במושב קטן בקצה העמק תמצאו מקום יפהפה לקפה וגם אמנות נהדרת

יום של השראה באלוני אבא: כמו בשכנו המפורסם יותר, גם כאן יש כנסייה טמפלרית ובתים עתיקים, וכתוספת גם בית קפה, תערוכה שווה וסיור בעקבות ספר של מאיר שלו • חגית אברון תופרת יום 

מטעמים בבית הקפה ''מקום השראה'' / צילום: יפעת גולן
מטעמים בבית הקפה ''מקום השראה'' / צילום: יפעת גולן

"תתארו לכם עולם יפה
פחות עצוב ממה שהוא ככה
ואנחנו שם הולכים עם שמש בכיסים"
(שלמה ארצי)

יום טיול באלוני אבא, האח הקטן והביישן של בית לחם הגלילית, טומן בחובו בית קפה חבוי ומרובה השראה, סיור בעקבות "פונטנלה" של מאיר שלו וביקור בגלריה שמציגה תערוכה יוצאת דופן. סעו בדרך המתפתלת בין חורשות אלונים, גבעות עגלגלות ובתי אבן ישנים שסיפורים מהדהדים בין כתליהם.

10:00 | מקום עם השראה

תארו לכם מקום יפה, בלב שמורת אלונים. בסתיו עומדים העצים בשלכת זהובה ובחורף מוריקה האדמה ועוטה שמלה משובצת פרחים. תתארו לכם אתכם, ישובים למרגלות בית טמפלרי עתיק, שיטיס אתכם בדמיונכם לכפר קטן באלזס, דמיינו לכם שלפתע פוסע מן הבית כמעין תעתוע לא אחר מאשר פול ניומן. אעשה כאן קאט ואשוב בהמשך לספר אודות הקשר בין הבית לבין פול ניומן, וכדרכי מידי שבוע, אפתח בהמלצה למקום יפה לקפה.

"מקום השראה", בלב לבה של המושבה הטמפלרית אלוני אבא, הוא מקום שכל אזרח מן השורה מייחל שיהיה ברדיוס הקרוב לביתו. יש בו, במקום השראה שבאלוני אבא, את כל הרכיבים המשובבים ההופכים את החיים למענגים ולמעניינים יותר - קפה מצוין בליווי עוגת שזיפים חמימה שטעמה מעורר כיסופי ילדות ועוד שאר מעדני בוקר נהדרים, חלל יפהפה המשמש להופעות מוזיקליות ולהרצאות, מרחב יצירה לאמניות וליוצרים וחנות שיש בה פריטים שלא רואים באף מקום אחר. כל אלה טבולים בנוף ירוק, ושוכנים בבית טמפלרי ששוחזר למשעי.

בית הקפה ''מקום השראה'' / צילום: יפעת גולן
 בית הקפה ''מקום השראה'' / צילום: יפעת גולן

יפעת גולן ושירלי ברלב הן האוצרות והיוצרות של המקום מרחיב לב ודעת הזה, של כל אישה ואיש חובבי תרבות, קולינריה ויופי. את הבית, שעבר מספר גלגולים, הן שיפצו בתשומת לב ויצקו לתוכו חיי תרבות שוקקים. בקומה אחת שוכן בית הקפה. בקומה הראשונה יוצרות אמניות הבית - צורפת, יוצרת בחוט ברזל וציירת, ואילו בקומה האחרונה שוכנים חללי היצירה של שירלי ויפעת. האווירה במתחם תוססת, נשית ועולצת ולא נותר אלא להעריץ את השתיים על כך שפתחו מקום המעניק השראה לכל מי שפוסע בין כתליו. והקשר לפול ניומן תשאלו? ובכן, בבית הזה ממש, צולם הסרט "אקסודוס" בכיכובו של ניומן בתפקיד ארי בן כנען.

מקום השראה - האלונים 3, אלוני אבא. סגור בשבתות ובימי ראשון. מומלץ לבדוק שעות פתיחה במהלך השבוע. 052-6903503

12:00 | סיור בעקבות פונטנלה והטמפלרים

מסתבר שאלוני אבא הינו יישוב שהוא כר פורה להשראה, ואינו רק שמו של בית הקפה. מעבר לניומן שהפציע לרגע ביישוב, נולד באלוני אבא זמר שהיה ועודו המלך הבלתי מעורער של קיסריה, ומתגורר בו הסופר מאיר שלו, שעלילת ספרו פונטנלה מתרחשת ביישוב. אנקדוטות היסטוריות ופיקנטיות אודות הטמפלרים ומעללי הדמויות בפונטנלה, מספרת בלהט שובה לב חנה לבב, בת המקום המתגוררת בבית אבן טמפלרי יפהפה, שרצפותיו מצוירות ואופיו המיוחד נשמר בקפדנות. "הטמפלרים היו חרוצים מאוד", מספרת לבב, "בחצרות לבלבו בוסתנים שופעי פרי ובתיהם תוכננו בפרקטיות טיפוסית, "גרמניות" שהפכה להם לרועץ עם עליית הנאצים לשלטון. את סוף הסיפור הזה כולנו מכירים. הטמפלרים גורשו מהארץ לאוסטרליה אך הותירו מאחור בתי אבן מרהיבים, בנויים לתפארת.

מעבר להדרכת סיורים ביישוב, לבב יוצרת כלים ופסלים מקרמיקה צבעונית המפוזרים ברחבי הבית ובגינה. "בקרוב תראה הגינה שלי כמו גינת הבר של שלו", היא מבטיחה, וברגל קלה ובוטחת מובילה אותנו לסיור רגלי בין שבילי המושב. "כאן ערכו לי בת מצווה", היא מחייכת בעודנו חולפות על פני הכנסייה המקורית של הטמפלרים ששבשבת תרנגול על צריחה."כל בוקר בחמש הפעמון העיר את הטמפלרים לעמל יומם" היא מספרת. חרוצים, כבר אמרנו.

את הסיור מתבלת לבב בהקראת קטעים מתוך ספרו של שלו, ומשבצת את הדרך בשלל עובדות וסיפורים אודות אחת הקהילות המסקרנות שחיו בארץ.

חנה לבב - סיור בנופי ילדות ובעקבות הטמפלרים. אלוני אבא 054-4706016

14:00 | תערוכה בין האלונים

את היום היפה הזה נעלנו בביקור בתערוכה של אמנית צנועה ומפעימה, הדס לוי שמה, שמציוריה העזים החודרים עמוק אל נבכי התודעה ומערבלים אותה בצבעים, קשה להסיט את המבט. הציורים על גבי קנבס ענק, מצוירים בצבעי שמן וכל אחד נושא סיפור אישי, נוקב ומיוחד. זוהי תערוכת יחיד צנועה בממדיה ואדירה בעוצמתה, ומומלץ לקחת נשימה ואת הזמן. לחלוף על פני התמונות, לסרוק את הקוד באמצעות הטלפון הנייד ולשמוע את ההסברים בקולה הרוגע של הדס.

מתוך עבודות של הדס לוי
 מתוך עבודות של הדס לוי

לוי מפלרטטת עם נושאים כמו חיים ומוות, משלבת בציוריה את תורת הנסתר ועוסקת בדימויים, בתפיסת מציאות וציוריה הם כמסע פנימי אל תוככי הנפש.

טיפה חוזרת לים - תערוכה בגלריה של הדס לוי - אלוני אבא. מומלץ לתאם מראש. 052-4740277