מוניות מעופפות, רובוטים והולוגרמות: ערב הסעודית מתקדמת עם חזון העיר העתידנית

תוכנית הדגל של בן סלמאן להקמת העיר Neom רוקמת עור וגידים: שני אזורים הוכרזו באופן רשמי בצפון-מערב המדינה • עם תקציב של 500 מיליארד דולר, Neom היא מרכיב מרכזי בתוכנית Vision 2030 של ערב הסעודית, שנועדה לגוון את כלכלת המדינה המדברית הנשענת באופן בלעדי על נפט

פוסטר של יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן ותוכנית Vision 2030 שלו / צילום: Associated Press, Amr Nabil
פוסטר של יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן ותוכנית Vision 2030 שלו / צילום: Associated Press, Amr Nabil

העיר Neom היא היהלום שבכתר תוכניתו השאפתנית של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, המכונה "Vision 2030", שהוכרזה ב-2016. בן סלמאן חולם להפוך מרחב מדברי בגודל של בלגיה למטרופולין הייטק סעודי, שיהווה פלטפורמה להתנסות בטכנולוגיות עירוניות חדשות וימשוך השקעות זרות שיגוונו את הכלכלה הסעודית וידללו את הישענותה על נפט. 

500 מיליארד דולר על חלומות במדבר: כך נראית הפנטזיה היקרה של הנסיך הסעודי 
יורש העצר הסעודי רוצה להנפיק את קרן המיליארדים הסעודית שמתכננת להפריח את שממת המדבר 
מאחורי הקלעים של התוכנית הסעודית לבניית גורד שחקים באורך של 120 קילומטר

חמש שנים מאז ההכרזה על הקמת העיר, אחרי קשיים ביישום הרעיונות הגדולים והמשתנים ללא הרף של יורש העצר ומנה גדושה של ספקנות, שלושה אזורים של Neom, על רצועת חוף בצפון-מערב המדינה, הוכרזו רשמית. 

אזורים נוספים המתוכננים למטרופולין Neom הם Oxagon, שמיועד להיות "מקום מפלט לתעשיות מתקדמות ונקיות" והמתחם התעשייתי הצף הגדול בעולם; וגם Trojena, יעד תיירותי לכל ימות השנה עם אוויר הרים צלול, מדרונות סקי, מסלולי אופני הרים, ספורט מים, מתקני בריאות ושמורת טבע אינטראקטיבית. 

שכר של 1.1 מיליון דולר בשנה

בעוד הבנייה של העיר רק בשלבי התחלה, הניסיונות לפתות כישרונות בינלאומיים מובילים בתעשיות התיירות והטכנולוגיה כבר בעיצומם. על-פי מספר דיווחים, מנהלים בכירים בפרויקט Neom משתכרים עד 1.1 מיליון דולר בשנה.

עבור הפרויקט כולו הקימה ערב הסעודית קרן השקעות, אליה הפרישה הממלכה כ-80 מיליארד דולר, כפי שהכריזה בקיץ האחרון. אז גם הכריז בן סלמאן כי הקרן תשקיע בחברות שיסכימו לפעול במטרופולין הענק שמתוכנן בצפון-מערב ערב הסעודית על חוף הים האדום. 

באותה הכרזה תיאר בן סלמאן כיצד הוא מתכנן לממן את Neom - אחת מיוזמות הבנייה הגדולות והמורכבות בעולם. השלב הראשון של הפרויקט, שיימשך עד 2030, יעלה כ-320 מיליארד דולר, כאשר כמחצית מזה מכוסה על-ידי קרן ההשקעות הציבורית (PIF), לדבריו. כ-100 מיליארד דולר נוספים יגויסו מקרנות הון ריבוניות אחרות באזור, ממשקיעים פרטיים בממלכה ומחוצה לה ומהנפקה ראשונית של Neom עצמה בבורסה הסעודית, המתוכנת לשנה הבאה. "יש לנו מטרות גדולות להביא את ערב הסעודית להיות בין שלושת שווקי המניות הגדולים בעולם", אמר אז יורש העצר. 

"עוץ של המזרח התיכון"

הפרויקט מבוסס על תפיסה חדשה של "אורבניזם אפס כבידה", שהוא הרעיון של ריבוד פונקציות עירוניות בצורה אנכית, תוך מתן אפשרות לתושבים לנוע בצורה חלקה בשלושה כיוונים - למעלה, למטה ולרוחב. לאחר השלמתה, העיר תפעל על אנרגיה מתחדשת בלבד ותוכל להכיל עד 9 מיליון תושבים.

העיר תהיה מורכבת משני גורדי שחקים מקבילים, החותכים דרך המדבר, לאורך 170 ק"מ, מהחוף להרים, ברוחב 200 מטרים ובגובה של 500 מטרים. ואם כל זה לא מספיק - עיר גורדי השחקים תהיה עטופה מכל צדדיה במראות ענקיות.

מי שיכנס בשערי "עוץ של המזרח התיכון", כפי שמכונה העיר, ייכנס לעולם ללא כבישים, ללא מכוניות - רק מוניות מעופפות - בתוספת רכבת מהירה עם זמן נסיעה מקצה לקצה של 20 דקות בלבד. בנוסף לזאת, הרובוטים, ההולוגרמות והבינה המלאכותית יהיו "הלב הפועם" של העיר, ויהפכו לחלק מחיי היומיום. 

חלומות באספמיה? 

חלומותיו של הנסיך נתקלו בספקנות וביקורת. שורה של פרסומים בנושא, בגופי תקשורת כמו "הגרדיאן" ו"הפייננשל טיימס", ומאמרי פרשנות של אדריכלים, קבעו כולם כי אלה חלומות באספמיה. מבקרים אחרים מציינים את פליטת הפחמן שתהיה אחראית לה העיר לכשתוקם.

"Neom היא משימה מורכבת, נועזת ושאפתנית מאוד, והיא בהחלט לא קלה לביצוע", אמר אנטוני ויבס, קצין תכנון ערים ראשי ב-Neom, ל-CNBC. "אבל אנחנו מתקדמים, וזה מרגש לראות את החזון מתעורר לחיים".

מלבד היותה רעיון חדשני ובלתי נתפס כמעט וכן שער עולמי לסחר בינלאומי בזכות מיקומה האסטרטגי בים האדום, Neom מציירת תמונה גדולה יותר של הכלכלה הצומחת הכי מהר בעולם. לפי סוכנות הנדל"ן העולמית נייט פרנק, השווי הכולל של פרויקטים של נדל"ן ותשתיות, מאז השקת תוכנית הטרנספורמציה הלאומית של ערב הסעודית ב-2016, חצה כעת 1.1 טריליון דולר.