השף שפתח מסעדה בקלנסווה: "אין באזור תשתיות מתפקדות, על מה אני משלם ארנונה?"

עבד אלהאדי מרעי, תושב קלנסווה, בן 34, נשוי + 3 • שף והבעלים של שווארמה אבו אדם • "מחירי חומרי הגלם רק הולכים ועולים כל הזמן. זה מקשה עליי לתמחר את המנות של העסק בצורה רציונלית, באופן שהלקוח שלנו יוכל ליהנות ממחירים שפויים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

עבד אלהאדי, שף והבעלים של שווארמה אבו אדם / צילום: ניקי תרוי
עבד אלהאדי, שף והבעלים של שווארמה אבו אדם / צילום: ניקי תרוי

"מחירי חומרי הגלם במדינת ישראל רק הולכים ועולים כל הזמן. זה דבר שמקשה עליי לתמחר את המנות של העסק בצורה רציונלית, באופן שהלקוח שלנו יוכל ליהנות ממחירים שפויים". כך אומר לגלובס עבד אלהאדי מרעי, השף והבעלים של שווארמה אבו אדם בקלנסווה.

עבד נכנס לתחום כבר בגיל 12. "בכל חופשה מבית הספר הלכתי לעבוד במסעדת פועלים. בגיל 18 טסתי לעבוד וללמוד בישול באנגליה, גרתי שם במשך תקופה קצרה וכאשר חזרתי לארץ המשכתי לעסוק בתחום הזה. בגיל 30, אחרי שהרגשתי שאני מספיק בשל ואגרתי קצת ידע, החלטתי לפתוח עסק משלי".

העסק נפתח לפני שנתיים וחצי, בדיוק בשיאה של מגפת הקורונה. "נאלצתי לפתוח כי כבר השקעתי כסף. אבל בגלל הקורונה הייתי חייב להביא הברקה כדי לבדל את העסק וכדי שהעסק יצליח להגדיל את פלח הלקוחות ולשרוד את המצב הקשה שהיה אז במשק הישראלי.

"התחלתי לחשוב באופן יצירתי ביותר ועשיתי שווארמה שאותה הכנתי בתוך בור, כלומר תנור מיוחד בתוך האדמה, ובאמת זה פשוט הצליח מעל ומעבר. לאט לאט החלו להגיע הרבה מבקרים מכל רחבי הארץ כדי לראות את הדבר הזה שאנחנו עושים, לחוות את החוויה ולטעום את השווארמה.

"הקונספט של המקום הוא מאכלים מהאדמה: שווארמה, עופות, כבש, ברווז, יונים, חמין ועוד מאכלים שונים ומגוונים. אני דוגל באוכל אותנטי של פעם, בניגוד לכל הג'אנק שאנחנו אוכלים היום. אומנם העבודה עם תנורי הבורות היא נורא קשה ומצריכה הרבה מאמץ פיזי וסבלנות אבל תמיד אני חושב שבשביל הדברים הטובים צריכים הרבה סבלנות".

העסק הצליח באופן מפתיע, ואחרי פחות משנה הוא שינה את מקומו - ממתחם שהיה בגודל של 40 מטרים למתחם בגודל 300 מטרים. "בעקבות הקורונה עברתי תקופה נורא קשה ומאתגרת, אבל בסופו של יום המשבר לימד אותי איך להתמודד עם הסיטואציות הקשות ביותר ואיך להתמודד עם קשיים כלכליים, אפילו בזמנים המורכבים והמאתגרים ביותר".

אתגר נוסף בפתיחת עסק ביישוב כמו קלנסווה הוא התשתיות הירודות. "אין תשתיות מתפקדות במקום שהעסק נמצא בו אז אני נאלץ לשאוב את הביוב בעצמי, מה שעולה לי 800 שקלים בכל חודש. אני משלם ארנונה באופן חוקי ומלא אבל לא מקבל את השירותים הכי בסיסיים שאזרח אמור לקבל. מה כבר ביקשתי? סך הכל מערכת ביוב מתפקדת.

"אחרי שפתחתי את העסק הבנתי עד כמה המצב הביטחוני והמחסור בביטחון אישי מורכב וקשה, ויש לו השפעה משמעותית על הכלכלה ועל העסקים המקומיים".

לסיכום, עבד מציין את השאיפה והחלום שלו לעתיד. "זה פשוט, אני רוצה שהאוכל שלי יעטוף את כל כדור הארץ".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il