עתירה נוספת נגד "חוות המריבה" של גוגל בבני ציון: "שכר הדירה צריך להיות משולם למדינה, לא לקומץ משפחות במושב"

עתירה רביעית במספר נגד חוות השרתים של סרברפארם, בזק בינלאומי וקרן תש"י במושב בני ציון שבשרון שצפויה לשרת את ענקית החיפוש והענן גוגל • אחרי שנטען כלפיה כי היא מהווה מפגע ביטחוני, תברואתי ונבנתה שלא כדין, עתירה חדשה טוענת: הסכם החכירה המאפשר ל-82 משפחות ביישוב לעשות שימוש בשטח לא ניתן להם כדי להשכיר אותו לחברה זרה

חוות השרתים במושב בני ציון / צילום: ט. ג. הפקות
חוות השרתים במושב בני ציון / צילום: ט. ג. הפקות

חוות השרתים של סרברפארם, קרן תש"י ובזק בינלאומי במושב בני ציון שבשרון המיועדת לשימושה של ענקית החיפוש ומחשוב הענן גוגל ממשיכה לעורר מחלוקת משפטית - זה למעלה משנה לאחר שאושרה בנייתה. בעבר עוררה בניית החווה את זעמם של התושבים בשל הבנייה הסמוכה לבתיהם, בשל הסיכון הביטחוני והסביבתי בבניית מפעל אסטרטגי במרכז המושב, ולטענת התושבים, בגלל אי-תקינות של תהליכי אישור הבנייה לחווה.

● ישראל מוצפת בחוות שרתים: האם יהיה ביקוש לכולן 
● מטירת הכרמל ועד פתח תקווה: חוות השרתים של משפחת לבנת בדרך לאקזיט | בלעדי

עתירה חדשה שהוגשה בשבוע שעבר לבג"ץ מעלה סימני שאלה באשר להסכם החכירה לפיו האגודה החקלאית בני ציון - ארגון המונה 82 מתוך כ-300 המשפחות במושב - השכירה לסרברפארם - ולגוגל בעקיפין - את השטח הנמצא לכאורה בבעלות קק"ל.

לטענת מגיש העתירה, עורך הדין אלעד מן ועמותת הצלחה הפועלת לטענתה לשקיפות ציבורית ולטובת האינטרס הציבורי, ההשכרה נעשית שלא כדין כיוון שבמקור אישרה רשות מקרקעי ישראל לאגודה החקלאית לעשות שימוש הקרקע לצרכי מלאכה ותעשייה - רק בתנאי שהוא נעשה עבורה ולשימושה.

"מטרת החכירה הוגדרה אמנם כמלאכה ותעשייה, אך לשימוש חברי האגודה ולא לצורך השכרת או החכרת הקרקע לצד שלישי, ובוודאי שלא לשימוש תאגיד זר", נטען בעתירה . "מלכתחילה ניתנו הזכויות לאגודה לצורך קיום פעילות שלה ושל חבריה ולא לצורך עסקאות נדל"ן ספקולטיביות המעשירות את כיסם של המעטים תוך שימוש במקרקעי הלאום".

לפי ההערכה, חברי האגודה החקלאית יכניסו כ-2,400 שקל בחודש אם וכאשר יתמלאו מספר תנאים הקשורים לפעילות החווה, ככל הנראה בעוד מספר שנים. "קומץ של חברי האגודה החקלאית בני ציון עומדים להפיק תקבולים פיננסיים משמעותיים לתקופה ממושכת של שנים ארוכות, מההחכרה של קרקע הלאום, שהוקצתה לאגודה לצרכי מבנים למלאכה ותעסוקה שנועדו לחברי האגודה החקלאית", טען מן בעתירה.

לטענת עו"ד מן, השטח שייך לקק"ל, וכי באמצעות מנהל מקרקעי ישראל הוא הוחכר לאגודה החקלאית בני ציון כבר לפני 15 שנה, לתקופה של 49 שנה ולשימושם הפרטי. עוד לפני כן, בשנות ה-70 של המאה שעברה, הוגדר ייעוד השטח לתעשייה ומלאכה לשימוש חברי האגודה.

9 דונם מהם מושכרים כיום לסרברפארם, עליהם היא הקימה בעשרה החודשים האחרונים חוות שרתים שצפויה לשמש את גוגל כספקית ענן במסגרת המכרז הממשלתי נימבוס, ואת בזק בינלאומי. חוות השרתים, שנבנתה במהירות שיא ביחס למקובל בישראל, נמצאת בשלבי ההצטיידות וצפויה להתחיל לשרת את משרדי הממשלה כבר באמצע השנה הבאה.

האם הבנייה בניגוד להסכם עם רשות מקרקעי ישראל

בעתירה מעלה עורך הדין מן שורה של ליקויים בתהליך אישור הבנייה: בעלת הקרקע, קק"ל, לא חתמה על הבקשה שהוגשה על ידי האגודה החקלאית לוועדה המקומית לתכנון ובנייה חוף השרון, ולמרות זאת התוכנית אושרה על ידי הוועדה זמן קצר בלבד לפני מתן אישור הבנייה. עוד נטען כי הבנייה נערכה בין השאר לטובת נתין זר - כלומר עבור גוגל - בניגוד להסכם עם רשות מקרקעי ישראל.

בעתירתה, מחדשת עמותת הצלחה, שיועצה המשפטי הוא אלעד מן ובוועד המנהל שלה מכהנים עורכי הדין סתיו סער ובן ציון ציטרין, את המאבק נגד בניית חוות השרתים בפתח המושב היוקרתי שבשרון. עד יולי האחרון ניהלו תושבי המקום בראשותו של מנכ"ל קסם קרנות ובית ההשקעות אקסלנס אבנר חדד מאבק נגד הבנייה במספר ערכאות ותוך שימוש בטיעונים שונים.

בחודש ספטמבר בשנה שעברה, עם תחילת פינוי השטח לקראת הבנייה, הגישו חדד ושבעה תושבים נוספים עתירה מנהלית נגד הוועדה המקומית של המועצה האזורית חוף השרון והאגודה החקלאית בשל פגמים מנהליים, אך זו נמשכה בהמלצת בית המשפט המחוזי מרכז בלוד. בהמשך הגישו קבוצה שכללה גם תושבי המושבים בסביבה כמו בצרה וחרוצים ערר שהתמקד בליקויים תכנוניים, חוסר חוקיות לכאורה בהליך הבקשה להיתר, בכלל זה חוות דעת סביבתית שלא הוצגו לוועדה המקומית. גם בקשה זו נדחתה מסיבות טכניות .

לאחר מכן, טענו התושבים כי החווה מהווה מפגע ביטחוני - מעצם היותה מתקן אסטרטגי המחזיק מאגרי מידע ממשלתיים ומבוצעים בו פעילויות מחשוב קריטיות לפעילות הממשלה. לפי הטענה, חוות השרתים עשויה להוות יעד למתקפת טילים בזמן סבב לחימה והיא מהווה מטרה קלה בין השאר מפני שנבנתה מעל לפני הקרקע, ולא מתחתיו, כפי שהדבר נעשה בחוות שרתים אחרות בירושלים ובטירת כרמל.

למחאה צורף גם האלוף במילואים גיורא איילנד, לשעבר ראש אג"ת, שהשמיע טענות דומות לאחר שנשכר לצורך כך על ידי אורקל, אחת המפסידות במכרז נימבוס ששכרה חוות שרתים תת קרקעית. עתירה לבג"ץ נגד משרד ראש הממשלה שהגיש אבנר חדד תוך שימוש בטענות הביטחוניות נדחתה בחודש יולי.

החווה נבנתה בזמן שיא

בזמן שטענות התושבים נדחו בזריזות על ידי ערכאות שונות, ניהלה סרברפארם את בניית חוות השרתים בזמן שיא - 10 חודשים בלבד. לשם השוואה, שלוש חוות השרתים העיליות של אמזון בבית שמש, שוהם ותנובות נבנות זו השנה השנייה וככל הנראה תסתיים בנייתן רק בתחילת או באמצע השנה הבאה.

עמותת הצלחה מבקשת לא רק לבחון את חוקיות הסכם ההחכרה לסרברפארם, אלא גם לעצור את עבודות הבינוי עד להשלמת הבירור. במידה ויוחלט שלא לעצרו, דורשים בעמותה, יש לכל הפחות להעביר את תשלום החכירה החודשי בחזרה לרשות מקרקעי ישראל, במקום למשפחות האגודה החקלאית.

במהלך התכתבות שערך עו"ד מן עם מנהל מקרקעי ישראל, נמסר לו כי אין פסול בהסכם החכירה או במועד האישור, וכי ברמ"י קיבלו אישור מהנדס המועצה האזורית חוף השרון על כך שחוות שרתים יכולה להיכנס תחת הסיווג "תעשייה ומלאכה". "חוות הדעת אינה מנומקת ולא יכולה ממילא להוות מקור להסתמכות, שכן היא נוגדת את הדין ואת מטרת החכירה המקורית", נטען בעתירה.

עו"ד מן הגיש תלונה לנציבות התלונות על מייצגי המדינה בערכאות, ואף קיבל תשובה מטעם ממלא מקום הנציב כי היה בהן ממש, אך היועצת המשפטית לממשלה לא ענתה לפניות חוזרות ונשנות מצדו להבהרות.

בעתירה נחשפה העובדה כי רמ"י אישרה את עסקת החכירה לאחר שניתן אישור הבנייה מהמועצה המקומית, מה שמהווה, לכאורה, הפרה של הסדר התקין.