המונדיאל בקטאר הוא היקר בהיסטוריה, גם לרוכשי הכרטיסים

המונדיאל בקטאר הוא היקר ביותר בהפקה שלו, שעומדת על 220 מיליארד דולר, אבל גם היקר ביותר בהיסטוריה של גביע העולם עבור האוהדים שמגיעים לצפות בו באצטדיונים

המשחק הראשון במונדיאל 2022. סעד אל שיב, שוער נבחרת קטאר, עושה עבירה על אנר ולנסיה מנבחרת אקוודור / צילום: Associated Press, Hassan Ammar
המשחק הראשון במונדיאל 2022. סעד אל שיב, שוער נבחרת קטאר, עושה עבירה על אנר ולנסיה מנבחרת אקוודור / צילום: Associated Press, Hassan Ammar

מי שצופה במשחקי המונדיאל אולי שם לב לתופעה מוזרה: המארגנים שמפרסמים את מספרי הצופים בכל משחק, מציגים נתונים העולים על המספר הרשמי של המקומות באצטדיון. כלומר, לכאורה התפוסה עלתה על 100% - למרות שבפועל קשה היה שלא לזהות קרחות רבות ביציעים, בעיקר במשחקים הפחות אטרקטיביים. 

אין דבר כזה פרסום רע? חברות מעדיפות להצניע את הקשר למונדיאל בקטאר 
בזכות גישה קלה לבירה ודיור זול: דובאי היא אחת המנצחות הגדולות במונדיאל 
האלגוריתמים כבר קבעו: זאת הנבחרת שככל הנראה תזכה במונדיאל בקטאר 
לקראת בעיטת הפתיחה בדוחא: הצד האפל של חגיגות הכדורגל בקטאר 
מחרימים את רוסיה, מבלים בקטאר: מפגן הצביעות של פיפ"א ושלנו | דעה

למשל, מספר הצופים הרשמי במשחק בין אקוודור לקטאר באצטדיון אל־באית בדוחא היה 67,372, למרות שלפי נתוני פיפ"א יש באצטדיון רק 60,000 מקומות. וככה זה נמשך - במשחק בין אנגליה לאיראן באצטדיון אל־חליפה היו 45,334 צופים, למרות שהאצטדיון מכיל רק 40,000 מקומות. ביום השלישי של המשחקים פיפ"א כבר מיהרה באופן מוזר לעדכן כלפי מעלה את הקיבולת של האצטדיונים, ואלה גדלו בין־לילה ב־10% ויותר.

התפוסה הלא מלאה באצטדיונים מעלה את השאלה איפה הקהל? אולי אלה מחירי הכרטיסים שעלו באופן דרסטי? המונדיאל בקטאר הוא היקר ביותר בהפקה שלו (220 מיליארד דולר), אבל גם היקר ביותר בהיסטוריה של גביע העולם עבור האוהדים שמגיעים לצפות בו.

מחירי הכרטיסים הרשמיים למשחקים גבוהים בכמעט 40% בהשוואה לאלה שנמכרו לפני ארבע שנים במונדיאל ברוסיה, לפי בדיקה שביצעה חברת קלר ספורטס. לפי הבדיקה, כרטיס ממוצע למשחק ברוסיה 2018 עמד על 214 ליש"ט, ובמונדיאל הנוכחי על 286 ליש"ט. כרטיס ממוצע לגמר בקטאר, לפי הסקר, יעמוד 684 ליש"ט - גבוה ב־59% מהמחיר ששולם ברוסיה לפני ארבע שנים. אך בכל זאת, לטורניר נמכרו יותר מ־3 מיליון כרטיסים.

עד כמה היציאה מאירופה "הקלאסית" הפכה את גביע העולם ליקר עבור אוהדים? גביע העולם ב־2006 בגרמניה נחשב למונדיאל שאיפשר בפעם האחרונה כדורגל לכלל האוכלוסיות, כאשר מחיר כרטיס ממוצע עמד באותו טורניר על 100 ליש"ט (שליש מהמחיר היום), וכרטיס ממוצע לגמר בברלין נמכר ב־221 ליש"ט.