מחוזות הדונבאס סופחו רשמית לרוסיה; אוקראינה ביקשה להצטרף לנאט"ו

במעמד ראשי ארבעת מחוזות הכבושים באוקראינה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע על "המחוזות החדשים של רוסיה" • נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע בתגובה כי אוקראינה הגישה מועמדות לנאט"ו • לטענת הממשלה במוסקבה, הסיפוח בוצע לאחר רוב מכריע שהצביע במשאלי העם בעד הסיפוח, ומדובר ב"רצונם של מיליוני אנשים"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יחד עם המנהיגים הרוסים של המחוזות האוקראיניים שסופחו / צילום: Reuters, Dmitry Astakhov
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יחד עם המנהיגים הרוסים של המחוזות האוקראיניים שסופחו / צילום: Reuters, Dmitry Astakhov

ראש הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי הודיע היום (ו') כי הנשיא ולדימיר פוטין הודיע לפרלמנט על תוכניותיו לצרף ארבעה מחוזות אוקראינים לרוסיה - צעד טכני לקראת סיפוח רוסי מלא של השטחים. בקרמלין במוסקבה נערך טקס רשמי בו פוטין הודיע על "ארבעת המחוזות החדשים של רוסיה", במעמד ארבעת ראשי המחוזות וגורמי שלטון ממוסקבה. 

הגיוס ברוסיה והירידה במחיר הנפט מחלישים את היד הכלכלית של פוטין
לקראת גל העלייה מרוסיה: הממשלה תאשר תוכנית קליטה "ללא תנאים"
המיעוטים על הכוונת, מאות מפגינים נעצרו: כך נראית רוסיה לאחר ההכרזה על הגיוס החלקי
פוטין הכריז על גיוס, ו"מראית העין" של השגרה ברוסיה נשברה | פרשנות
"המערב רוצה להרוס אותנו": פוטין הכריז על גיוס צבאי חלקי ברוסיה

בנאומו בקרמלין אמר הנשיא הרוסי ששילוב ארבעת המחוזות הוא התוצאה של "רצונם של מיליוני בני אדם" וזוהי "זכותם האינטגרלית" כפי שמצוין בחוקי האו"ם. הוא הוסיף כי תושבי אזור הדונבאס היו "קורבנות של מתקפות טרור בלתי אנושיות שנעשו בידי המשטר בקייב". בתום הנאום פוטין ביקש הנוכחים בטקס דקת דומיה לזכר החיילים "גיבורי רוסיה" שנהרגו במהלך "המבצע המיוחד" באוקראינה.

בתגובה לסיפוח הרשמי, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע כי המדינה הגישה בקשה רשמית להצטרפות לנאט"ו. בעדכון וידאו נשיא אוקראינה אמר שהמדינה "לוקחת צעד החלטי למען ביטחון האומות החופשיות". זלנסקי ציין בסרטון כי "אנחנו רואים מי מאיים עלינו, מי מוכן להרוג ולהטיל נכות, מי על מנת להרחיב את אזור השליטה שלו לא עוצר וממשיך באכזריות. הוא הוסיף כי הוא נשבע לשחרר את כל שטחי מדינתו.

בתוך כך, ממשל ביידן הודיע בתגובה לטקס הסיפוח כי יטיל מאות סנקציות חדשות על בכירי ממשל רוסים ומקורבים לפוטין ולשריו.

מוקדם יותר, דובר הדומה ויאצ'סלב וולודין, בן ברית מוכר של פוטין, כתב בערוץ הטלגרם הרשמי של הדומה כי פוטין הודיע לפרלמנט על בקשות רשמיות של ארבעת המחוזות.

רוסיה ערכה משאלי עם מדומים בארבעת המחוזות הכבושים חלקית באוקראינה - דונצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה, וכבר הודיעה על רוב די גורף לטובת הצטרפות המחוזות לשטחי רוסיה.

בתגובה, ממשלות המערב וזאת היושבת בקייב טענו כי המשאלים נערכו תחת איום הכיבוש הרוסי, אינם מייצגים ועוברים על הדין הבינלאומי.