יורש העצר הסעודי רוצה להנפיק את קרן המיליארדים הסעודית שמתכננת להפריח את שממת המדבר

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן מתכנן להנפיק ב-2024 קרן של 80 מיליארד דולר עבור בניית המטרופולין המדברי Neom • השלב הראשון של הקמת העיר יעלה כ-320 מיליארד דולר

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace

ערב הסעודית תפריש 300 מיליארד ריאל, כ-80 מיליארד דולר, לקרן השקעות שהוקמה עבור פרויקט הענק של הנסיך בן סלמאן - העיר Neom המדברית. עבור כך, מתכנן הנסיך הנפקה ראשונית של הפרויקט בבורסה של הממלכה כבר ב-2024. בן סלמאן אמר לכתבים כי קרן ההשקעות Neom עשויה להתרחב ל-400 מיליארד ריאל, ותשקיע בחברות שיסכימו לפעול במטרופולין הענק שמתוכנן בצפון-מערב ערב הסעודית על חוף הים האדום.

בהכרזה של הנסיך ביום שני השתתפו משקיעים בסדר גודל עולמי, ביניהם מייסד Bridgewater Associates ריי דליו, טים קולינס מ- Ripplewood, הנסיך הסעודי אל-ואליד בן טלאל והמיליארדר הקמעונאי הכוויתי מוחמד אלשיה. לראשונה תיאר יורש העצר כיצד הוא מתכנן לממן את Neom - אחת מיוזמות הבנייה הגדולות והמורכבות בעולם.

השלב הראשון של הפרויקט, שיימשך עד שנת 2030, יעלה 1.2 טריליון ריאל, כ-320 מיליארד דולר, כאשר כמחצית מזה מכוסה על ידי קרן ההשקעות הציבורית (PIF), לדברי הנסיך.

גורמים רשמיים יבקשו לגייס עוד 600 מיליארד ריאל מקרנות הון ריבוניות אחרות באזור, משקיעים פרטיים בערב הסעודית ומחוצה לה, והנפקה ראשונית של Neom עצמה בבורסה הסעודית. הנסיך אמר, "יש לנו מטרות גדולות להביא את ערב הסעודית להיות בין שלושת שווקי המניות הגדולים בעולם".

התוכנית להקמת Neom, שהוכרזה ב-2017, היא שאיפתו של הנסיך מוחמד להפוך מרחב מדבר בגודל של בלגיה למטרופולין היי-טק סעודי. הוא הציג את זה כמצע מבחן לטכנולוגיות חדשות שיכולות לחולל מהפכה בחיים העירוניים - כמו גם דרך למשוך השקעות זרות ולגוון את הכלכלה שכעת תלויה בנפט של ערב הסעודית. אולם, חמש שנים לאחר מכן, הפרויקט השאפתני סבל מכישלונות, רבים מהם נבעו מהקשיים ביישום הרעיונות הגדולים והמשתנים ללא הרף של הנסיך, כך על פי עובדים בהווה ובעבר.

ההכרזה האחרונה של הנסיך הייתה תוכנית להקמת בניינים תאומים, המשתרעים על פני יותר מ-100 קילומטרים שיכילו בתוכם עיר שלמה של 9 מיליון איש. כשנשאל מדוע הוא רוצה לבנות את Neom, אמר לכתבים כי תוכניתו לחדש את ערב הסעודית כרוכה בהגדלת אוכלוסייתה מכ-34 מיליון איש כיום ל-50-60 מיליון עד 2030. מחציתם יהיו זרים, הוסיף, בהשוואה למאזן הדמוגרפי הנוכחי של הממלכה, כשליש זרים ושני שליש אזרחים סעודים. הבירה ריאד תהיה צפופה מדי אם היא תתרחב יותר מדי, אמר הנסיך, אבל "Neom תדאג ל-10 מיליון". עד 2030, הוא מכוון לכך ש-1.5 מיליון אנשים יגורו "בתוך הקו" - הבניינים התאומים - ועד 2045 יגורו 9 מיליון.

עוד הוסיף הנסיך כי הממלכה מתכננת להשקיע במצרים השכנה כדי להשלים את הפרויקט, כולל באזור התיירות של שארם א-שייח', שנמצא מעבר לים האדום מ- Neom. "אנחנו הולכים ליצור השקעות ענק במצרים".