שופטים | בלעדי

הישיבה הלילית והתלונות החריגות על התעמרות: מרד שופטים נגד נשיא בתי המשפט בדרום

שורת שופטים וסגני נשיא מכהנים התלוננו למנהל בתי המשפט נגד נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון, בטענה להתעמרות • גם נשיאת העליון אסתר חיות נדרשה לסוגיה • לאחר ששמע את הצדדים, מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, סבור כי הפתרון הבלתי נמנע הוא סיום כהונתו כנשיא של השופט גביזון

נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון. טענות על התעמרות / צילום: אתר בית המשפט
נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון. טענות על התעמרות / צילום: אתר בית המשפט

אירוע חסר תקדים בהנהלת בתי המשפט: שורת שופטים וסגני נשיא מכהנים התלוננו למנהל בתי המשפט נגד נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון. לאחר ששמע את הצדדים, מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, סבור כי הפתרון הבלתי נמנע הוא סיום כהונתו כנשיא של השופט גביזון.

היום (ה') אחר-הצהריים יתקיים דיון רגיש במיוחד בבג"ץ בעניין העתירות שהוגשו נגד כוונת הממשלה לאשרר בעצמה את הסכם הגבול הימי עם ממשלת לבנון ולא להעבירו להכרעת הכנסת. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נאלצה אתמול בערב לעסוק במשך שעות במשבר הפנימי שנוצר אצלה במחוז הדרומי.

בשבוע הבא בגלובס: כל הרגולטורים הבכירים מגיעים לדבר על מצב המשק
עסקת נשק ועשרות מיליוני דולרים: כך ניסו ראשי המוסד והשב"כ לשעבר לעקוץ את ממשלת בולגריה | תחקיר

בפגישה עם הנשיא השופט גביזון שנערכה מספר שעות, שמעה הנשיאה חיות את התייחסותו לטענות הקשות והחריגות נגדו של השופטים והעובדים המינהליים הכפופים לו. חיות טרם החליטה אם לאמץ את עמדת מנהל בתי המשפט שפיצר ולסיים את כהונת הנשיא של המחוז הדרומי.

השופט גביזון מונה בינואר 2020 לכהונתו כנשיא, זאת לאחר שבמשך כ-9 שנים כיהן כשופט המתמחה בתחום דיני משפחה. גביזון נחשב שופט מוכשר ומוערך, הן על-ידי נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע והן על-ידי מקביליו ביתר מחוזות השיפוט. גביזון זוכה אף להערכה על-ידי הסנגוריה הציבורית והפרקליטות, שסבורות כי גביזון מנהל היטב את המחוז. 

נהלים על גבי נהלים 

אלא שהשופטים, כולל מספר סגני הנשיא, ועובדי המינהלה בכירים המכהנים תחתיו, סבורים אחרת לגמרי. לטענתם, השופט גביזון פועל באופן ריכוזי בצורה קיצונית, דורש מהם להציג לו אישורי מחלה, הנחה את קצין הביטחון של הנהלת בתי המשפט לדווח לו על השעות בהן השופטים מחנים את רכבם, אוסר על השופטים באמצע היום לצאת מן הבניין לקנות ארוחת צהריים, דורש כי הדיונים יתחילו בשעה אחידה, ומתערב להם בשיקול-הדעת שלהם בנוגע לניהול התיקים שמונחים לפניהם. לטענתם, יוצאים מטעמו עוד ועוד נהלים על גבי נהלים שמהווים התעמרות ונטילת סמכויותיהם ועצמאותם כשופטים וכסגני הנשיא.

גם מנהלת המחוז, עו"ד איריס אזרד, המהווה הסמכות האדמיניסטרטיבית הבכירה במחוז דרום, טוענת להתעמרות מצדו של גביזון. בעבר גם מנהלת הלשכה של גביזון הודיעה כי היא לא יכולה עוד, אולם בהמשך יושבו ההדורים, והיא שבה לעבודתה. את נס המרד, כך נודע לגלובס, מנהלת השופטת ענת חולתא, שמונתה על-ידי גביזון עצמו לתפקיד סגנית הנשיא. 

"מחוז לא מנוהל" 

מנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר, שהחליף בתפקידו את השופט ד"ר יגאל מרזל, נכנס לעובי הקורה. הוא קיים שתי ישיבות של שעות ארוכות במיוחד עם השופטים "המורדים". לאחר מכן הוא שמע את עמדת השופט גביזון עצמו.

לטענת גביזון, הוא קיבל מחוז לא מנוהל עם שופטים וצוות אדמיניסטרטיבי שחלקו בעל מוסר עבודה והספק עבודה ירודים. על כך יש להוסיף את משבר הקורונה שהחל מיד לאחר כניסתו לתפקידו. לטענת גביזון, הצטברו אצלו תלונות אודות שופטים שמבטלים דיונים שלא בצדק ובכך פוגעים בצדדים, וכן בנוגע למוסר עבודה נמוך הן אצל השופטים והן אצל עובדי המנהלה.

כך לדוגמה, לטענתו, עובדות מינהלה נהגו לקחת חופשת מחלה באופן קבוע לפני חג הפסח, כדי לנקות את הבית לפסח במקום לעבוד. מצב דברים זה, לדברי גביזון, אילץ אותו לנקוט צעדים חריגים על-מנת להרים את מוסר העבודה ואת תפקוד המערכת ברמה המקצועית והניהולית, מבלי לפגוע בשיקול-הדעת הענייני של השופטים לגופם של התיקים.

מנהל בתי המשפט השופט שפיצר סבור כי לאור משבר האמון החריף, הקיצוני והחריג במיוחד - אין מנוס מפתרון שכולל את סיום כהונתו של גביזון כנשיא, מבלי לקבוע אם הצדק עם השופטים המורדים או עם הנשיא גביזון.

מדוברת הרשות השופטת נמסר בתגובה: "במהלך תקופת כהונתו התמודד הנשיא גביזון בהצלחה עם אתגרי תקופת הקורונה וכן עם אתגרים שנבעו מהמצב הביטחוני בדרום. לאחרונה נשמעו טענות באשר לאופן ניהול בתי המשפט במחוז הדרום על-ידו. הטענות שהועלו נמצאות בבדיקה ובטיפול".