אלונה בר און בהשקת מוסף התרבות של גלובס: "נשים במרכז את הקורא, ניתן דגש לתוכן על-זמני"

אלונה בר און, מו"לית גלובס, פתחה את ערב ההשקה של מוסף התרבות החדש של גלובס בעריכת ליסה פרץ שהתקיים במוזיאון ארץ ישראל • בר און דיברה על הצורך בהחזרת האמון בעיתונות, על המשמעות של הוספת מוסף התרבות, והסבירה כי הנושאים שיטופלו הם בעלי "אופי על-זמני", נועדו לתת מענה לניו ג'ורנליזם ובבסיסם מידע ולא דעה

אלונה בר און, מו''לית גלובס, באירוע ההשקה של גלובס תרבות / צילום: כדיה לוי
אלונה בר און, מו''לית גלובס, באירוע ההשקה של גלובס תרבות / צילום: כדיה לוי

מו"לית גלובס, אלונה בר און, פתחה אמש את אירוע השקת מוסף "גלובס תרבות" בעריכתה של ליסה פרץ, שהתקיים במוזיאון ארץ ישראל בהשתתפות למעלה מ-100 בכירי עולם התרבות בישראל.

בר און הסבירה את המשימה של גלובס בהנהגתה וכיצד הוספת מוסף התרבות משתלבת בחזון של העיתון. לדבריה, המשימה המרכזית שגלובס לקח על עצמו היא להתמודד עם האמון הנמוך בעיתונות.

לפי נתוני סקר של ארגון מעלה שהציגה בר און, האמון בעיתונות נמצא בשפל: "רק כ-15% סומכים על התקשורת, נתון זהה למידת האמון בממשלה. זה נתון נמוך משמעותית מהאמון בחברות עסקיות ונמוך במיוחד ביחס לארגוני חברה וסביבה וארגוני מחקר מדעיים ואקדמיים".

בר און ציטטה את ההגדרה של אמון, "ייפוי-כוח רוחני המוענק לישות כלשהי ונותן לה לגיטימציה לנהוג לפי ראות עיניה". לדבריה, "פעם לעיתונות הייתה לגיטימציה כזו, היום לא".

בר און ציטטה גם את ג'רי סיינפלד ממדור "ציטוט אחד ביום" שמופיע בשער הנוסף של העיתון, שאמר בעבר: "זה מדהים שכמות אירועי החדשות המתרחשת בעולם בכל יום מתאימה בדיוק לגודל העיתון", והסבירה כי במהות העבודה העיתונאית עומדת הבחירה מה להכניס כל יום לעיתון. 

"אנחנו רואים לא פעם שבעיתונים בוחרים בתוכן צהוב, שלילי וזמני, מוכר וידוע, מונע מאינטרסים והיעדר שיטה", אמרה בר און. "בגלובס אנחנו מנסים לעשות אחרת - אנחנו מנסים לבחור בתוכן ענייני, בעל ערך, רלוונטי, מעניין, מגוון ומהימן. אנחנו עושים עבודה מאומצת וגדולה בהקשר הזה בכל המוצרים של גלובס, וגם גלובס תרבות נבנה על בסיס אותם העקרונות".

"נשאלת השאלה איך אפשר ליצור עיתונות שאנשים ירצו, יקראו ויהיו מוכנים אפילו לשלם עליה? המסקנה שלנו היא שאם ניקח אחריות ונתייחס למידע כמו למזון, ונסמן שליליות בכמויות גדולה ועודף מידע בכמות גבוהה - יכול להיות שנגיע ליעד הנכסף הזה. אנחנו מנסים יותר לשאול שאלות ולשים פחות סימני קריאה. פחות פיזור נקודות אלא חיבורן, לנתח מגמות, לנסות לשים במרכז את הקורא ואת המנוי ולא את העיתונאים, המו"ל, המפרסמים או היח"צ", אמרה בר און.

"אנחנו רוצים לנסות לייצר מודל שהוא אתי ועסקי, כי אנחנו מאמינים שאחרת לא תהיה לנו לגיטימציה" אמרה בר און. "הרשתות החברתיות מציעות פתרון גרוע באותה מידה ובחינם. הדרך להתמודד היא על-ידי שקיפות, בדיקת עובדות ומתן ערך לקוראים".

משיבים לאחור את תפיסת הניו ג'ורנליזם

ביחס למוסף החדש אמרה בר און: "השקנו מוסף תרבות חדש בגלובס, אבל אנחנו לא המצאנו את הגלגל, היו מוספי תרבות בגלובס, והחיבור הזה בין כלכלה לתרבות הוא לא חדש, אדם ברוך לדוגמה עשה זאת בעבר.

"יחד עם זאת, המוסף החדש נבנה לפי סט הערכים של גלובס כולו, התוכן שתקראו בו הוא לא בהכרח מה שתקראו במקומות אחרים, בטח לא בצורה הזו. הנושאים שיטופלו בו לאו דווקא חדשים, יש להם יותר אופי על-זמני, והם שמים דגש על מידע ולא על דעה. בטור שפרסמתי לרגל יציאת המוסף הסברתי שאנחנו רוצים להשיב לאחור את תפיסת הניו ג'ורנליזם, ואני חושבת שהשערים שכבר פורסמו ועסקו למשל בסלמן רושדי, בתיק הרמס עם ההקשר לשחיתות במלזיה ולאנטישמיות בפסטיבל האמנות דוקומנטה בגרמניה מייצגים את הכיוון אליו אנו שואפים".