אופטימיות בגולדמן זקס: האינפלציה תרד "באופן משמעותי" בשנה הבאה

בבנק ההשקעות מעריכים כי מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב ייפול מתחת ל-3% עד סוף השנה הבאה, כאשר מגבלות ההיצע יתרככו, עלויות הדיור ימשיכו לרדת ושוק העבודה יתקרר

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אוקטובר שפורסמו ביום חמישי והיו נמוכים מהצפוי, הביאו לנסיגה חדה בשער הדולר, כשברקע מתגברות הציפיות שהפד יחליט למתן מוקדם מהצפוי את ההידוק המוניטרי האגרסיבי שהוא דבק בו. על רקע הנתונים המעודדים, כלכלני גולדמן זקס פרסמו את הערכתם כי מדד הליבה של מחירי הצרכן ייפול מתחת ל-3% עד סוף השנה הבאה, מה שעשוי לאפשר לפד להסתפק בהעלאת ריבית מתונה יותר בחודש הבא, בעודו שואף לדחוף את האינפלציה חזרה ליעד של 2%.

השווקים, כצפוי, רגישים מאוד לנושא - המניות והאג"ח עלו בחדות בסוף השבוע שעבר, לאחר שנתוני המחירים לצרכן לאוקטובר היו טובים מהצפוי. מדד S&P 500 עלה ב-5.9% בשבוע שעבר, העלייה החדה ביותר שלו מאז סוף יוני. מדד הנאסד"ק המוטה מניות טנולוגיה, זינק ב-8.1%, הביצועים השבועיים הטובים ביותר מאז מרץ.

במכתב שפורסם בסוף השבוע, צוות המחקר הכלכלי של גולדמן זקס, בראשותו של ג'אן הציוס, אמר כי מדד הליבה של מחירי הצרכן, המודד את לחצי המחירים להוציא סחורות תנודתיות כמו מזון ואנרגיה ונמצא תחת עינו הפקוחה של הפד, ירד מהרמה הנוכחית של 5.1% ל-3.5% עד אמצע 2023 ועשוי להגיע ל-2.9% עד דצמבר הבא.

"אנו צופים כי אינפלציית הליבה תרד באופן משמעותי בשנת 2023 משלוש סיבות מרכזיות", כתבו כלכלני גולדמן. "הראשונה, תנודה שלילית שתגיע מקטגוריות סחורות בהיצע מוגבל, בעקבות שיפורים בשרשרת האספקה; השנייה, הירידה במחירי הדיור; והשלישית, צמיחה איטית יותר בשכר, המשקפת את האיזון המתמשך של שוק העבודה".

האינפלציה, בשל מגבלות ההיצע, מוסיפה כיום 0.6% למדד הליבה, אך זה יעבור ל-0.4%- לקראת סוף השנה הבאה, מה שאחראי לכמעט מחצית מההאטה במדד הליבה הכולל.

"השיבושים בשרשרת האספקה והעומס במשלוחים פחתו משמעותית בשנת 2022, והמלאי של מכוניות ומוצרי צריכה התאושש מרמות נמוכות ביותר. היצע המוליכים למחצה בפרט השתפר באופן דרמטי, עם משלוחי מיקרו-שבבים לרכב כעת ב-42% מעל 2019. זה כבר זירז ירידה של 5% במדד המחירים של המכוניות המשומשות, ואנו מניחים ירידה נוספת של 15% ב-2023", הסבירו כלכלני גולדמן.

אינפלציית הדיור אמורה להגיע לשיא באביב הקרוב, סבורים בגולדמן, שכן הביקוש החזק לאחרונה לנכסים להשכרה כבר עורר עלייה בהיצע. "שיעורי השכירות מתחילים להתאושש כתוצאה מכך, וצפויים לחזור לשיעורי טרום המגפה בשנה הבאה. בנוסף, נראה כי הדחיפה מהמשך חוזי השכירות המתחדשים בתעריפי שוק באה לידי ביטוי בקצב החודשי של אינפלציית הדיור, שכן מיקרו-נתונים של מדד המחירים לצרכן מגלים כי היא מטמיעה האצה בצמיחת שכר הדירה המתחדש ל-8% משנה לשנה. כמו כן, אינפלציית שכר הדירה עבור חוזי שכירות חדשים ירדה בחדות: אנו מעריכים שהיא עומדת על 3% בלבד בחישוב שנתי ברבעון האחרון", אומרים בגולדמן.

לבסוף, שוק עבודה רך יותר אמור לדכא את צמיחת השכר ולעזור להפחית את האינפלציה במגזר השירותים עד סוף 2023. "איזון מחדש בשוק העבודה כבר מוריד את צמיחת השכר, במיוחד במגזרים עם ירידות גדולות בפער בין המשרות הפנויות לעובדים, כמו קמעונאות ופנאי. אנו צופים שגידול השכר משנה לשנה ירד ב-1.5% ל-4% עד סוף 2023, מה שיעזור להאט את האינפלציה בקטגוריות שירותים עתירי עבודה", מסכמים  בבנק ההשקעות.