מעילת הענק בחברת גיבוי אחזקות: חשד ש-40 לקוחות מעורבים

הנאמנים הזמניים שמונו לבקשת מחזיקי האג"ח של החברה, להם חייבת גיבוי כ-140 מיליון שקל, הגישו דוח לבית המשפט בו הם טוענים שעשרות לקוחות השתתפו במעילה • "העובדות מלמדות כי פרשת המעילה בוצעה תוך סיוע, שיתוף פעולה ובאמצעות שלל גורמים שהיוו לקוחות או חייבים"

יהונתן כהן, בעלי ויו''ר גיבוי אחזקות / צילום: יח''צ
יהונתן כהן, בעלי ויו''ר גיבוי אחזקות / צילום: יח''צ

קבוצת גיבוי זיהתה כ-40 לקוחות אשר יש חשש שקשורים לפרשת המעילה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מכספי החברה, כך עולה מדוח שהגישו הנאמנים הזמניים, עו"ד רענן קליר ורו"ח יצחק עידן, היום (א') לבית המשפט. מדובר בדוח ראשוני אודות ממצאים מהעבודה שביצעו בגיבוי אחזקות כשבועיים לאחר שהנושים של החברה, לה חובות של 217 מיליון שקל, הדיחו את היו"ר ובעל השליטה בחברה החוץ בנקאית יהונתן כהן מתפקיד היו"ר, בטענה כי החברה העדיפה להחזיר חובות לבנקים בהיקף של 100 מיליון שקל ולא לשלם קודם כל למחזיקי האג"ח שלה, כפי שיש לעשות.

מה צפוי למשק הישראלי בהמשך השנה? הנתון שכדאי להכיר | ניתוח
כבר 30 שנה הוא חוקר מעילות ענק: "תמיד מפתיע לגלות מחדש כמה קל להטעות את כולם" | ראיון

כזכור, בגיבוי שכרו את שירותיו של הבודק החיצוני רו"ח עופר אלקלעי על מנת לבחון להיכן נעלמו כמעט 40 מיליון שקל בכספי החברה שנוהלו בסניף הצפוני של גיבוי. מאז פרסום הדוח של רו"ח אלקלעי בחודש אוגוסט, היקף פרשת המעילה טרם התברר, גם לאחר שחלפו מספר חודשים מאז שנחשפה ומאז שפורסמה.

"מקרים שונים שמעלים תמיהות ושאלות רבות"

לאחר פרסום פרשת המעילה הגישה גיבוי אחזקות תביעה על סך 38 מיליון שקל נגד מנהל הסניף הצפוני, אייל רוזן, יורם אליאב שתפקידו הוגדר כמנהל אשראי בסניף צפון, רן קאירי שהיה מנכ"ל החברות בקבוצת גיבוי וג'ולי שאמה שהייתה היועצת המשפטית וקצינת הציות של החברות בקבוצת גיבוי. לאחר מכן דיווחה החברה על הפרשה להפסדי אשראי בעקבות פרשת המעילה בסך של 80 עד 100 מיליון שקל, המעידה על כך שהיקף המעילה גדול הרבה יותר.

עו''ד רענן קליר / צילום: אייל טואג
 עו''ד רענן קליר / צילום: אייל טואג

"דוח אלקלעי מתאר דברים שהחליף רו"ח אלקלעי עם מספר 'לקוחות' שבאופן תמו 'שכחו' שקיבלו אשראי, מקצתם שלאחר השיחה 'נזכרו' באשראי שקיבלו, לקוחות שמתכחשים לחוב, ועוד מקרים שונים שמעלים תמיהות ושאלות רבות. בינתיים גם נמסר לנאמנים הזמניים כי קבוצת גיבוי זיהתה כ-40 לקוחות אשר לפי עמדתה יש חשש שקשורים לפרשת המעילה (נושא שעוד דורש בדיקה וחקירה - כך בדוח שהוגש לבית המשפט). אכן, רב מאוד הנסתר על הגלוי, וכפי שציין בית המשפט הנכבד בהחלטה היקף הפרשה הולך ונחשף מדי יום. אכן, מאז נחתם דוח אלקלעי התמונה הופכת להיות רק קודרת יותר", נכתב בדוח שהגישו הנאמנים הזמניים.

"כבר בשלב מוקדם זה, נראה שהעובדות שקיימות בפני הנאמנים הזמניים מלמדות כי פרשת המעילה, כפי שהיא מתוארת במסמכים שבפני הנאמנים הזמניים, מאופיינת בכך שהיא בוצעה תוך סיוע, שיתוף פעולה ובאמצעות שלל גורמים שהיוו לקוחות ו/או חייבים (נוכח היותם מושכים של שיקים שקיבלה קבוצת גיבוי בגין מתן הלוואות) של קבוצת גיבוי", הוסבר.

סך החובות של קבוצת גיבוי עומד על כ-217 מיליון שקל

בדוח מתארים הנאמנים הזמניים את מצבה של החברה כיום. "קבוצת גיבוי פועלת כיום באמצעות כוח אדם מצומצם לאחר מהלכי התייעלות. בחודש מרץ 2022, ערב חשיפת המעילה, הועסקו בקבוצת גיבוי 22 עובדים. כיום מועסקים בקבוצת גיבוי 9 עובדים בלבד, שלושה בעלי תפקיד בכירים (מנכ"ל, משנה למנכ"ל המשמש גם כמנהל סיכונים ראשי וכן קצין ציות המשמש כמנהל סיכונים), וכן מערך תפעול, גביה, בקרה וחשבונות הכולל חמישה עובדים, וכן עובדת כללית אחת. יודגש כי המנהלים והעובדים הקיימים הם אלו שהתמודדו עם חשיפת פרשת המעילה, ובכלל זה פעלו מול בעלי התפקיד הקודמים בקבוצת גיבוי ומול לקוחות שיש יסוד סביר להניח שלקחו חלק בפרשת המעילה לקבלת מידע, וכן פעלו לשם עמידה על זכויות קבוצת גיבוי באמצעות נקיטת הליך התביעה", נכתב בדוח.

באשר למצבה הכספי של החברה, סך החובות של קבוצת גיבוי עומד על כ-217 מיליון שקל, מתוך סכום זה קיימים לקבוצות גיבוי חובות מהותיים של כ-140 מיליון שקל למחזיקי אגרות החוב וכ-75 מיליון שקל לבנקים השונים. היקף המזומנים שבידי קבוצת גיבוי, המצויים בחשבונות המוגדרים בהסכם עם הכונסים, ככאלו שעומדים לרשות הנאמנים הזמניים, עומד על כ-2.4 מיליון שקל בלבד. זאת בעוד סך החובות של לקוחות או חייבים כלפי קבוצת גיבוי מוערכים בכ-300 מיליון שקל (מדובר בחובות של מי שנטל אשראי מקבוצת גיבוי או מסר שיקים לקבוצת גיבוי), כשהסכום אינו כולל סכומים אחרים שעשויים להגיע לקבוצת גיבוי לרבות בגין פרשת המעילה, כפיצוי על נזקיה.