הירידה ביצוא והקדנציה השלישית של שי: שיא המשבר הסיני עוד לפנינו

בזמן שבשווקים קיוו לצעדים מעודדי צמיחה כמו הפסקת מדיניות אפס הדבקה, שי ג'ינפינג התמקד בקידום הקדנציה השלישית ובמינוי דמות מבוגרת לראש הממשלה • לאחר שמניות ענקיות הטכנולוגיה עליבאבא וטנסנט צנחו בהונג קונג, נראה כי הצמיחה של סין לא חוזרת לעצמה

שי ג'ינפינג, נשיא סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
שי ג'ינפינג, נשיא סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

קונגרס המפלגה הקומוניסטית של סין הסתיים ביום ראשון עם אישור הקדנציה השלישית של הנשיא שי ג'ינפינג. בקונגרס הופיע המעגל הצמוד שהרכיב הנשיא, כשבראשו עומד יד-ימינו, לי צ'יאנג, שנמצא במסלול להיות ראש הממשלה - ומתוקף כך מופקד על ניהול הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. 

המשך כהונתו של שי בסין מפיל את בורסת הונג קונג לשפל של 14 שנה 
למה קדנציה שלישית של שי ג'ינפינג עשויה דווקא להיות אינטרס אמריקאי | ניתוח
מתבצר בכיסא לעוד 5 שנים: נשיא סין הכריז שימשיך לכהונה שלישית

כלכלת סין סבלה ממשברים חריפים הנמשכים מאז פרוץ מגפת הקורונה. מדיניות "אפס ההדבקה" גררה עלויות כלכליות כבדות שסין עודנה נושאת על כתפיה, כמו 20% אבטלה ושוק נדל"ן בירידה. איך ישפיע קונגרס המפלגה הקומוניסטית בסין על עולם הכורע תחת אינפלציה, חושש ממיתון וסופג את השפעות המלחמה באירופה?

על פי דוח של בית ההשקעות בלקרוק, הכלכלה הסינית צמחה במהירות בעשר השנים שקדמו לקורונה, בשיעור של 7.7% בממוצע מדי שנה. אולם כעת, סין מתמודדת עם סדרה של אתגרים מחריפים, שאותם המומחים מזהים כמסמנים כניסה לשלב של צמיחה איטית. הדוח מסביר כי הגבלות הקורונה, שעדיין קיימות בסין, לא יאפשרו צמיחה שתעבור את רף ה־3% השנה.

 
  

במהלך המגפה, סין הצליחה לנצל את הביקוש לסחורות מכיוון המערב. המדינה שמרה על המפעלים פתוחים הודות לאכיפה קפדנית, וייצרה סחורות כדי לענות על הביקוש הזר. כתוצאה מכך, היקפי היצוא זינקו בממוצע של 10% בשנה בין 2020 ל־2021, או 17% במונחים נומינליים, יותר מכפול מקצב הצמיחה הממוצע בשלוש השנים שקדמו למגפה. אבל סין מאבדת בהדרגה את היתרון הזה, בעקבות האטת הביקוש מהמערב, והידוק החגורה על רקע יוקר המחיה והאינפלציה. לצד זאת, מדינות אחרות באסיה מגבירות את הייצור ומהוות חלופה. צמיחת היצוא של סין כבר נמצאת בהאטה ניכרת מאז יולי האחרון. איבוד מנוע הצמיחה העצום הזה יהפוך את השמירה על הצמיחה הכוללת לאתגר.

שי אומנם התמקד בנאומו במצבה הכלכלי של סין, אך מטרת קונגרס המפלגה הייתה בעיקר להציג מינויים לעמדות מפתח. כצפוי, שרשרת המינויים החדשה שהוצגה לא כללה יורש ברור לנשיא, שממשיך לכוון את סין לאזורים טוטליטריים. משקיפים אומרים שהבחירות של שי לפוליטביורו מצביעות על כך שהנשיא מעריך נאמנות על פני מומחיות וניסיון.

בחירתו לשני אחריו, לי צ'יאנג, ממחישה זאת: צ'יאנג רחוק חמש שנים בלבד מגיל הפרישה המקובל של מנהיגים סינים בכירים, ועל אף זאת חסר כל ניסיון בעבודה בממשל המרכזי. עם זאת, צ'יאנג היה מעורב באופן הדוק בניהול הכלכלות המקומיות של מחוזות ג'ג'יאנג ושנגחאי, ושיחק תפקיד מפתח בהקמת מפעל ענק של טסלה בשנחאי.

הטוטליטריות גוברת

הסכנות בשלטון של איש אחד היו ידועות תמיד, אך נעשו ממשיות השנה עם פתיחתו של פוטין במלחמה באוקראינה. חשיבותה של האידיאולוגיה על פני הפרגמטיזם בסין מגבירה את חששות המשקיעים, שרואים את ביצועי השווקים של המדינה במצב הגרוע בעולם בשנה האחרונה, עם מדד CSI 300 ברמה הנמוכה ביותר זה יותר משנתיים, ואג"ח דולר עם תשואה גבוהה בשפל.

בעיני שי, סין קרובה מתמיד להגשים את חזונו ל"התחדשות לאומית" ולתפוס מחדש את מקומה הראוי בעולם. מנגד, המומחים של בלקרוק מזהירים כי קובעי המדיניות הסיניים לא ינקטו צעדים אגרסיביים כדי להגביר את הצמיחה במדינה. הבנקים בוול סטריט קיוו לפני הקונגרס ששי יפתח סביבת השקעות מיטיבה יותר, כשהרשויות נוקטות בצעדים נועזים יותר כדי לתמוך בכלכלה ולספק בהירות לגבי כיוון המדיניות. אולם, שי לא הראה סימנים של שינוי בכל הנוגע לשני מעכבי הצמיחה העיקריים, אפס הדבקה ומשבר הנדל"ן.

3.9% צמיחה ברבעון

בינתיים, נתונים רשמיים הראו שכלכלת סין צמחה ב־3.9% ברבעון השלישי, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נתונים אלו מסמנים התאוששות מהצמיחה הנמוכה בשיעור של 0.4% בשלושת החודשים הקודמים. עם זאת, בעוד שנתוני הצמיחה האחרונים עשויים להיראות גבוהים בהשוואה לרוב הכלכלות המערביות, הם הרבה מתחת לקצב ההתרחבות שסין ראתה במשך עשרות שנים.

בורסות הונג קונג חוו ביום שני את יום המסחר הגרוע ביותר מאז 2008, עם צניחת המניות והיחלשות המטבע הסיני, היואן, מול הדולר. עד שעת הצהריים של אותו יום, מדד ההאנג סנג ירד ביותר מ־6%, כאשר מניות ענקיות הטכנולוגיה הסיניות הנסחרות בהונג קונג, עליבאבא וטנסנט, צנחו. תגובות השוק הסיני מגיעות בעקבות ההכרזה על קדנציה נוספת לנשיא שי, והחשש כי הוא ימשיך במדיניות המעדיפה אידיאולוגיה על פני צמיחה כלכלית.