מיכאלי התחייבה לתחבורה ציבורית בשבת בתוך שנה. מה הסיכוי לכך?

שרת התחבורה מרב מיכאלי התחייבה הערב כי תפעיל את הרכבת הקלה בגוש דן גם בשבת • עפ"י לשכת השרה, הנתונים בדוח של נת"ע מראים כי החברה תהיה מוכנה להפעלה בשבת בתוך שנה • כדי שתיושם ההחלטה, שמיד גררה התנגדות כצפוי, עליה לצלוח אתגרים פוליטיים ותקציביים, ולא ברור אם היא תעמוד בעינה גם אחרי הבחירות

תחנת הרכבת הקלה ביפו / צילום: גלית פורת
תחנת הרכבת הקלה ביפו / צילום: גלית פורת

שרת התחבורה מרב מיכאלי התחייבה הערב (מוצ"ש) כי תפעיל את הרכבת הקלה בגוש דן גם בשבת, אלא שסביב ההצהרה שצברה התנגדות פוליטית כצפוי, מרחפות שאלות לגבי ישימותה ועיתויה - האם לא מדובר בהבטחת בחירות. 

נת"ע מודה שהקווים הירוק והסגול יידחו בשנה, אך בממשלה צופים עיכובים נוספים 
3 חודשים להשקת הרכבת הקלה: סימני השאלה מצטברים
לפני שמפעילים את הרכבת הקלה בשבת, כדאי להשיק אותה בזמן | אסף זגריזק, דעה

"אני ביקשתי וקיבלתי מנת"ע את המשמעויות להפעלת הרכבת הקלה בשבת, ואני שמחה להודיע כי החל מעוד שנה, הרכבת הקלה בתל אביב והסביבה תפעל גם בשבת. זאת החלטה שלי, קיבלתי אותה בעקבות כל המשמעויות שהובאו לפניי, וככה זה הולך להיות", מסרה הערב השרה.

"עד היום רציתי לשמור על הקואליציה, ואכן שמרתי על הקואליציה", מסרה מיכאלי. "עכשיו אין קואליציה לשמור עליה, ויש חובה אזרחית לציבור הישראלי, שהיא כל-כך גדולה. אף ממשלה לא תיקח עכשיו אחורה שום החלטה בנושא תחבורה ציבורית בשבת, כי זה פוגע בהכי חלשות וחלשים במדינת ישראל". 

מרב מיכאלי, יו''ר מפלגת העבודה / צילום: יואב דודקביץ', ידיעות אחרונות
 מרב מיכאלי, יו''ר מפלגת העבודה / צילום: יואב דודקביץ', ידיעות אחרונות

לפי מיכאלי, ההחלטה לא טעונה אישור של הכנסת או הממשלה, ובסמכותה כשרת התחבורה לקבלה. דברים אלה תואמים את חוות-הדעת שכתב משרדם של עורכי הדין חגי קלעי ואוהד רוזין עבור עמותת "ישראל חופשית". לפי חוות-הדעת, אין מגבלה בחוק וגם לא תקדימים של תקנות או החלטות ממשלה, שמונעים הפעלה בשבת.

לפי חוות-הדעת, במקרה של אל על נדרשה החלטת ממשלה מיוחדת כדי שהיא לא תעבוד בשבת בתור חברה ממשלתית. ובעוד שעל אוטובוסים שהפעלתם חוסה תחת תקנות התעבורה יש מגבלה של הפעלה בשבת, לא נקבעה הגבלה דומה החלה על הרכבת הקלה, שתפעל מכוח פקודת מסילות הברזל. יחד עם זאת, בלשכת שרת התחבורה לא ענו לשאלה האם נעשתה בחינה דומה על-ידי הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה, ואם כן, מהן מסקנותיו.

מציאות פוליטית מאתגרת 

ההליך שהחליטה השרה לבצע כולל מתן הוראה לנת"ע להיערך ליישום המתווה, לאחר מכן לגבש תוכנית עבודה ולבסוף להגיע להסכמות מול החברה המפעילה ולהגיש אותן למפקח על המסילות במשרד התחבורה. שינוי שכזה יגרור עלויות תקציביות ולכן ידרוש את אישורו התקציבי של האוצר. על-פי לשכת מיכאלי, נת"ע הציגה בדוח שהתבקשה לספק היבטים תקציביים ותפעוליים שמראים שתוך שנה החברה יכולה להיערך להפעלה בשבת.

בעוד שעל אתגרי ההפעלה ניתן לגשר, ייתכן כי שעד שיושלמו המהלכים, אם הם אפשריים, מיכאלי כבר לא תהיה שרת תחבורה, וכן נשאלת השאלה האם ניתן לבצע הסטה תקציבית כזו במציאות הפוליטית הנוכחית. אם מיכאלי תידרש לכך, ייתכן שהיא תתקשה להראות שמדובר בצעד המשכי לתוכנית שהחלה קודם לבחירות, משום שההנחיה לנת"ע לבדוק את האפשרות ניתנה לפני חודש בלבד. אפשרות אחרת היא שהנושא יידון בתקציב 2023, אבל אז ספק גדול אם מיכאלי תכהן כשרת תחבורה.

גם מבחינה פוליטית, בפני מיכאלי ניצבים אתגרים לא פשוטים. השרה ציינה כי בהסכמים בין העבודה ליש עתיד נכתב כי יש הסכמה להפעלת תחבורה בשבת. אולם ככלל יש לציין כי ההסכמים מול יש עתיד בגוש המרכז-שמאל כפופים להסכם-הגג של הקואליציה שבין יש עתיד לימינה. בהסכם הקובע, נזכיר, נכתב כי ההסכמים חלים כל עוד הם לא סותרים את הסכם-הגג, שבו נקבע כי יישמר הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה, וכל שינוי בו יקודם רק בהסכמה.

בנוסף, גם אם לשיטתה של מיכאלי ההסכם הקובע בטל, שכן הממשלה התפרקה, כל שר יוכל להפר את החלטתה, בניגוד לנטען בדבריה. יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר זאת מפורשות הערב, אך גם שרים בכירים אחרים משמאל בממשלה אמרו לשאלת גלובס כי כל שר אחר שייבחר לתפקיד אחרי מיכאלי יוכל להפוך את ההחלטה על פיה.

כולם מקוששים תמיכה של מצביעים

מיכאלי השיגה הערב את מבוקשה, והדיון יצר את הבאזז המבוקש בתקופת בחירות, ובשעה שבחברת נת"ע כבר הודו, כפי שפורסם לראשונה בגלובס, כי תקלות במערכות הרכבת הקלה ימנעו את השקתה בחודש נובמבר. התקלות במערכות גורמות לבלימות פתע ולבלימות חירום, כשדחייה בפרויקטי תחבורה תמיד גרמו מבוכה רבה לשרים הממונים.

מיכאלי נתלית בנושא התחבורה הציבורית בשבת נוכח הסקרים לבחירות לכנסת, המציגים תמונת מצב בה היא קרובה בצורה מסוכנת לאחוז החסימה. פוליטיקאים חרדים ודתיים לעומתה מיהרו לתקוף את הודעתה, כדי לקושש גם הם תמיכה במעוזי הצבעה דתיים.