הכלכלנים מעריכים: מתי הפד יוריד את הרגל מהגז ומה יעשה בנק ישראל?

הפדרל ריזרב העלה אתמול את הריבית ב-0.75% • רונן מנחם ממזרחי טפחות: "מדובר באיתות ברור להאטה ואף בלימה קרובה של העלאות הריבית, וזה כמובן מסר חיובי לשוק" • גיא בית-אור מפסגות מעריך כי מיתון בארה"ב הוא "בלתי נמנע" • מודי שפריר מבנק הפועלים: "בנק ישראל יקבל עוד רוח גבית"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

מועצת הנגידים של הבנק הפדרלי בארה"ב בראשות היו"ר ג'רום פאוול הודיעה אתמול, כצפוי, על העלאה נוספת של הריבית ב-0.75%, לטווח שבין 3.75% ל-4%. העלאת הריבית היא צעד נוסף בתהליך האגרסיבי של הפד להידוק המדיניות המוניטרית, במטרה לבלום את האינפלציה הגואה בארה"ב. בהודעת הפד נאמר כי "הוועדה צופה שהעלאות הריבית יתאימו את עצמן לרמה מספקת, על מנת להוריד את רמת האינפלציה בחזרה ל-2% בהמשך". 

הפד ניסה להעביר את החוט בקוף המחט, אך נדקר והלך לדמם | פרשנות
מה יעשה הפד בהחלטה הבאה? זו בכלל לא השאלה החשובה | פרשנות
בפעם הרביעית ברציפות: הפד מקפיץ את הריבית ב-0.75%

עוד נאמר בהודעה כי "השינויים העתידיים במדיניות המוניטרית ייקחו בחשבון את האפקט המצטבר של העלאות הריבית האחרונות ואת השפעתן על הפעילות הכלכלית והפיננסית, אפקט שמגיע בפער של זמן לאחר השינויים במדיניות".

"לראשונה, הפד קושר בהודעתו הכתובה בין המשך העלאות הריבית להעלאות שכבר בוצעו, ובין הזמן שייקח להן להשתקף בנתוני האינפלציה והתוצר", מסביר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות. "מדובר באיתות ברור להאטה ואף בלימה קרובה של העלאות הריבית, וזה כמובן מסר חיובי לשוק. הפד מסביר כי נמשכת צמיחה צנועה של ההוצאות והתפוקה, שוק העבודה חזק והאינפלציה גבוהה ומשקפת המשך השלכות של הקורונה - מחירי מזון ואנרגיה גבוהים יותר ולחצי מחירים חזקים יותר".

חשוב לציין, אומר מנחם, "שהפד מדגיש כי יהיה צורך להעלות עוד את הריבית כך שתהייה 'מרסנת דיה' על מנת להשיג את יעד האינפלציה של 2%. עם זאת, החתירה ליעד תהייה 'לאורך זמן', לכן ההישארות מעליו כשלעצמה לא תצריך מעתה העלאות ריבית חדות כפי שהיו עד כה. ואכן, הפד מדגיש לראשונה כי העלאות הריבית הבאות תתחשבנה בריסון שכבר נעשה ובכך שהמדיניות המוניטרית משפיעה בפיגור הן על האינפלציה והן על הפעילות הכלכלית".

בנק ישראל צפוי ללכת בצעדי הפד

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, אומר כי "העלאת הריבית הייתה בהתאם לציפיות, אך התבטאויות 'ניציות' של פאוול בזמן מסיבת העיתונאים הובילו לעליית תשואות חדה יחסית ולירידות חדות בשוקי המניות.

"פאוול ציין כי הכלכלה האמריקאית האטה בצורה משמעותית - האטה ניכרת בצריכה הפרטית, בפעילות ההשקעות ובפעילות שוק הנדל"ן - והוסיף בנימה 'ניצית' כי נתוני התעסוקה והאינפלציה שפורסמו מאז פרסום החלטת הפד ותחזיות ה- Dots בספטמבר תומכים, לטעמו, בהעלאת ריבית חדה יותר מההערכות של חברי הפד מחודש ספטמבר. עוד הוסיף כי לאור נתוני האינפלציה האחרונים, קשה לומר שהפד 'הידק עד כה את המדיניות בשיעור חד מדי', וכי הפד מעוניין לראות 'ריביות ריאליות חיוביות לאורך כל העקום'.

"פאוול הוסיף כי ב"ניהול הסיכונים" של הפד, עדיף להדק בשיעור חד מדי את הריבית, מאשר בשיעור מתון מדי, היות שבמקרה הראשון - הפד יוכל לתמוך בכלכלה אם זו תחווה מיתון קשה מדי, אך במקרה שהפד יעלה את הריבית בשיעור מתון מדי - קיימת הסכנה הממשית מכך שהאינפלציה תיוותר גבוהה לאורך זמן".

ומה כל זה אומר על בנק ישראל? "אומנם סביבת האינפלציה בישראל נמוכה יותר ביחס למדינות אחרות, אך היא עדיין גבוהה, והסיכונים האינפלציוניים למשק הישראלי ממשיכים להיות מאוד משמעותיים. העלאות הריבית האחרונות באירופה, ועכשיו בארה"ב, צפויות לתת עוד רוח גבית לבנק ישראל, אשר צפוי להערכתנו להעלות את הריבית בעוד 0.5-0.75% בפגישתו הבאה לרמה של 3.5%", מסביר שפריר.

"מיתון משמעותי בארה"ב הוא בלתי נמנע"

גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, מבהיר כי למרות האיתותים, גם מבחינת הפד מוקדם עוד לדבר על עצירה של מגמת ההידוק. "פאוול הבהיר לשווקים שאין עצירה בהעלאות הריבית, וכי רמת הריבית בסוף התהליך תהיה גבוהה יותר ביחס למה שהם העריכו בעבר".

בית-אור מוסיף כי מועצת הנגידים "שינו את נוסח ההצהרה באופן שמעביר לשווקים את המסר שבקרוב הם יעברו להעלאות ריבית במנות קטנות יותר. בהתחלה השווקים הגיבו להצהרה בחיוב, עם עליות בשוקי המניות וירידה בתשואות האג"ח. עם זאת, פאוול בא למסיבת העיתונאים כדי להבהיר לכולם כי אין בכלל סיבה לקיים שיח על עצירה של תהליך העלאות הריבית בזמן הקרוב, שכן תמונת האינפלציה רק החריפה, ושוק העבודה ממשיך להיות הדוק מדי - עם עליות שכר שמתואמות לאורך זמן עם רמת אינפלציה גבוהה משמעותית מהיעד. על כן אמר פאוול כי הם יצטרכו להעלות את הריבית לרמות גבוהות יותר ביחס למה שהם העריכו בספטמבר, אך בשל העובדה שמעתה כבר נכנסים למדיניות יחסית מהודקת, קצב העלאות הריבית יואט".

בית-אור מוסיף כי כאשר נשאל פאוול, כמו כל פעם, האם "נחיתה רכה" עדיין אפשרית, ענה הנגיד כי ההסתברות לכך ממשיכה לרדת, בהמשך למגמת הירידה בשנה האחרונה. "הם ציפו לראות עד כה ירידה באינפלציה, אך זה עדיין לא ממש קורה, לפחות לא בהיקפים שהם קיוו. בשל העובדה שתמונת האינפלציה החריפה, העלאות הריבית יצטרכו להיות משמעותיות יותר ולכן היכולת לחמוק ממיתון קטנה יותר. לפחות להערכתנו, ולא מהיום, מיתון כלכלי משמעותי בארה"ב הוא בלתי נמנע".

מעבר מהיר מאופטימיות לפסימיות

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, מסכם: "השווקים עברו במהרה מאופטימיות לפסימיות. הדברים האחרונים של יו"ר הפד ג'רום פאוול שיקפו את מדיניות הפד, שרואה היום ריבית בשיווי משקל גבוה יותר מאשר בספטמבר. יכול להיות שקצב העלאת הריבית יתמתן אבל ההעלאות יימשכו. תרחיש שבו שיעור הריבית חוצה את ה-5% ואפילו מגיעה ל-5.5% נראה כעת סביר. הסיבה לכך היא שהמשק האמריקאי עדיין נראה חזק ורחוק ממיתון, ושוק העבודה הדוק מאוד עם דרישות שכר גבוהות. אין ספק שאם הריבית תמשיך לעלות מעבר לציפיות השוק זה יעיב על השווקים בעולם, וזה מה שהוביל אתמול לירידות בוול סטריט".