בנק הפועלים: עלייה של 48% ברווח ל-1.8 מיליארד שקל ברבעון השלישי

עליית הריבית והמדד הקפיצו את רווחי הבנק בכמעט 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • הפועלים חילק משכנתאות בהיקף של 2.7 מיליארד שקל ויחלק דיבידנד בסך של 536 מיליון שקל

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

1.8 מיליארד שקל, זהו הרווח של בנק הפועלים ברבעון השלישי של השנה. יחד עם שני הרבעונים החזקים הקודמים של הבנק, בתשעת החודשים הראשונים של 2022 הרווח הנקי עומד על 4.8 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 48% ברווח הרבעוני ושל 20% ברווח אחרי תשעה חודשים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

האינפלציה והריבית סידרו לבנקים דוחות חזקים: מי השיאן ומה הצפי לעתיד? 
הקרב על החסכונות שלנו: היכן לשים את הכסף לאחר שהריבית עלתה שוב | בדיקת גלובס

לעלייה ברווח תרמו כמה פרמטרים, בהם המשך הגידול באשראי שלווה בעליית הריבית של בנק ישראל, שעלתה במהלך הרבעון השלישי ב-1.25%. סך ההכנסות לרבעון הסתכמו ב-4.75 מיליון שקל בהשוואה ל-3.64 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של 30.4% המבטא את הצמיחה בפעילות הליבה של הבנק, וכן את השפעת השינוי המהותי בשער מדד המחירים לצרכן ברבעון ועליית הריבית של הבנקים המרכזיים.

סך האשראי לציבור, נטו, הסתכם בסוף הרבעון השלישי ב-381.6 מיליארד שקל, גידול של 8.2% בהשוואה לסוף שנת 2021 שהם גידול של כ-29 מיליארד שקל. תיק האשראי רשם גידול של כ-2.6% במהלך הרבעון השלישי.

על פי הדוחות, הצמיחה בתיק האשראי ברבעון מתבטאת בגידול במספר מגזרי פעילות. למרות ירידה בביקושים החל מאמצע הרבעון בשוק הדיור, במהלך הרבעון השלישי הבנק המשיך להגדיל את האשראי לדיור ללקוחותיו בהיקף של כ-2.7 מיליארד שקל המהווה גידול של כ-2.2% במהלך הרבעון ומשלים גידול של כ-9.7% מתחילת השנה.

האשראי המסחרי צמח במהלך הרבעון השלישי ב-3.7%, ואילו האשראי העסקי צמח במהלך הרבעון ב-2.1%, והם מסכמים עלייה של 7.0% ו-7.5% (בהתאמה) מתחילת השנה.

בבנק הפועלים  לא מתרגשים בינתיים מכך שהעלאת הריבית תביא לעלייה באשראי הבעייתי, והפרישו רק 45 מיליון שקל להפסדי אשראי. יש לציין כי ההפרשים נוסעים בעיקר מהוראות בנק ישראל שחייבו את הגופים המפוקחים להפריש 1.5% בגין כל אשראי שנותן הבנק. יחד עם זאת, הבנק שומר על מדיניות הפרשות זהירה והיקף ההפרשות (הקיים) שנצבר עומד בסוף הרבעון על 6.1 מיליארד שקל.

בעקבות הרווח הודיע בנק הפועלים על חלוקת דיבידנד בהיקף של 536 מיליון שקל. התשואה להון על הרווח הנקי עמדה ברבעון על 15.9%.