אורקם | בלעדי

חברת אורקם של אמנון שעשוע מפטרת 16% מהעובדים

לגלובס נודע כי חברת הראייה הממוחשבת יוצאת בסבב פיטורים של עשרות עובדים • במכתבי השימוע נכתב כי מדובר בארגון מחדש לקראת הסביבה המאקרו-כלכלית החדשה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: מובילאיי
פרופ' אמנון שעשוע / צילום: מובילאיי

אורקם (OrCam), חברת הראייה הממוחשבת של מייסד מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע ושותפו זיו אבירם, יוצאת הבוקר (א') בסבב פיטורים של 16% מעובדי החברה - מדובר בעשרות עובדים מתוך 380 המועסקים בחברה.

במכתבי השימוע נמסר לעובדים כי התהליך נעשה בעטיו של רה-ארגון והתייעלות לקראת הסביבה המאקרו-כלכלית החדשה, ללא קשר למצבה הפיננסי של החברה. רוב העובדים שיפוטרו הם אנשי מחקר ופיתוח. מטה אורקם ממוקם בהר חוצבים בירושלים, בסמוך למשרדי מובילאיי, אך לחברה סניפים גם באיטליה ובארה"ב.

יצוין כי המנכ"ל הקודם של החברה - רני חגג - עזב את החברה לפני חצי שנה. מחליפו, אלעד צרפתי - מי שהיה אחראי על חטיבת המכירות של מובילאיי במזרח התיכון ולאחר מכן אחראי תחום הממשל בחברה - מונה לתפקיד בחודש אוגוסט האחרון. 

● ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
למה אינטל מתעקשת להנפיק את מובילאיי דווקא כעת? | ניתוח גלובס
"אנחנו לא רוצים עובדים שיגיעו בגלל המתנות והאירועים": ביקור בחברת אורקם 

אורקם מפתחת התקן חכם המתחבר למשקפיים ומיועד לשפר את חייהם של לקויי ראייה, עיוורים וסובלים מדיסלקציה, באמצעות זיהוי טקסט ודימויים אחרים ותרגומו לקול. על פי מאגר PitchBook, אורקם נשאה ונתנה על גיוס הון בסוף 2020 בהיקף של 175 מיליון דולר מביג טק הישראלית, סיבוב גיוס שהיה יכול להעניק לחברה שווי של 1.75 מיליארד דולר ולהפוך אותה לחד-קרן. בסופו של דבר בוטל הגיוס. עד הגיוס האחרון של החברה בשנת 2019, היא גייסה 131 מיליון דולר בסך-הכול. בין המשקיעים המרכזיים בחברה: כלל ביטוח, מיטב דש, BRM של האחים ברקת, אינטל קפיטל, ג'יימס שאול ומאיץ הסטארט-אפים של גוגל.

הפיטורים נערכים בתקופה קריטית עבור פרופ' שעשוע ומובילאיי, אותה הוא מנהל עד היום תחת אינטל שרכשה את החברה. ביום חמישי השבוע תדווח אינטל על תוצאותיה הרבעוניים אשר צפויים להיות מאכזבים מהרגיל, ותצא לגל פיטורים עולמי שיקיף אלפי עובדים, מתוכם כמה מאות בישראל. לא מן הנמנע שגם מובילאיי - אחת החטיבות הרווחיות ביותר באינטל - תיפגע אם כי באופן שולי, ככל הנראה.

יום קודם לכן תחזור מובילאיי להירשם באופן עצמאי בבורסה בניו יורק, ולפי דיווחיה היא מכוונת לשווי של 14.3-16 מיליארד דולר - לאחר שבעבר כיוונה להנפקה בשווי של 50 מיליארד דולר ולאחר מכן ב-30 מיליארד. חלק משמעותי מהגיוס יופנה לתשלום של 3.5 מיליארד דולר לאינטל, מעין דיבידנד עליו הוסכם בין החברות.

המצלמה של אורקם מתחברת למשקפיים ומבוססת על טכנולוגיית בינה מלאכותית. היא מקריאה לאוזנו של המשתמש טקסטים כתובים ממסמכים וממסכי מחשב או ניידים, סורקת שטרות כסף וברקודי מוצרים בחנויות על מנת לזהות אותם, ואף מזהה פני אנשים שבהם נתקל המשתמש ברחוב - כל זאת ללא חיבור לרשת. המכשיר זמין במגוון שפות בהם עברית, אנגלית, ערבית, ספרדית וסינית. בשנה שעברה וב- 2019 נבחרה על ידי המגזין טיים לרשימת ההמצאות הטובות תחת קטגוריית הנגישות.

מהחברה לא נמסרה תגובה לידיעה.