אושרה התוכנית להקמת מקטע המטרו הצפוני של גלילות-חולון

מדובר במקטע באורך כ־14 ק"מ, אשר בממשלה מוגדר "המקטע המרכזי של המטרו, שיהווה את הבסיס והקישור עם קווי המטרו האחרים" • אושרה גם תמ"א 60 המשלימה את התכנון סביב קווי המטרו

המטרו / אילוסטרציה: Shutterstock, Dmitry Tkachenko Photo
המטרו / אילוסטרציה: Shutterstock, Dmitry Tkachenko Photo

ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי, בראשות שרת הפנים איילת שקד, אישרה היום (א') את התוכנית להקמת החלק הצפוני של קו M1 של מערכת המטרו. מדובר במקטע המרכזי של המטרו, שיהווה את הבסיס והקישור עם קווי המטרו האחרים מצומת חולון ועד גלילות.

מיכאלי התחייבה לתחבורה ציבורית בשבת בתוך שנה. מה הסיכוי לכך? 
נת"ע מודה שהקווים הירוק והסגול יידחו בשנה, אך בממשלה צופים עיכובים נוספים 
קו המטרו גלילות-חולון עובר לאישור הממשלה. מתי הוא יתחיל לנסוע? 

אורכו של המקטע הוא כ-14 ק"מ, והוא כולל 11 תחנות תת-קרקעיות. המקטע מתחיל בסמוך לגלילות וממשיך דרומה דרך רמת אביב, רחוב חיים לבנון, דרך נמיר, רחוב יגאל אלון וממשיך דרומה עד צומת חולון.

כזכור, בחודש מאי החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) על פיצול התוכנית (תתל/101/ב), כך שבשלב הראשון יקודם מקטע התוכנית מצומת חולון ועד גלילות. השלוחות הצפוניות של הקו להרצליה, רמת השרון, רעננה וכפר סבא יקודמו בתוכנית נפרדת, על רקע ההתנגדויות ובעיקר של כפר סבא ורעננה למיקום התחנות ומוסכי הרכבת. על פי שלבי הביצוע שפורסמו במכרז למנהלי הקו, קו M1 אמור להיות הקו הראשון שיבוצע מתוך שלושת קווי המטרו.

על-פי ההבטחות, מערכת המטרו תושלם בשנת 2040

הקו יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים - קו מטרו M2 בסמוך למחלף השלום וקו M3 בגלילות; עם תחנות רכבת ישראל - סבידור מרכז, השלום, ההגנה, גלילות (תחנה חדשה) וצומת חולון; ועם תחנות של קווי הרכבת קלה: הקו הירוק - צומת חולון ואוניברסיטת תל אביב, הקו סגול - ההגנה, מסוף ארלוזורוב והקו אדום בתחנת ארלוזורוב.

מקטע זה משלים את המקטע הדרומי של קו המטרו M1 שאושר לאחרונה. אישור המקטע יאפשר קידום הקמת השלב ראשון של פרויקט המטרו ממחלף הכפר הירוק ועד מחלף ראשונים. בנוסף, אושר זה מכבר גם קו M3, שהוא קו טבעתי וייסע מהרצליה לעתידים, פתח תקווה, קריית אונו, וחולון, ומתוכננת בו גם שלוחה לנתב"ג.

קו M2 נמצא בשלב של בחינת ההתנגדויות לתוכנית במוסדות התכנון על-ידי חוקרת. הקו הוא קו רוחב שיתחיל בבית החולים וולפסון וייסע דרך שלבים, כרמלית, כיכר מגן דוד, הבימה והשלום בתל אביב, ומשם ימשיך לגבעתיים, לבני ברק או לרמת גן ולפתח תקווה.

מערכת המטרו תבוצע בשלבים, כפי שנחשף במכרז הניהול של הקווים, כך שהעבודות יחלו עם קו M1, כשחלקו צפוי להתחיל לפעול כבר בפעימה הראשונה, על-פי ההבטחות, בשנת 2032, והרשת תלך ותתרחב, עד שתושלם על-פי ההבטחות בשנת 2040. תקציב הפרויקט הוא 150 מיליארד שקל, כשמחציתו תגיע מתקציב המדינה, ומחציתו מבוססת על מיסוי ולכידת ערכי הנדל"ן.

מערכת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח, והיא תהווה מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים, להגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית ולקיצור מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין.

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, מסר כי "פרויקט המטרו הוא קריטי למטרופולין תל אביב שהולך וגדל. המטרו, בשילוב מערכות הסעות המונים נוספות בהם הרכבת הקלה, יתנו מענה תחבורתי ראוי לתושבים. אני מודה למינהל התכנון על העבודה המקצועית והמאומצת, ובחודשים הקרובים נפעל לאישור מקטעים נוספים".

תמ"א 60: שמירה על זכויות בנייה במגרשים שיופקעו חלקית

ישיבתה של ועדת השרים היום נועדה בעיקר לאישור תוכניות תשתית לאומיות, אך לצד אלה היא אישרה גם את תמ"א 60, תוכנית ארצית המתמקדת בזכויות בנייה סביב המטרו - ומוגדרת כמשלימה לתמ"א 70, תוכנית המתאר הארצית הקובעת את הוראות התכנון סביב קווי המטרו, וכחלק מכך מאפשרת הפקעה של קרקעות ומגרשים (לטובת המטרו עצמה וכן לטובת מתקנים ומבנים הקשורים אליה).

תמ"א 60 מהווה, על-פי מנסחיה, "רצף תכנוני לתוכניות המטרו, ומקנה סמכות בשיקול-דעת לצמצם את ההשפעה על מגרשים שיועדו בחלקם לשימושים שונים הנדרשים לצורכי המטרו". בפועל תפקידה הוא בעיקר לתת מענה למגרשים המתוכננים להיות מופקעים באופן חלקי לטובת המטרו, ומטרתה לשמור על זכויות הבנייה המקוריות בהם.

כך לדוגמה, אם מגרש קיים כלשהו בשטח 1,000 מ"ר כולל זכויות בנייה של 350%, ניתן להקים עליו עד 3,500 מ"ר שטחים בנויים. תמ"א 70 מפקיעה ממנו שטח של 250 מ"ר, כך שלאחר ההפקעה הוא כולל רק 850 מ"ר. תמ"א 60 מאפשרת לשמור בו על זכויות בנייה בהיקף 3,500 מ"ר - למרות ששטח המגרש בפועל קטן יותר כעת.

נציין כי לצורך יישום ההוראות וכדי לאפשר את השמירה על זכויות הבנייה כפי שהן, משמרת תמ"א 60 מוסד ותיק שרק לפני חודשים ספורים הוחלט על ביטולו: מוסד ההקלות, או כלשון החוק - סטייה ניכרת מתוכנית. הוראות החוק הועתקו כפי שהן לתוך הוראות התוכנית, וכך היא למעשה תהיה היחידה שעדיין תאפשר מתן הקלות לפי הפורמט הישן.

"תמ"א 60 למעשה תאפשר בפועל לרשויות להקטין את היקף הפיצויים שיידרשו לשלם בעקבות הפקעת הקרקעות", אומר עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן, תכנון ובנייה. "אנשים שיגישו תביעות לירידת ערך או תביעות הפקעה עלולים להיתקל בתשובה לפיה לא נפגעו, בסופו של דבר, משום שכל זכויות הבנייה שלהם נותרו כפי שהיו, לכאורה.

עו''ד צבי שוב / צילום: ליאת מנדל
 עו''ד צבי שוב / צילום: ליאת מנדל

"הטענה הזו לא לגמרי נכונה, שכן אומנם הזכויות נשמרו, אבל שטח המגרש קטן יותר, כך שמדובר בפגיעה מסוימת. כלומר, תמ"א 60 לא באמת מחזירה את המגרש למצב הקודם שבו היה קודם לכן. בשורה התחתונה, קשה מאוד לדעת מה תהיה הפגיעה, שכן היקפה יתברר רק בעת הוצאת היתר בנייה - וזה עלול ליצור אי-סדר גדול ולהגביר את חוסר הוודאות".