 שפורסם ב-Journal of Sleep Research מצא כי 40% מאנשי העסקים האמריקאים סובלים מבעיית שינה כלשהי. יחד עם זאת, בעיית שינה איננה בעיה קבועה לכל החיים, ב-90% מהמקרים זו בעיה זמנית החולפת לאחר מספר שבועות או חודשים. אף שלא נמצא קשר סיבתי בין אבחנת ADHD לבעיות שינה כרוניות, מחקרים ביו - פסיכולוגיים מצאו כי בעיות שינה גורמים לסיפטומים דומים ל-ADHD.

בין החסרונות הרבים שבחוסר השינה נמצא שהוא מפחית יצירתיות והתנהגות חדשניות, מעצים התשה פיזית ומנטלית ומקטין את האמונה בהצלחת היוזמה העיסקית. אבל באופן מפתיע נמצא גם אלמנט חיובי: התברר שהוא מגדיל את הכוונות להקים עסק יזמי.

החוקרים ערכו ארבעה ניסויים. בניסוי הראשון הם חילקו את המשתתפים לשתי קבוצות - קבוצת ביקורת וקבוצה שהחוקרים פגעו באיכות השינה שלה באמצעות מניפולציה (ובעקבות כך כמעט מחצית מהמשתתפים פרשו מהניסוי, והחוקרים נדרשו לגייס משתתפים נוספים).השאלון שעליו נתבקשו המשתתפים לענות בדק סימפטומים של ADHD. ניתוח התוצאות מצא עלייה משמעותית בסימפטומי ה-ADHD בקבוצת "מופרעי השינה". בקבוצת הביקורת, ששנתם של משתתפיה לא הופרעה, נרשמה דווקא ירידה בסימפטומים לטווח קצר, אך כמעט ללא שינוי לטווח הארוך. זאת אומרת שחוסר שינה מגביר את הסימפטומים הללו.בשני הניסויים הבאים בדקו החוקרים את הקשר בין כוונות יזמות לסיפטומי ADHD, סימפטומי דיכאון ובעיות שינה בקרב 300 משתתפים. החוקרים מצאו קשר בין סימפטומי ADHD ליזמות וגם בין בעיות שינה לסמפטומים של ADHD. כלומר, שסימפטומי ה-ADHD הם המשתנה המתווך בין חוסר שינה ליזמות.בניסוי הרביעי נשאלו 184 יזמים אודות הרגלי השינה שלהם, סימפטומי הADHD והכוונות שלהם להקים עסק נוסף. גם כאן מצאו החוקרים קשר בין הרגלי השינה, סימפטומי ADHD וכוונות להקים עסק חדש.

על אף ובשל כל האמור לעיל, חשוב לזכור כי תקופה שבה מתמודדים עם חוסר שינה גם מגדילה נטילת סיכונים ומעלה ביטחון עצמי. כדאי שיזמים המתמודדים עם בעיות שינה יהיו מודעים לכך, ויעשו הערכה נוספת של רעיונותיהם אחרי שינה ומנוחה טובה. יתכן וירצו לשקול שותפ.ה שאינם מתמודדים עם בעיות דומות.