מתחם תעסוקה חדש מתוכנן בבני ברק; מה כוללת התוכנית?

התוכנית נמצאת בשלבי גיבוש, ומטרתה: מרכז מטרופוליני הנשען על תשתיות תחבורה ציבורית ותחבורה עתירת נוסעים • מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון: "התוכנית הוצגה, והחלקים שעוד צריכים דיוק משמעותי הם קשר עם רכבת ישראל והתשתיות"

בני ברק, מתחם תעסוקה חדש בתכנון / צילום: Shutterstock, Bnei Brak
בני ברק, מתחם תעסוקה חדש בתכנון / צילום: Shutterstock, Bnei Brak

מתחם תעסוקה חדש עתיד לקום בצפון מערב העיר בני ברק שיכלול 1.2 מיליון מ"ר לתעסוקה ו-300 אלף מ"ר מבני ציבור, זכויות תעסוקה מאושרות ומציעה בין היתר העתקת מסילת הרכבת בני ברק וקירוי המסילה בשטח המתחם. פרטי התוכנית המלאים יוצגו על ידי ערן וקסלר בכנס "פסגת הנדל״ן" שיתקיים בשבוע הבא באילת.

התוכנית המוצעת מהווה חלק ממתחם בני ברק צפון (חטיבת קרקע בשטח של כ-1,450 דונם), שהוגדר כמתחם לפיתוח חדש בתמ"מ 5, ונכלל בתחום מרקם עירוני בתמ"א/35.

אזור התוכנית משמעותי. המתחם ממוקם בין דרך אם המושבות, כביש מבצע קדש, נהר הירקון, על ציר מסילת הברזל ותחנת הרכבת בני ברק. התוכנית, שתכנן משרד מזור-פירסט, מציעה פיתוח מרכז מטרופוליני משני הנשען על תשתיות תחבורה ציבורית ותחבורה עתירת נוסעים, בנוסף למרכז תחבורה בצמוד לרחוב מבצע קדש לרבות מבני תעסוקה עד 30 קומות ועוד.

כמו כן, מזרחית אליו תוקם תוכנית תמל 1045 שתכלול כ-2,100 דירות, הכולל מבני מגורים, מבנים ומוסדות ציבור שכונתיים, מבני תעסוקה, מסחר ושירותים ציבוריים עירוניים, ושטחים ציבוריים פתוחים.

על פי ההערכות: 29% מהתוכנית יושלמו עד 2030, וכ-80% עד 2040, ובעיריית בני ברק תולים תקוות ברכבת ישראל שתניע את התהליך.

תחנת מבצע קדש / הדמיה: אמיר מן עמי, שנער אדריכלים
 תחנת מבצע קדש / הדמיה: אמיר מן עמי, שנער אדריכלים

"מקווים שרכבת ישראל תצטרף ל'קטר' שמניע את התוכנית"

"מדובר בתוכנית מחוזית לאזור התעסוקה בצפון מערב בני ברק (כולל אזור רחוב הלח"י) בשיתוף רמ"י" מסביר אדר, ערן וקסלר, מהנדס העיר בני ברק, לדבריו, "כרגע מדובר על זכויות בהיקף 1.5 מיליון מ"ר אבל יש כוונה להוסיף זכויות לכ-2 מיליון מ"ר שיתווספו לכ-1.5 מיליון מ"ר המאושרים ב-BBC בחלקו הדרומי"

לדבריו, התוכנית תאפשר מימוש של הפוטנציאל לתעסוקה ומסחר של המיקום המרכזי בלב גוש דן. "כבר היום יש מגמת מעבר של חברות גדולות ל-BBC ובהתאם ממשיכה תנופת ההקמה של מגדלי משרדים".

וקסלר מוסיף כי "התוכנית כוללת צמצום שטח רכבת ישראל באמצעות העתקת השירותים הלוגיסטיים שלה שבתחום התוכנית, העתקת תחנת הרכבת בני ברק ממיקומה הנוכחי לתחנה שהכניסה הראשית אליה תהיה מגשר מבצע קדש והיא תשלב מסוף אוטובוסים ובשאיפה (במידה ויוחלט להשיבו) חיבור לקו הצהוב".

בנוסף, במסגרת התכנון, פסי הרכבת בתחומי המתחם יעברו קירוי שלדברי וקסלר, "נחוץ בטיחותית" בגלל מעבר חומרים מסוכנים, ואורבנית מכיוון שלפי התכנון שני צידי המסילה יתפקדו בתור אזור עירוני אחד, "נכון להיום, קיימת הסכמה פרוגרמטית בין לשכת התכנון המחוזית, עיריית בני ברק ורמ"י. כרגע עוסקים בפרטים התכנוניים ומקווים שרכבת ישראל תצטרף ל'קטר' שמניע את התוכנית".

ערן וקסלר, מהנדס עיריית בני ברק / צילום: יח''צ
 ערן וקסלר, מהנדס עיריית בני ברק / צילום: יח''צ

התוכנית מוכנה ותוצג בשבוע הבא

כאמור, התוכנית נמצאת בשלבי גיבוש, שהוצגה למתכנן מחוז תל אביב בפברואר האחרון, ופרטיה המלאים יוצגו על ידי ערן וקסלר בכנס הנדל"ן שיתקיים בשבוע הבא באילת.

ובשלב זה אושרה תוכנית לקירוי חלקי של מסילת הרכבת כאשר המשך התהליך מצריך אישור של המשרד להגנת הסביבה שקובע את התקנות להעברת חומרים מסוכנים בתוך המנהרות ומתחת למגדלי התעסוקה.

במחוז תל אביב מציינים כי התוכנית אושרה בשטח ומעדכנת את עצמה ביחס לסוג תעסוקה. "התוכנית הוצגה ומקבלת עדכונים מהמחוז ומהעירייה, והחלקים שעוד צריכים דיוק משמעותי הם קשר עם רכבת ישראל והתשתיות" מסביר אדר' ארז בן אליעזר, מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, שמניח מצידו כי התוכנית תוגש רשמית עד סוף שנה ועשויה לקבל החלטת הפקדה כבר בשנה הבאה

"החלק החשוב בתוכנית הוא הרחבת קירוי מסילת הרכבת, התחברות לפארק הירקון והקמת מסוף תחבורה משולב רכבת ישראל וקו צהוב עתידי לאורך הדופן המערבית. בנוסף, התוכנית תתרום לאיכות המרחב הציבורי לטובת המשתמשים" מוסיף בן אליעזר.

דן קצנובסקי, מנכ״ל מרכז הנדל״ן: ״פיתוחו של אזור תעסוקה חדש בבני ברק צריך להיעשות באופן שקול וזהיר מאד. אנחנו רואים תופעה שחוזרת על עצמה, בה האזורים הישנים מתרוקנים לטובת האזורים החדשים, מה שיוצר פילים לבנים או מגדלי רפאים. החלק של איזור התעשיה BBC התפתח מאוד בשנים האחרונות והייתה בו עליית מחירים ועל העירייה לשמור על המגמה הזו. שוק המשרדים כרגע לוט בערפל לנוכח עליית הריבית ועל כן כל צעד משמעותי צריך להיעשות עקב בצד אגודל".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הרכבת מכירה את התוכנית המדוברת ופועלת בשיתוף פעולה עם כל גורמי התכנון האמונים עליה".