הטכנולוגיה שהופכת משפט לציור מרהיב תוך שניות בודדות - כעת זמינה לציבור הרחב

הטכנולוגיה DALL·E 2 עוררה סערה ברשת, לאחר שרבים ראו את האפשרויות הרבות ואת היכולות המרשימות • חברת OpenAI הודיעה כעת כי היא מבטלת את רשימת ההמתנה ופותחת את הכלי לקהל הרחב • עם זאת, מומחים חוששים מההשפעה הרעה של כלי כזה, לצד יצירת תמונות פוגעניות ובעייתיות

ציור שנוצר באמצעות DALL·E 2 / צילום: DALL·E 2
ציור שנוצר באמצעות DALL·E 2 / צילום: DALL·E 2

בחודשים האחרונים, הרשת סערה מכלי הבינה המלאכותית שיוצרים תמונות ללא התערבות אדם, על בסיס תיאור טקסטואלי שמוזן למערכת מראש. חברת OpenAI הודיעה אמש כי היא ביטלה את רשימת ההמתנה לבינה המלאכותית שלה, DALL·E 2. כעת, לפי בלוג החברה, כל אחד יכול להירשם כדי להשתמש במחולל התמונות הבינה המלאכותית.

לפניכם שלוש תמונות. נחשו איזו מהן צוירה בידי אדם ואיזו על ידי מחשב? | פרויקט מיוחד
בינה מלאכותית ניצחה בתחרות אמנות - ולא כולם קיבלו את זה יפה 

כל מי שיצליח להירשם, יקבל 50 קרדיטים חינם (כלומר, 50 הרצות של תיאורים) כדי לייצר את התמונות המבוקשות. מאותה נקודה, בכל חודש, יתווספו לקופה 15 קרדיטים נוספים בחינם. מי שרוצה להרחיב את השימוש אף יותר, ייאלץ לשלם 15 דולר עבור 115 קרדיטים נוספים. הסיבה לכך נעוצה בעומס הרב שיש במערכות, לפי OpenAI, כ-1.5 מיליון משתמשי DALL·E מייצרים יותר מ-2 מיליון תמונות מדי יום.

עם זאת, אמש רבים מאלו שניסו לפתוח חשבון בשירות המסקרן, גילו שישנה תקלה באחד הספקים וחלקם אף מצאו את עצמם "נזרקים" החוצה מההרשמה. כדי להתנצל על הקשיים בהתחברות, החברה מתחייבת להוסיף עוד 50 קרדיטים נוספים, בנוסף ל-50 הקרדיטים שמתקבלים בעת פתיחת חשבון. לדברי החברה, הזיכויים יתווספו ביום שישי הקרוב בשעות הערב.

החברה חשפה את גרסת DALL·E הראשונה בשנה שעברה, אז הבינה המלאכותית יצרה תמונה בסיסית מתיאור טקסטואלי, מהלך שכבר אז עורר גלים. בחודש מאי האחרון, החברה פרסמה את הדור השני של הפלטפורמה, ויצרה סערה ברשת עם שיפורים משמעותיים ויכולות מרשימות למדי.

"הפכנו את המסננים שלנו לחזקים יותר"

OpenAI, שקיבלה מימון משמעותי מענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט, נזהרה משחרור DALL·E 2 בצורה ציבורית. מומחים הזהירו שמכיוון שהכלי מתבסס על מידע ונתונים רבים, הוא גם גורף מידע מסוכן מהחלקים הבעייתיים יותר - כמו עירום, תוכן פוגעני, שיח שנאה, דיסאינפורמציה ועוד. לצד זאת, ביקורת נוספת שעלתה נגד המערכת גורסת כי ישנה הטיה יסודית - מכיוון שמערכות הנתונים לא עברו מסננים, והן פועלות על כמויות אדירות של דאטה, יש להן נטייה להתמקד רק במרכז, כמו גברים לבנים, ולהתעלם מאנשים כהי עור או נשים.

החברה נקטה במספר צעדים כדי להילחם בהשפעות הללו, כמו שליטה בדאטה וסירוב ליצור תמונות על סמך הנחיות מפורשות. למרות כל זאת, החברה ספגה ביקורת. בבלוג של OpenAI נכתב כי החברה מרוצה מהשיפורים שהיא עשתה בהיבטי הבטיחות ושזה יעזור לקזז נזקים פוטנציאליים. "בחודשים האחרונים הפכנו את המסננים שלנו לחזקים יותר בדחיית ניסיונות ליצור תוכן מיני, אלים ותוכן אחר שמפר את מדיניות התוכן שלנו, ובנינו טכניקות זיהוי ותגובה חדשות כדי להפסיק שימוש לרעה", אמרה החברה.

מוקדם יותר החודש, Getty Images אסרה על העלאה ומכירה של איורים שנוצרו באמצעות DALL·E 2, Stable Diffusion וכלים נוספים, בעקבות החלטות דומות של אחרים. מנכ"ל Getty Images, קרייג פיטרס, אמר ל-The Verge שהאיסור נבע מחששות לגבי "בעיות נכונות שלא טופלו", משום שהמערכות הללו מכילות תמונות מוגנות בזכויות יוצרים שנלקחו מהאינטרנט.

"דווקא הפיתוחים המעניינים הגיעו מחברות קטנות ללא תקציבי מחקר"

לא רק הכלי של OpenAI נמצא ברשת: נוצרו מספר מערכות דומות, כמו גוגל אימג'ין, Midjourney ו-Stable Diffusion, שיש כאלו הטוענים שעושים עבודה טובה יותר מ-DALL·E 2. מומחים שונים אף מציינים את פספוס ההזדמנות הזו מצד OpenAI, שכן בעבר היה לחברה מומנטום אדיר ויכולת שליטה, ועכשיו ישנן הרבה אפשרויות אחרות ואף טובות יותר.

אורי אליאבייב, יועץ בתחום הבינה המלאכותית ומנהל קהילת Machine and Deep Learning Israel, קהילת הבינה המלאכותית הגדולה בישראל (המונה למעלה מ-27 אלף מומחים ומפתחים) מסביר כי "אין ספק ש-OpenAI היו אלו שהביאו את יכולת סנתוז התמונות ממשפטים לקדמת הבמה. ההשקה של DALL·E 2 יצרה התפוצצות טכנולוגית ומחקרית שגרמה להרבה חברות לשם פוקוס על הנושא ולהציג פיתוחים משלהן. כפועל יוצא מכך, וכפי שקורה במקרים רבים בתחום הטכנולוגי, דווקא הפיתוחים המעניינים הגיעו מחברות קטנות ללא תקציבי מחקר ענקיים. אחד השחקנים החזקים בתחום הוא שירות Midjourney שהפך להיות מעין מתחרה אנדרדוג ל-OpenAI.

"הבשורה האמיתית הגיעה כשחברת Stability AI חשפה מודל משלה שמבוסס על טכנולוגיה בשם Stable diffusion ופשוט הרעידה את התחום כולו - ולא בגלל איכות התמונות. רעידת האדמה שהתרחשה הייתה כי החברה פשוט שחררה את כל המודל שלה כקוד פתוח. זה פשוט איפשר לכל כך הרבה אנשים ליצור עוד המון ורסיות שונות של הטכנולוגיה ופשוט לשבור את גבולות הדמיון. ככה OpenAI נשארה קצת מאחור ואיבדה מהזוהר שאפף אותה בימים הראשונים של ההשקה של DALL·E 2", טוען אליאבייב.

"מאוד מסקרן לראות איך זה יפתח אותנו כחברה"

ד"ר טל מימרן, מנהל מחקר במרכז פדרמן לחקר הסייבר באוניברסיטה העברית וראש תוכנית אמנה חברתית בעידן הדיגיטלי בתכלית, חושב שמקרה המבחן כאן הוא מעניין במיוחד. "אנחנו צריכים להסתכל על האיזונים בין המתחים והערכים שקיימים בעת פיתוח טכנולוגיה חדשה, מה שמהווה גם הזדמנות וגם סיכון. מצד אחד, אנחנו רוצים שתפותח טכנולוגיה בצורה אחראית, כזו שתתממשק עם המציאות ותיצור השפעה חיובית ולא משהו שיוביל אותנו לכיוונים אפלים", כך לדבריו. אז כשעוסקים בכלי כמו דאלי, זה יכול להיות כלי נהדר לאמנים, ליוצרים, כלי ביטוי עצמי נהדר. הוא מוסיף: "מצד שני, חופש ביטוי כזה עלול להוביל לתכנים שאנחנו לא רוצים לעודד כמו תכנים מיניים, הסתה לטרור ועוד".

במענה לאותם מומחים, מסביר ד"ר מימרן שזה דווקא משמח אותו שב-OpenAI חיכו לפתוח את המערכת לכולם. "ברמה העסקית יכול מאוד להיות שהם פספסו את ההזדמנות ויש כלים שעושים את זה יותר טוב. אבל אני חושב שראוי קודם כל לשבח חברה שמנסה לפעול בצורה אחראית ומנסה להשיק את המוצר שלה בצורה הדרגתית - שגם מאפשר לה לשפר את הביצועים וגם מאפשר לה להפוך את הכלי לבטוח יותר", מבהיר.

לדברי מימרן, ישנה סוגייה מעניינת בנוגע לרגולציה. "הרבה שואלים: האם הרגולציה על הבינה המלאכותית צריכה להיות דומה לרשת חברתית שמעודדת חופש ביטוי או רגולציה שמתקדמת בהיבטים מסחרים כמו זכויות יוצרים". לדבריו, בחירת סוג הרגולציה היא אתגר, ויש הרבה שכבות שמצריכות התייחסות, אך לא תמיד קשורות אחת לשנייה.

מה שבטוח, לדברי ד"ר מימרן, זו מערכת פורצת דרך. "דאלי הופך כל אחד מאיתנו לפיקאסו פוטנציאלי או למפרסם פוטנציאלי, כמות ההתפצלויות האפשרויות מבחינת הכלי הן בלתי נגמרות. מאוד מסקרן לראות איך הכלי הזה יפתח אותנו כחברה. איך הכלי ישנע אנשים לתחומי עיסוק שהם בכלל לא חשבו עליהם לפני כן. אני רואה המון הזדמנויות והמון אפשרויות לגילויים שמרתקים מבחינת סקרנות אינטלקטואלית. אז נכון, יש חשש ויש סיכונים. אבל כרגע במאזניים, אני מרגיש שההזדמנות עולה על כל סיכון", הוא מסכם.