הגיוס ברוסיה והירידה במחיר הנפט מחלישים את היד הכלכלית של פוטין

ענני סופה כלכלית מתעבים בזמן שנשיא רוסיה מורה להקצות משאבים פיננסיים נוספים למלחמה באוקראינה • העסקים ברוסיה ניצבים בפני אתגר חדש: עובדים שמתייצבים להילחם או בורחים מהמדינה

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Pavel Bednyakov
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Pavel Bednyakov

גיוס מילואים יקר, ירידה במחירי האנרגיה וסבב חדש של סנקציות מערביות מאיימים ללחוץ עוד את הכלכלה החבוטה של רוסיה ולחתור תחת היסודות הפיננסיים של מלחמתו של ולדימיר פוטין נגד אוקראינה. 

לקראת גל העלייה מרוסיה: הממשלה תאשר תוכנית קליטה "ללא תנאים"
המיעוטים על הכוונת, מאות מפגינים נעצרו: כך נראית רוסיה לאחר ההכרזה על הגיוס החלקי
● "מרבית השופטים גויסו": השפעת המלחמה על מערכת המשפט באוקראינה
פוטין הכריז על גיוס, ו"מראית העין" של השגרה ברוסיה נשברה | פרשנות
"המערב רוצה להרוס אותנו": פוטין הכריז על גיוס צבאי חלקי ברוסיה

ענני הסופה הכלכלית מתעבים במקביל לכך שפוטין הורה להקצות למלחמה באוקראינה משאבים פיננסיים נוספים. החלטת הקרמלין לגייס יותר מ־300 אלף חיילים תצריך כספים חדשים לציוד, אימון ושכר למגויסים החדשים, כך אומרים אנליסטים. זה גם יגרום הפרעות רבות לעסקים פרטיים ברוסיה, שניצבים בפני אתגר חדש: עובדים שמתייצבים להילחם או בורחים מהמדינה.

וזה קורה בזמן שההכנסות ממחירי האנרגיה הגבוהים - החוזקה הכלכלית העיקרית של רוסיה - הגיעו כנראה לשיאם. תקציב הממשלה הפדרלית של רוסיה היה בגירעון בחודש שעבר בגלל התכווצות ההכנסות מאנרגיה. זה היה לפני הירידה האחרונה במחירי הנפט ולפני שמוסקבה הפסיקה בהזרמת הגז שעדיין הוזרם לאירופה.

"הגיוס הוא עוד מכה רצינית לכלכלה הרוסית, במיוחד בגלל אי־הוודאות הגוברת", אמר מקסים מירונוב, פרופסור ללימודים פיננסים בבית הספר לעסקים IE במדריד, "והוא קורה בזמן שההכנסות מנפט ומגז החלו להתייבש".

מלחמות לעתים קרובות מנוצחות על־ידי הצד שיש לו היכולת הכלכלית לתמוך בלחימה ממושכת. הכלכלה של אוקראינה נפגעה קשות, אבל קיבלה המון סיוע מהמערב כדי להישאר מעל המים.

סנקציות מערביות פגעו במסחר של רוסיה, אבל מוסקבה הצליחה לייצב את הכלכלה הודות לזינוק במחירי האנרגיה. הרובל, שצנח בתחילת המלחמה, עלה בחדות כנגד הדולר, והאינפלציה התמתנה. הממשלה הרוסית וכלכלנים עצמאיים כעת צופים מיתון קל יותר השנה ממה שבעבר חשבו.

בעוד שאין עדויות לקריסה כלכלית קרובה, בעלי עסקים ומשקיעים בתוך המדינה הגיבו באימה לחדשות על הגיוס. אקטיביסטים ואנליסטים אמרו כי הפקודה של פוטין פותחת את הדלת לגיוס גדול הרבה יותר. שוק המניות הרוסי, המוגבל בעיקר למשקיעים מקומיים, קרס לאחר ההכרזה על הגיוס.

"באמת אי־אפשר לספור", אמר מיהאיל מרקין, מנהל מחלקת הפיתוח העסקי בחברת הלוגיסטיקה ממוסקבה Major Cargo Service. "אם מדובר בחמישה אנשים מתוך חברה עם אלף עובדים, זה דבר אחד, אבל מה אם מדובר על חצי?"

"ואז מי יודע איך יפעלו העסקים בלי האנשים המגויסים", אמר. 

גירעון תקציבי גדול

לפני הגיוס, נתונים רשמיים הראו שהממשלה נכנסה לגירעון תקציבי גדול באוגוסט. היא דיווחה כי העודף התקציבי לשנה התכווץ ל־137 מיליארד רובל, כ־2.3 מיליארד דולר, בשמונה החודשים הראשונים של השנה, לעומת כ־481 מיליארד רובל ביולי.

הממשלה הגתה כמה צעדים כדי לסגור את הפער, כולל העלאת מסים על תעשיית האנרגיה. היא הנפיקה אגרות חוב ממשלתיות החודש בפעם הראשונה מאז פברואר והבטיחה לנהל גירעון בשנה הבאה. אגרות החוב ימומנו על־ידי אזרחים רוסים. משקיעים זרים, להם הייתה חייבת הממשלה 20% מאגרות החוב לפני המלחמה, חסומים מהשוק. מוסקבה נעולה מחוץ לשווקי חוב בינלאומיים.

הבעיות הכלכליות של רוסיה הן בחלקן אפקט בומרנג ממדיניות המדינה עצמה. מחירי האנרגיה הגבוהים שהמלחמה באוקראינה הביאה יצרו לרוסיה בהתחלה הכנסות עצומות. כ־45% מסך ההכנסות בתקציב הפדרלי הגיעו מנפט וגז בשבעה החודשים הראשונים של השנה, כך נמסר מהמכון לפיננסים בינלאומיים.

אבל מחירי האנרגיה הגבוהים בלמו את הצמיחה העולמית והובילו להאטה נרחבת בביקוש לנפט. הבנצ'מרק, נפט ברנט, ירד במחיר כמעט בשליש מהשיא של יוני ונסחר בפחות מ־85 דולר לחבית.

אם לוקחים בחשבון הנחה נוספת של 20 דולר על הנפט הגולמי של רוסיה, מוסקבה כבר מוכרת את הנפט שלה מתחת למחיר הדרוש לאיזון התקציב, שהוערך ב־2021 ב־69 דולר לחבית על ־ידי S&P Global Commodity Insights. הרובל החזק מסבך את העניינים לקרמלין, בגלל שהוא מקטין את הערך של יצוא נפט כשההכנסות מומרות למטבע הרוסי.

חוץ מהמחיר, גם יצוא הנפט ירד בשבועות האחרונים, כך אומרים אנליסטים וחברות העוקבות אחרי ספינות. הירידה כנראה מונעת משילוב של האטה בכלכלה העולמית וסנקציות נוספות של האיחוד האירופי על דלק רוסי, שייכנסו לתוקף בדצמבר.

ניל קרוסבי, אנליסט בכיר ב־OilX, אמר כי ייצור נפט גולמי רוסי ירד לכ־4.5 מיליון חביות ביום בספטמבר, ירידה מיותר מ־4.8 מיליון חביות ביום באוגוסט, בגלל ירידה בזרימת הנפט לטורקיה, לסין ולהודו. שלוש המדינות האלה שתו הרבה מהנפט הרוסי הגולמי שהמערב ובנות־בריתו לא רצו לקנות בגלל הפלישה לאוקראינה.

ב־Capital Economics מעריכים כי סך־כל ההכנסות של רוסיה מיצוא נפט וגז יירד בחצי מבערך 340 מיליארד דולר השנה ל־170 מיליארד דולר ב־2023, הפסד המקביל ליותר מכפלים מתקציב ההגנה של רוסיה בשנה שעברה. 

"חרב דמוקלס תלויה מעל כל משקי הבית ברוסיה"

במערב מתכוננים גם להדק את הלחץ של הסנקציות, לאחר שכבר פגעו במוסקבה בסדרת צעדים חסרת תקדים במהלך השנה. תקרת מחיר לנפט רוסי שקבוצת שבע המדינות עובדת עליה נמצאת גם היא בתהליך התהוות.

בדיוק בזמן שרוסיה נוחלת תבוסות בשדה הקרב, המחיר והסיבוך הכרוך בגיוס זעזעו את הביטחון העצמי של הרוסים.

"הגיוס הוא חרב דמוקלס שכעת תלויה מעל כל משקי הבית ברוסיה", אמר יאניס קלוגה, מומחה לרוסיה במכון הגרמני לענייני ביטחון ועניינים בינלאומיים. "זה יפגע באופטימיות של הצרכן הרוסי הממוצע".

החרדה הזו גרמה למנוסה לעבר גבולות רוסיה על־ידי אלפי גברים בגיל לחימה, וזה מתווסף לבריחת מוחות בקנה־מידה גדול מוקדם יותר השנה.

"אנשים נמלטים היכן שהם יכולים", אמר מירונוב. "אלה בעיקר עובדים בעלי השכלה וכישורים גבוהים. אז הגיוס הזה הולך להשפיע השפעה כלכלית חמורה לא רק בשנה הבאה אלא במשך עשורים רבים".

עסקים רוסיים מנסים להבין אילו עובדים נמצאים בסבירות גבוהה להיקרא אלי קרב, וחושבים איך לצמצם את מספרם.

המנכ"ל של מפעל ייצור מזון במרכז רוסיה אמר כי הוא קיבל טופס ריק ממנהלת העירייה המקומית בשבת, וקיבל הוראה למלא אותו במידע לגבי העובדים שעשויים להיות כשירים לשירות צבאי. הטופס, שנצפה על־ידי ה"וול סטריט ג'ורנל", כולל מידע כמו השם, הכתובת, הדרגה הצבאית, מעמד מילואים, מצב משפחתי והתפקיד בעבודה של העובדים.

ב־Major Cargo Service, חברת הלוגיסטיקה ממוסקבה, הזמנות חדשות למשלוח ממולאות כמצופה, אבל פחות לקוחות יוצרים קשר עם החברה לדיונים על עסקאות חדשות. העדיפות הראשונה של לקוחותיו כעת היא הערכת הסיכון הכרוך בכך שעובדים יעזבו את מקום העבודה בגלל הגיוס, אמר מרקין.

"אנחנו בהפסקה", אמר מרקין. "זה כאילו כולם עטו על עצמם גלימת רואה ואינו נראה והשתתקו".