60 מיליון דולר הלכו לפח: כך נכשל ניסוי הביטקוין הגדול של אל סלבדור

לפני יותר משנה פתחה אל סלבדור בניסוי הקריפטו הלאומי שלה, כשהפכה את הביטקוין למטבע רשמי במדינה • הניסוי יצא לדרך בהצהרות חגיגיות והבטחות נוצצות, אבל כעבור שנה – המציאות לא פגשה אותן, ורבים נותרו מבולבלים ועניים • הביטקוין צנח, המשקיעים ברחו ומצבה הכלכלי של המדינה, שהיה קריטי עוד לפני, רק החמיר

ניסוי הקריפטו באל סלבדור נכשל / צילום: Reuters, Camilo Freedman
ניסוי הקריפטו באל סלבדור נכשל / צילום: Reuters, Camilo Freedman

אל סלבדור, בהנהגתו של הנשיא נאיב בוקלה, עשתה היסטוריה כשהפכה למדינה הראשונה שהעניקה לביטקוין תוקף חוקי. מאז חלפה יותר משנה והניסוי רחוק מלהצליח. 375 מיליון דולר הושקעו ו-60 מיליון דולר כבר אבדו. אכזבה וחוסר וודאות מציפים את המדינה הקטנה השוכנת במרכז אמריקה, ושום סוגיה קריטית במצבם הכלכלי הקשה של 6.5 מיליון אזרחים לא קיבלה מענה.

מטבע הביטקוין קיבל מעמד חוקי באל סלבדור ביוני 2021 לאחר שהקונגרס הצביע בעד הצעת החוק שהגיש הנשיא בוקלה. כלכלת אל סלבדור אז התנהלה בעיקר במזומן, כיוון שרק כ-30% מהאזרחים היו בעלי חשבונות בנק או כרטיסי אשראי, כששאר האזרחים אינם חלק מהמערכת הפיננסית. העברות כספים מחוץ למדינה, המתבצעות על ידי מהגרים, היוו אז יותר מ-20% מהתוצר המקומי הגולמי שלה. מטרתו של החוק היתה לסייע לאנשים המבצעים העברות כספים עם העמלות הגבוהות.

תומכי הביטקוין ברחבי העולם תמכו, כמובן, במהלך, ואף התייחסו למאורע כמשנה תמונה. לעומתם, המבקרים התמקדו בעובדה שהביטקוין ידוע בתנודתיות פרועה, ולכן לא מתאים לתפקד כמטבע רשמי.

תוך זמן קצר הצטרפה קרן המטבע הבינלאומית למבקרים והזהירה בגלוי נגד המהלך חסר התקדים. אל סלבדור היתה שקועה בחובות גדלים והתמודדה עם תשלומים גבוהים על אגרות חוב ריבוניות, ולכן הודיע הנשיא בוקלה על הנפקה של אג"ח התומכות בביטקוין בשווי מיליארד דולר. קרן המטבע הבינלאומית המשיכה לדחוק באל סלבדור לרדת מהניסוי שלא ממריא והפצירה בה בפומבי לעשות כן, מה שהבריח אפילו את קרנות הגידור הנותרות שעוד היו מוכנות לעזור למדינה לממן מחדש את החוב שלה.

תוך פחות משלוש שנים, ממשלתו של בוקלה הוסיפה עוד 5 מיליארד לחוב של הכלכלה הקטנטנה השווה 28 מיליארד דולר, והביאה כך את החוב הציבורי לכמעט 86% מהתמ"ג. הגירעון התקציבי הזה היה שווה ל-5.6% מהתמ"ג בשנה הקודמת, וצפוי להיות לא פחות גדול השנה, כך אומרים כלכלנים.

הביטקוין היה אמור להציל את הכלכלה אבל נכשל משום כמעט אף אחד לא משתמש בו. תושבים מעידים כי אמנם זה הנושא החם ביותר לשוחח עליו, אבל רוב האנשים רק מדברים, ולא מאמצים אותו כמטבע. לפי סקרים שפורסמו מוקדם יותר השנה, למרות שהממשלה הוציאה יותר מ-200 מיליון דולר על כספומטים של ביטקוין ועל ארנק אלקטרוני שהעניק לכל בעל חשבון 30 דולר בביטקוין כמתנת הרשמה - רוב המשתמשים השתמשו בכסף שקיבלו במתנה לרכישת מוצרים או המירו אותו לדולרים.

אך ממשלתו של בוקלה המשיכה להוציא כסף וקונה עוד ועוד. בוקלה הבטיח להקים את עיר הקריפטו הראשונה בעולם, כמטרופולין הפועל על אנרגיה מהר געש סמוך, עם שדה תעופה, אזורי מגורים ומסחר, ורחבה מרכזית שתוכננה להיראות כמו סמל ביטקוין מהשמיים. בנוסף, הבטיח הנשיא בוקלה שה"ביטקוין סיטי" תהיה מקלט מס למשקיעי קריפטו ולכורים.

אלא שסוכנות הידיעות "רויטרס" חושפת את הפער העצום שנפער בשנה שחלפה מאז הופרחו ההבטחות לאוויר. בביקור שנערך לאחרונה באזור צל הר הגעש קונצ'אגואה במזרח המדינה, לא נראו מכונות כבדות, פועלי בניין או חומרי גלם שירמזו על התקדמות כלשהי לקראת השלמת החזון.

אחת הבעיות העיקריות היא שהירידה בערך הביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים הרחיקה את המשקיעים. בשנה מאז אימצה המדינה את הביטקוין כמטבע רשמי הוא איבד כ-60% מערכו, מ-47 אלף דולר לביטקוין, לכ-19 אלף. אל סלבדור עדיין מתמודדת עם צמיחה כלכלית צונחת וגירעון גבוה. יחס החוב לתוצר של אל סלבדור - מדד מרכזי המשמש להשוואה בין מה שמדינה חייבת עם מה שהיא מייצרת - אמור להגיע לכמעט 87% השנה, מה שמעורר את החשש שהאומה לא מצוידת להסדיר את התחייבויותיה להלוואות.

נתונים שפורסמו ב"בבלומברג" מראים כי אל סלבדור נמצאת בראש הדירוג של מדינות שווקים מתעוררים הפגיעות לחדלות פרעון. גם כשהיא מפרישה חלק מחובותיה, ההתחייבויות המקומיות והרב-צדדיות של המדינה מהוות איום ממשי, בין השאר משום שהמלווים הגדולים בעולם אינם נלהבים לתת מזומנים למדינה המהמרת על עתידה עם אחד הנכסים הפכפכים ביותר.

"הממשלה מתארת את ההתפתחויות כמוצלחות, אבל רוב הפרשנים המקומיים והצופים הבינלאומיים חשים מרומים", אמרה תושבת המדינה ל- CNBC . "נראה שרוב האנשים השתמשו בארנק הדיגיטלי בעיקר כדי לקבל את הכסף בחינם מהממשלה, אך לא השתמשו בו באופן שוטף בהתחשב בתנודתיות ובעמלות". בנוסף, חברות גדולות רבות עדיין מפרסמות שהן מקבלות תשומים בביטקוין, אבל מספקות תירוצים שונים למה לא לקבל את המטבע, כולל להצטער על כך שהמערכת שלהם לא עובדת או שארנק הביטקוין אינו בשימוש. רשתות גדולות כמו מקדונלד'ס, סטארבקס ורוב הסוחרים בקניון יקבלו ביטקוין - אבל רוב האנשים, כאמור, לא משתמשים בו. "זה בעיקר תיירים שמשתמשים בביטקוין", היא מוסיפה.