מנחה סדנאות היין שלמרות האתגרים שואף שהעסק ישתבח עם הזמן: "המטרה היא להגדיל את היכולות"

אייל פרנקו, בן 41 מהוד השרון, נשוי למעיין ואב לשלושה ילדים • בעל עסק המספק מארזי יין וסדנאות בהתאמה אישית • "כל חומרי האריזה התייקרו בצורה משמעותית. אנחנו סופגים עליית מחירים גם ביינות עצמם, בעיקר אלו המגיעים ממדינות אירופה"• גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אייל פרנקו, בעל עסק המספק מארזי יין וסדנאות בהתאמה אישית / צילום: אסף קרלה
אייל פרנקו, בעל עסק המספק מארזי יין וסדנאות בהתאמה אישית / צילום: אסף קרלה

"מאז פתיחת העסק לא קיבלתי שום הקלה או תמיכה מהמדינה, ולדעתי יש מקום לתת הקלות לעסקים חדשים בתחילת הדרך לפחות בשנתיים הראשונות. מעין קרש קפיצה עד שהעסק עומד על הרגליים", אומר אייל פרנקו, בעל עסק בתחום סדנאות היין, התאמה אישית של מארזי יינות, ומייצג יקבי בוטיק ויבואנים בכל הנוגע לשיווק.

אייל מסביר כי הסיוע של המדינה לעסקים הקטנים בתחילת דרכם "ייתן ביטחון לעסקים צעירים שחוששים להיפתח, ויסייע לאלו שעשו את הצעד". לדבריו, "האתגר הגדול ביותר הוא איך להתמודד עם עליית המחירים אל מול הרצון למכור מארז במחיר שפוי ונגיש לכולם".

בעשור וחצי האחרונים, אייל מתמחה בשיווק ואסטרטגיה בענף היין. לאחר שנים כשכיר ביקבים הגדולים, הוא יצא לדרך חדשה - וכיום הוא עצמאי עם עסק בבעלותו. "העסק שלי הוא בעצם סטודיו לשירותי שיווק דיגיטלי עבור חברות פרימיום עם התמחות בשירות ליקבי בוטיק ויבואנים מובילים בעולם היין. במקביל, יש בבעלותי מיזם יין בהתאמה אישית - שנקרא WINECASE המציע מארזי יין וסדנאות לפי העדפות טעם וסגנון אישי. זו ממש חוויה לכל מי שאוהב יין".

הוא מציין כי לשמחתו, הוא נכנס לעסק עם חסכונות משלו - ולא נזקק למימון או להלוואות שונות. "הקושי שקיים בעסק מהסוג שלי הוא תנאי החשבון השוטף, כך שהעסק מקבל תשלום ימים רבים לאחר שהעבודה עצמה בוצעה או שהשירות סופק. זה מקשה מאוד על התפקוד התקין של הפעילות העסקית שלנו".

אתגר נוסף שאיתו מתמודדים אייל והקולגות בתחום הוא עליות המחירים במוצרים משמעותיים, כמו מארזים, ציוד מקדם מכירה ופותחנים. "כל חומרי האריזה התייקרו בצורה משמעותית. אנחנו סופגים עליית מחירים גם ביינות עצמם, בעיקר אלו המגיעים ממדינות אירופה כמו שאבלי, סנסר, ריוחה, שם היבואנים חייבים להעלות את המחירים עקב בעיות אקלים כמו שריפות עקב גלי חום, לדוגמה".

העסק של אייל נמצא באזור השרון. "מאחר ואני מציע גם סדנאות יין וערבי טעימות, ומנהל בו פגישות עם לקוחות שונים", מספר אייל, "אני תמיד נדהם לראות כמה קשה לקהל התל אביבי לצאת מגבולות העיר הגדולה. במידה והסטודיו היה ממוקם בלב תל אביב, היה לי קל בהרבה למלא פעילויות. ההצעה שלי לעסקים אחרים בתחום היא לקחת בחשבון את זמן חיפוש החנייה, ואז יגלו שזה לפעמים אותו הזמן שלוקח להגיע למקום הקרוב לתל אביב והרבה יותר נעים".

"השאיפה שלי לעתיד העסק היא להגדיל את יכולות הסטודיו שלנו", מסכם אייל. "אני רוצה להוסיף צוות, ולהרחיב את קהל הלקוחות להם אני מעניק שירות היום ברמת ה־Hands On. חיפוש אנשי צוות מעולים ייתן לי את האפשרות לעסוק יותר בפיתוח עסקי ולהגדיל את כמות הלקוחות שלי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il