השקל מתחזק לאחר העלאת הריבית: הדולר נחתך ב-1%, האירו ב-0.4%

הדולר קפץ בשעות הבוקר לרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2020 וחצה את רף ה-3.6 שקלים אך כעת יורד ל-3.54 שקלים • בנק ישראל העלה את הריבית ב-75 נקודות ושינה את הרוחות בשוק: השקל מתחזק גם מול האירו והליש"ט

בנק ישראל שינה את הכיוון בשוק המט''ח / צילום: תמר מצפי
בנק ישראל שינה את הכיוון בשוק המט''ח / צילום: תמר מצפי

שבוע המסחר האחרון של ספטמבר בוול סטריט התאפיין בירידות שערים חדות, וסיכם חודש שלילי במיוחד. מדד ה־S&P 500 רשם את החודש הגרוע ביותר שלו מאז פרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020, כאשר ירד ב־9.2%. הדאו ג'ונס ירד בשיעור דומה, והנאסד"ק איבד בתקופה זו יותר מ־10%.

הירידות הללו משפיעות גם על שוק המט"ח המקומי. בשעות הבוקר, השקל נחלש בקרוב ל־2% מול הדולר - ונסחר ברמת שפל שלא נראתה מאז אפריל 2020. לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל, הירידות נחלשו - והדולר נסחר ברמה של 3.58 שקל.

שער הדולר היציג זינק ב-1.1% לרמה של 3.58 שקלים, אך לאחר העלאת הריבית ב-75 נקודות חל שינוי כיוון בשוק המט"ח והשקל החל להתחזק מול המטבעות המרכזיים. נכון לכתיבת שורות אלה הדולר מאבד כמעט 1% ויורד ל-3.54 שקלים, האירו יורד ב-0.5% ל-3.48 שקלים והליש"ט נסוג ב-0.4% ל-4.00 שקלים.

הנתון נכון לשעות הצהריים
 הנתון נכון לשעות הצהריים

"שוק המט"ח בישראל מושפע בטווח הארוך בעיקר מהעודף הניכר בחשבון השוטף ומההשקעות הישירות של הגופים הזרים בישראל, התומכים בשקל חזק בטווח הארוך", אומר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים.

לדבריו, "בטווח הקצר, וספציפית מתחילת השנה, השקל מושפע בעיקר מהמגמה בשוקי המניות בעולם, ירידות בשווקים מובילות להיחלשות השקל - ולהיפך. לפערי הריבית יש אמנם השפעה על שער השקל, אך השפעה שולית יחסית להערכתנו. בנוסף, חשוב להדגיש כי פערי הריבית הריאלית בין ארה"ב לישראל משפיעים על הדולר/שקל יותר מאשר פערי הריבית הנומינלית".