שופטים | בלעדי

בעקבות חשיפת גלובס: יו"ר הוועד תוקפת בחריפות את נשיא בתי המשפט בדרום

בסוף השבוע נחשף בגלובס הסכסוך בין השופטים "המורדים" שמבקשים את הפסקת כהונתו של השופט אלון גביזון כנשיא בתי המשפט במחוז הדרום • בעקבות החשיפה, ועד עובדי הנהלת בתי המשפט הוציא הודעה חריפה, בה נטען כי השופט גביזון בחר להשמיץ את העובדים ואת השופטים במחוז על-מנת להגן על הטענות נגדו, ובכך יצר "משבר אמון קשה ביותר"

נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון / צילום: אתר בית משפט
נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון / צילום: אתר בית משפט

הסכסוך בין נשיא בתי המשפט במחוז הדרום לבין שופטים בכירים, ועד העובדים ומנהלת המחוז הדרומי לא נרגע. בסוף השבוע נחשף בגלובס דבר הסכסוך חסר התקדים בין השופטים "המורדים" שמבקשים את הפסקת כהונתו של השופט אלון גביזון כנשיא בתי המשפט במחוז הדרום.

על פי הפרסום מסוף השבוע, שורת שופטים וסגני נשיא מכהנים התלוננו למנהל בתי המשפט נגד נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון. לאחר ששמע את הצדדים, מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, סבור כי הפתרון הבלתי נמנע הוא סיום כהונתו כנשיא של השופט גביזון. 

● ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
הישיבה הלילית והתלונות החריגות על התעמרות: מרד שופטים נגד נשיא בתי המשפט בדרום 

בסוף השבוע נאלצה נשיאת העליון אסתר חיות לעסוק במשך שעות במשבר הפנימי שנוצר אצלה במחוז הדרומי. בפגישה עם הנשיא השופט גביזון שארכה מספר שעות, שמעה הנשיאה חיות את התייחסותו לטענות הקשות והחריגות נגדו של השופטים והעובדים המנהליים הכפופים לו. חיות טרם החליטה אם לאמץ את עמדת מנהל בתי המשפט שפיצר ולסיים את כהונת הנשיא של המחוז הדרומי.

השופט גביזון מונה בינואר 2020 לכהונתו כנשיא, זאת לאחר שבמשך כ-9 שנים כיהן כשופט מן המניין בתחום דיני המשפחה.

בעקבות החשיפה, שכללה את תיאור חלק מהתלונות נגד הנשיא גביזון וכן טענותיו של גביזון שהסביר את עמדתו, הוציא ועד עובדי הנהלת בתי המשפט הודעה חריפה לכלל העובדים, עם העתקים לנשיאת העליון חיות ולממלא-מקום מנהל בתי המשפט השופט שפיצר. 

"טענות חסרות בסיס ומשפילות"

המכתב הממוען אל הנשיא גביזון נפתח באמירה כי "ועד העובדים מרגיש חובה לומר את דברו, לאור הפרסום הרע אותו קיבל מחוז דרום בתקשורת, ואנו מוכים תדהמה מהטענות שהועלו על-ידך".

בהמשך נכתב כי "עובדי מחוז דרום, ובכללם ועד העובדים, קיבלו אותך, אדוני הנשיא, בתרועות ביום היבחרך לנשיאות והיו מוכנים לעשות הכול על-מנת שתצליח בתפקידך כנשיא. אולם הפרסונה שהכירו כשופט ענייני משפחה אינה אותה פרסונה שהתוודעו לה כנשיא, דבר שגרם לעוגמת-נפש קשה מאוד אצל העובדים והמנהלים".

יו"ר הוועד, יהודית רועי, ציינה כי "במהלך כל השנתיים האחרונות, בתקופת כהונתך, נחשפתי לתלונות רבות מצד גורמים הנהלה, שופטים ועובדים, ועדיין סברתי כי אין לוועד העובדים מקום להתערבות בניהול המחוז על-ידי כבוד הנשיא".

עוד נכתב כי  הכתבה שפורסמה בעקבות הסכסוך המתמשך ותגובתך, כביכול, גרמה לתדהמה עמוקה ולעוגמת-נפש, מאחר שמה שנכתב בכתבה לעניין תפקודם הירוד של העובדים ומוסר העבודה הוא מעליב, פוגע ואינו משקף את המציאות לאשורה".

לדברי יו"ר הוועד, "צר לי, אדוני כבוד הנשיא, כי בחרת להשמיץ את העובדים את והשופטים במחוז על-מנת להגן על הטענות נגדך, מבלי לחשוב על הנזק התדמיתי שגרמת לעובדים ולשופטים הכלולים בו. אנו מצטיירים, לפי דבריך, כמחוז בעייתי ובעל מוסר עבודה נמוך, הנוהג לקחת חופשות מחלה לניקיונות פסח - דבר שאינו נכון ואלה טענות חסרות בסיס ומשפילות". 

"משבר אמון קשה ביותר" 

יו"ר הוועד המשיכה ותקפה את הנשיא גביזון במילים קשות וחריגות: "אתה, על-מנת לנסות לפתור סכסוך שאינו קשור בעובדים, יצרת משבר אמון קשה ביותר מול אותם עובדים, אשר נתנו את כל-כולם לך ולמערכת, כפי שנהגו כל השנים עם כל הנשיאים שעברו".

עוד כתבה יו"ר הוועד כי "ועד העובדים מצר על כך שבתקופה של עיצומים ושביתות למרות הנחיות הוועד הארצי, עובדי מחוז הדרום עבדו כמעט בהרכב מלא ולא נשמעו לוועד, וכל זאת כדי לא לשבש את העבודה, מתוך אמונה כי קיימת הערכה והכרה לפועלם. אני מקווה כי לאחר שקראו את הכתבה ואת תגובתך לסכסוך, הבינו כי אינם מוערכים בלשון המעטה, ויותר מכל הבינו כי עליהם לתמוך בוועד העובדים ולחזקו שיגן עליהם מטענות חסרות שחר של נשיאים וגורמי הנהלה". 

"הון אנושי איכותי" 

למרות המכתב התקיף שהופץ בתפוצת נאט"ו, הנשיא גביזון בחר לנסות להוריד את גובה הלהבות. במכתב של הנשיא גביזון, הממוען אל "עובדים, רשמים בכירים ושופטים יקרים", כתב גביזון כי "אני מניח שרובכם קראתם את הכתבה בגלובס".

לדברי הנשיא גביזון, "מחוז דרום שלום ידוע בהון האנושי האיכותי והמיוחד שבו, ובטוחני כי המחוז יוכל לכל אתגר. כפי שידענו לתת שירות יוצא דופן בסגרי הקורונה ובאירועים ביטחוניים מורכבים, כך נמשיך במלאכתנו החשובה לרווחת הציבור והמתדיינים ולטובת המערכת הערכית והמצוינת שכולנו חלק ממנה".

הנשיא גביזון סיים את דבריו כי הוא "אוהב ומאמין בכם".

בתוך כך נודע לגלובס כי שופטים במחוז הדרומי התלוננו בפני מנהל בתי המשפט כי הנשיא גביזון יזם תלונה נגדם באמצעות חברו, ראש יחידת התביעות במחוז דרום של המשטרה, על -מנת להצדיק לאחר מכן קיצוץ בסמכויותיהם.

הנשיא גביזון, להבנת הח"מ, מכחיש טענה זו. 

"ימים לא פשוטים" 

גם סגניתו של הנשיא גביזון, ענת חולתא, כתבה בעקבות הפרסום בגלובס הודעה בפורום שופטים פנימי שתוכנו הגיע לידי גלובס.

השופטת חולתא, אשר נושאת את "נס המרד", כתבה כי " אנחנו נמצאים בעיצומם של ימים לא פשוטים. מטבע הדברים יש עכשיו הרבה מאוד שמועות ותחושות, וחוסר הוודאות קשה לכולם. אני רוצה להבטיח לכם שכל מה שנעשה בכל הדרגים, נעשה במסירות ומתוך מחויבות לאנשים ולערכים.

"מעבר לכך, הממלכתיות שאנחנו מחויבים בה לא מאפשרת לי כרגע להגיב או לפרט. אני בטוחה שברגע שיהיה אפשר כולנו נקבל עדכון".

לדברי חולתא, "כוחנו בעשיה השיפוטית שלנו ובתמיכה שלנו אחד בשני. נתמקד בעבודה כדי שהגורמים המוסמכים יוכלו להתמקד במה שהם צריכים לעשות". 

זוכה לתמיכה ולגיבוי

מן הצד השני, לגלובס נודע כי הנשיא גביזון זוכה מאז הפרסום לתמיכה ולגיבוי על-ידי בכירים בפרקליטות, במשטרה, בסיוע המשפטי במשרד המשפטים וכן של הסנגוריה הציבורית, שסבורים כי גביזון קידם ניהול נכון של המערכת והיווה אוזן קשבת לשיפור ולייעול המערכת לרווחת ציבור המתדיינים.

חוות-דעת אלה נמסרות בימים אלה לידי הנהלת בתי המשפט, על-מנת שהנשיאה חיות תכריע כיצד לפתור את המשבר חסר התקדים בין הנשיא גביזון לבין השופטים והעובדים הכפופים לו.

בהנהלת בתי המשפט בחרו שלא להגיב לידיעה.