לבנון | דעה

לישראל יש אינטרס לשיקום לבנון, ההסכם ישיג בדיוק את זה

יש שיקול ביטחוני חשוב בהימצאות ופיתוח שדות גז במים הכלכליים הלבנונים שיהוו מאזן אימה ביטחוני לשדות שבישראל, הדבר עשוי לנטרל את הבסיס לאיומיו של נסראללה לפגוע בשדות הגז הישראליים

ספינות לבנוניות במשט מחאה נגד הסכם הגז עם ישראל / צילום: Associated Press, Mohammed Zaatari
ספינות לבנוניות במשט מחאה נגד הסכם הגז עם ישראל / צילום: Associated Press, Mohammed Zaatari

הכותב הוא מרצה בכיר בבית ספר לקיימות, אוניברסיטת רייכמן

המחלוקת בין ישראל ללבנון על גבולות המים הכלכליים שבין המדינות עשויה להסתיים בהסכם קרוב. ההסכם יאפשר קידוחים למציאת גז באזור בלוק 9, המכונה שדה קאנא או צידון. המחלוקת על שטח ימי בגודל של 860 קמ"ר נובעת משיטת קביעת הגבול שבין המדינות: ישראל השתמשה בשיטה על פיה הגבול יוצא מראש הנקרה בזווית של 90 מעלות, הלבנונים נקטו בשיטה אחרת והמשיכו את הזווית בה מגיע הגבול היבשתי לכיוון מערב אל הים.

● חיזבאללה קיבל את המסר שלו: האיומים על ישראל עובדים | דני זקן, דעה

שיטות המדידה יצרו משולש שבסיסו הגבול הימי המוסכם בין ישראל לקפריסין ובין לבנון לקפיריסין. קיים הבדל מהותי בין המים הטריטוריאליים לבין המים הכלכליים. המים הטריטוריאליים מוגדרים ככאלו שנמצאים במרחק של עד 20 קילומטר מהחוף והם נחשבים חלק משטחה של המדינה. בניגוד לכך, במים הכלכליים אין למדינה זכויות ריבוניות, אלא רק זכויות כלכליות במשאבי הטבע - אם נמצאים כאלו בקרבם.

אין וודאות שיימצא גז

ע"פ ההסכם, ייקבע הקו בין המדינות על פי דרישת הלבנונים בפנייתם לרשם הגבולות באו"ם ב-2011. "קו המצופים" בן חמשת הק"מ, שסומן על ידי ישראל בשטח, כגבול הביטחון בין ישראל ללבנון יהיה בהתאם לדרישה הישראלית. בנוסף, אם יימצא גז בשדה קאנא ישראל תקבל פיצוי מרווחי הפקת הגז באופן יחסי לשטח שיהיה בתחום המים הכלכליים שלה. יודגש שאין ודאות שיימצא גז בשטח שבמחלוקת ולכן כל הדיבורים על הפסד של מיליארדי דולרים לישראל ספקולטיביים.

ללבנון יש אינטרס לחפש ולמצוא גז בתחומה. במדינה המסוכסכת הזו, שכלכלתה קורסת, מסופק חשמל 3 עד 4 שעות ביום, במקרה טוב. החשמל בלבנון יקר ביותר ומוצאו במזוט ובסולר המיובאים ברובם מאיראן. הגז, אם יימצא, יוכל לספק דלק לתחנות הכוח ולמפעלי תעשייה במדינה, יוביל לאספקה של חשמל ולהוזלת מחירו בכ־70% לערך.

לישראל יש גם אינטרס בייצוב כלכלתה של השכנה מצפון. יש שיקול ביטחוני חשוב בהימצאות ופיתוח שדות גז במים הכלכליים הלבנונים שיהוו מאזן אימה ביטחוני לשדות שבישראל. הדבר עשוי לנטרל את הבסיס לאיומיו של נסראללה לפגוע בשדות הגז הישראליים.

נפלאות המזרח התיכון

ישראל צפויה לייצא בקרוב גז טבעי מלווייתן דרך הצינור הערבי העובר בירדן ובסוריה לתחנת כוח שבצפון לבנון. התחנה חוברה בשנת 2009 לצינור הערבי ולאחר ההפיכה במצרים בשנת 2011 הפסיקה מצרים לייצא דרכו גז. כיום מיוצא גז מישראל למצרים בשני הצינורות שעד 2011 ייצאו גז בכיוון ההפוך. לפיכך, מכיוון שהחלק בצינור הערבי שממשיך מירדן דרך סוריה ללבנון לא ניזוק במלחמת האזרחים בסוריה ניתן לייצא בו גז מלווייתן.

הסכם לייצוא גז "מצרי" דרך ירדן לסוריה וללבנון נחתם לפני כחודשיים וממתין לאישור ממשלת ארה"ב האמורה לאפשר ייצוא הגז בשל סנקציות על סוריה. מכיוון שבצינור הערבי מיוצא כיום גז מישראל דרך ירדן למצרים, המולקולות שיזרמו ללבנון, שלא צמוד אליהם דגל כחול לבן, יהיו משדה לווייתן. כך שמחד האורות בבונקר של נסראללה יוארו מגז ישראלי. מנפלאות המזרח התיכון.