מנכ"ל אאורה: "תוכנית 'מחיר מטרה' מסבסדת הייטקיסטים"

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה ומנכ"ל החברה היזמית אאורה שרווחיה זינקו: "המדינה חייבת לדאוג לזוגות צעירים שאין להם דירה. אנחנו רוצים אותם בארץ"

מנכ''ל אאורה, יעקב אטרקצ'י / צילום: איל יצהר
מנכ''ל אאורה, יעקב אטרקצ'י / צילום: איל יצהר

בעת שהמגעים להרכבת ממשלה חדשה בראשות בנימין נתניהו נמצאים בעיצומם, מספק יעקב אטרקצ'י, ממקורביו של יו"ר הליכוד, מספר הצעות קונקרטיות לממשלה העתידית לטיפול במשבר הדיור. בשנה האחרונה זינקו מחירי הדיור בכ-20%, ונראה כי לנוכח הריבית שמזנקת כעת, היכולת של זוג צעיר לקנות דירה פחתה דרמטית.

רוכשי הדירות שנשארים בשוק מאמינים שהמחירים לא צפויים לרדת 
האם ל-90% מהאוכלוסייה בישראל יש דירה בבעלותם? | המשרוקית 
הדהירה של מדד תשומות הבנייה נבלמה: איך זה משפיע על רוכשי הדירות? | ניתוח

לדברי אטרקצ'י, בעל השליטה ומנכ"ל יזמית הבנייה למגורים אאורה, על הממשלה החדשה להקים קבינט חירום לתחום הדיור, שבו ישולבו משרדי הממשלה הרלוונטיים. לדבריו, יש מספר דרכי פעולה שיאפשרו את הפתרון שיוביל להקלה במחירי הדיור, במיוחד לזוגות רוכשי דירה ראשונה.

בד-בבד אטרקצ'י מבקר בחריפות את השלכות תוכנית "מחיר מטרה" של הממשלה, שלדבריו סבסדה להייטקיסטים את קניית הדירה הראשונה שלהם, תוך שהזניקה בעקיפין את מחירי הדירות לכלל הציבור.

"הסובלים העיקריים מעליית מחירי הדירות הם מי שלא הצליחו לקנות דירה ראשונה. משפרי דיור יכולים לגשר על הפער. כיום יש לפי ההערכות מעל 200 אלף זוגות או בודדים שאין להם דירה. רבים מהם ניגשו למכרזי 'מחיר מטרה', ופחות מ-10% זכו. מי שזכה עשה אחלה עסקה, אבל מה קרה ל-90%? הם במצב קטסטרופלי. לא רק שלא זכו, אלא שבשנה החולפת המחירים עלו ב-20%. מצבם הוחמר בצורה בלתי רגילה, כי הם לא יכולים לגשר על הפער".

"השיטה הזאת הביאה לעליית מחיר הקרקעות"

לדברי אטרקצ'י, "ככל שהם מחכים המצב נהיה יותר גרוע. אני סבור ששיטת 'מחיר מטרה' יצרה נזק. היא מסבסדת חלק מהדירות שבונים הקבלנים, ואת היתרה הם מוכרים בשוק החופשי. השיטה הזאת הביאה לעליית מחיר הקרקעות. כמו כן, הקריטריון היחיד היה גיל של 35 לפחות ושאין לך דירה. אני מכיר הרבה הייטקיסטים שזכו במכרזים האלה. האם המדינה צריכה לסבסד להם דירה?".

אז מה הממשלה הבאה צריכה לעשות? "חובה על המדינה לדאוג לזוגות הצעירים שאין להם דירה. אנחנו רוצים אותם בארץ ושחס וחלילה לא יחפשו הרפתקאות בחו"ל. הממשלה צריכה לבצע השקעה דרמטית בתשתיות תחבורה כמו המטרו והרכבות. זה יקצר טווחים ויוציא אנשים מגוש דן לפריפריה.

"בנוסף לכך, צריך להגביר תעסוקה בפריפריה. איזו סיבה יש למשרדי הממשלה לשבת בגוש דן? למעט העדפה לירושלים, שם אני תומך. אם המדינה תעביר את משרדי הממשלה לפריפריה זה ייצר שם תעסוקה".

לדברי אטרקצ'י, "הממשלה הבאה חייבת להקים קבינט חירום לאומי. זה חייב להיעשות יחד עם משרד התחבורה, משרד האוצר והמשרדים הרלוונטיים הנוספים. המדינה חייבת לדבר בשפה אחידה - גם השלטון המרכזי יחד עם השלטון המקומי. צריך לקבוע תוכנית חומש ואני מקווה שהפעם תוקם ממשלה יציבה לארבע שנים לפחות. אחרי התחלופה שהייתה כאן בשנים האחרונות, היא תוכל להסתכל לטווח ארוך".

ההכנסות ממכירת דירות זינקו ב-50%

אאורה עצמה סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2022 עם מכירת 496 יחידות דיור, מעט פחות מבתקופה המקבילה אשתקד, אך ההכנסות ממכירתן זינקו ב-50%, לכ-1.5 מיליארד שקל (מחיר ממוצע לדירה של כ-3 מיליון שקל).

"הדרמה הגדולה בעלייה בהכנסות ממכירת הדירות", מסביר אטרקצ'י, "נובעת מהמיקומים של הפרויקטים וגם מעליית מחירי הדיור. בשנה שעברה מכרנו דירות בחדרה ובלוד, והשנה מכרנו יותר דירות באזורים יקרים יותר - קריית אונו, רמת שרון, ורמת גן". הרווח הנקי של החברה עלה ב-74% ל-110 מיליון שקל, הודות לעלייה בשווי ההוגן של הדירות שבונה אאורה.

כיצד תשפיע הריבית המטפסת על שוק הדיור? אטרקצ'י מציין כי "הריבית תוריד את כמות המשקיעים שיקנו דירות בשוק, והיא תצנן בעיקר את שוק היוקרה. על אאורה עליית הריבית פחות משפיעה, משום שרכיב הקרקע לא קיים ברוב הפרויקטים שלנו (התחדשות עירונית)".

האם מחירי הדיור צפויים לרדת? "אני לא רואה ירידת מחירים, אבל כן חושב שתהיה התמתנות. אין כיום קבלן ש'תקוע עם סחורה' ועדיין אין מספיק דירות למכירה בשוק. כמו כן, בשנה הבאה צפויה להיות שנת בחירות בעיריות, אז יהיה יותר קשה להוציא היתרי בנייה".