מטא וגוגל מקצצות עובדים. רק אל תזכירו פיטורים

חברת האם של פייסבוק רוצה לחתוך עלויות בלפחות 10%, לפי מקורבים לתוכניות החברה, בעוד גוגל דרשה מחלק מהעובדים להגיש מועמדות למשרות חדשות

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא. החברה החלה בשקט לפטר מספר משמעותי של עובדים / צילום: צילום מסך
מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא. החברה החלה בשקט לפטר מספר משמעותי של עובדים / צילום: צילום מסך

בתגובה לעיכוב בצמיחה והתחרות המשמעותית, בכירים בענקית הטק מטא  דיברו על חיתוכי עלויות, הקפאת גיוסי עובדים ו"תעדוף אכזרי". במילה אחת לא השתמשו בחברה: "פיטורים".

אך מטא החלה בשקט לפטר מספר משמעותי של עובדי סגל על ידי ארגון מחדש של מחלקות ומאפשרת לעובדים שיושפעו מהקיצוצים חלון זמנים מוגבל להגשת מועמדויות לתפקידים אחרים בחברה, כך לפי מנהלים בהווה ובעבר המקורבים לעניין. מהלך זה מאפשר למטא לקצץ בעובדים ולעכב במעט הוצאת מכתבי פיטורים המונית.

הקיצוצים צפויים להיות הקדמה לצמצום עלויות עמוק יותר, כשמטא מתכננת לקצץ בלפחות 10% מהעלויות שלה במהלך החודשים הקרובים, כך לפי מקורבים לחברה. בעוד חלק מהחסכון יגיע מקיצוץ מוקדם בתקציבי החברה, מרביתו צפוי להגיע מהצמצום בכוח האדם.

בתגובה לשאלות, דובר מטא טרייסי קלייטון התייחס להצהרתו של המנכ"ל מארק צוקרברג ביולי האחרון, שהחברה תצטרך להעביר משאבים כלפי עדיפויות, בעוד לחצי השוק מתגברים.

"היינו ציבוריים בנוגע לצורך של הצוותים שלנו להשתנות על מנת להתמודד עם האתגרים", אמר קלייטון. הוא אמר שלתת לעובדים המקוצצים אפשרות להגיש מועמדות למשרות חדשות משמעותו לשמור על כשרונות שמטא תאבד.

החברה חתכה את התחזיות שלה להוצאות תפעול מאז הרבעון השלישי של השנה שעברה אך לא הציעה עד כה שהיא תקצץ בכוח האדם באמצעי שאינם פיטורים.

התהליך להגשת מועמדות למשרות בחלון הזדמנויות מוגבל מוכר בקרב עובדי מטא כגיהנום משאבי אנוש שהם מכנים "רשימת 30 הימים".

למטא, חברת האם של פייסבוק החל מהשנה שעבר, יש כלל ותיק על כך שעובדים שמשרותיהם בוטלו עשויים להיות מפוטרים אם לא ימצאו משרה חדשה בתוך חודש. היסטורית, אלה היו בד"כ עובדים שאף אחד בחברה לא רצה, ושלא הצליחו להשיג משרות חדשות. כעת, העובדים שיושפעו מביטול התפקידים הם עובדים עם מוניטין טוב וביצועים חזקים.

מטא דיווחה על 83,553 עובדים בחברה בסוף הרבעון השני השנה, ב-32% יותר מב-2021.

גם באלפאבית דורשים מהעובדים להגיש מועמדויות לתפקידים חדשים אם ירצו להישאר חלק מהחברה, כחלק מהתהליכים לחתוך בעלויות. בשבוע שעבר, גוגל הודיעה לבערך חצי ממאה העובדים באינקובטור הסטארט-אפים שלה "Area 120" כי הם יצטרכו להגיש מועמדויות לתפקדים חדשים בתוך 90 יום, כך לפי מקורבים לעניין.

גוגל בד"כ נותנת לעובדים 60 ימים להגיש מועמדות לתפקידים אחרים בתוך החברה אם המשרות שלהם בוטלו, אם כי עובדי Area 120 מקבלים בד"כ יותר זמן אם הפרויקטים שלהם מבוטלים.

במרץ, יותר מ-1,400 עובדי גוגל חתמו על עצומה בדרישה שהחברה תאריך את תקופת 60 הימים ל-180 לקבוצה של יותר מ-100 עובדים במחלקת מחשוב הענן.

דובר מטעם גוגל אמר כי קרוב ל-95% מהעובדים שהביעו עניין בהישארות בחברה מצאו משרות חדשות בחלון הזמן המוצע. באלפאבית היו 174,014 עובדים בסוף הרבעון השני של השנה, 20.8% יותר מבשנה שעברה.

בעמק הסיליקון נראים יותר קיצוצי עובדים לאחר שהחברות הגדולות גייסו עובדים במהירות בזמן המגפה. במאי 2021, טום אליסון, ראש אפליקציית פייסבוק, פרסם מזכר עם הכותרת "מדוע העסקה כל כך קשה עכשיו?". אליסון ציין "חוסר איזון משמעותי בין היצע ודרישה בין צרכי ההעסקה שלנו והזמינות של הטאלנטים". עם המחסור במהנדסים ברקע, החברה גייסה יותר מגייסי עובדים, אך גם אלו היו קשים לאיתור.

עם התקררות באקלים הכלכלי והכאוס בעולם הפרסום הדיגיטלי, השפה שבה משתמשים בכירי טק מאוד שונה כעת.