הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א; אלטשולר שחם וג'י סיטי זינקו, ראדא צנחה ב-8%

עליות בבורסה, גם במניות וגם באג"ח, לאחר קפיצות בוול סטריט אמש בעקבות דברי יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול • מגמה חיובית באירופה, ירידות קלות בוול סטריט • הדולר נחלש

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים  

 

 

17:28

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בעליות שערים, שנותרו ברמה גבוהה על אף המגמה השלילית בוול סטריט. ת"א 35 הוסיף 1.4%, ות"א 90 קפץ ב-1.8%. העלייה של מדד הנדל"ן מניב חו"ל הסתכמה ב-2.7% בסופו של יום, מדד הנדל"ן הוסיף 2.1%, ועוד עליות בולטות נרשמו במדדי הנפט וגז, תשתיות אנרגיה, ביטוח וטק עילית. מדד הבנקים עלה ב-1%.

מחזור המסחר הסתכם ב-3 מיליארד שקל, כאשר את המחזור הגבוה ביותר (בפער) ריכז בנק לאומי שעלה ב-1.1%. עליות בולטות רשמו ג'י סיטי, אלטשולר שחם , בוליגו  וקומפיוג'ן . לעומת זאת, מניית לאונרדו  (ראדא לשעבר) צנחה ב-8%.

בגזרת המט"ח, הדולר נסוג ב-0.5% לרמה של 3.39 שקלים, האירו יציב סביב 3.56 שקלים, והליש"ט עולה ב-0.1% ל-4.16 שקלים. האירו מטפס בכ-0.9% ביחס למקבילו האמריקאי, ורמתו כעת כמעט 1.05 דולר.

את השבוע כולו סיים מדד ת"א 35 בירידה קלה של 0.2%, בעוד שת"א 125 עלה ב-0.4%, ות"א 90 הוסיף 2% לערכו. מדד הבנקים השיל 0.4% בסיכום שבועי, ולעומת זאת מדדי הביטוח והנפט בלטו בעלייה של 4.9% ו-3%, בהתאמה. בשוק האג"ח הקונצרני, מדדי תל בונד סיכמו את השבוע בירידות של עד 0.7%.

16:20

העליות בבורסה נמשכות בשיעורים של 1.4% עד 1.8% במדדים המובילים, כאשר מדד מניב חו"ל בולט מעל כולם בעלייה של יותר מ-4%. מדד הביטוח מוסיף 2.5%, וגם מדדי ביומד, נדל"ן וטק עילית עולים ביותר מ-2% כל אחד.

פלסטו קרגל צוללת ב-26%. החברה פרסמה אמש את דוחותיה הרבעוניים חצי שעה בלבד לפני חצות, והיום בצהריים הודיעה כי היו"ר אלי אשרף יפסיק את כהונתו בסוף מרץ הקרוב.

14:50

העליות בבורסה מתחזקות. מדד ת"א 35 מטפס כעת ב-1.5%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.6%, ומדד הביומד קופץ בכ-2%. מדד ת"א מניב חו"ל בולט בעלייה של 4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.15 מיליארד שקל.

● התחזית הקודרת של בית ההשקעות הגדול בעולם וההמלצות למשקיעים 
● שוקי ההון ממשיכים לפגוע ברווחי חברות הביטוח, ומי בכל זאת רשמה רבעון חיובי? 
● הסיכון למיתון ולאינפלציה "דביקה" עולה, וכך זה ישפיע על שוק האג"ח

עליות בולטות רושמות בין השאר אלטשולר שחם , אקרו, לייבפרסון, דלק רכב , דוניץ, מספנות ישראל , נובה וסלע נדלן .

בצד האדום בולטות בירידות אלביט מערכות , שיכון ובינוי , נטו מלינדה  ובאטמ.

13:25

חברת אאורה  מעדכנת כי בפרויקט האורן בקריית אונו החברה הוציאה לדיירים הוותיקים במתחם הודעות פינוי לקראת תחילת ביצוע העבודות. תחילת הביצוע לפרויקט צפויה להתחיל במהלך הרבעון הראשון לשנת 2023, והוא צפוי להימשך כ-40 חודשים. החברה התקשרה עם קבלן ראשי לביצוע "פאושלי" של כלל עבודות הבנייה בפרויקט. "הפרויקט הוא פרויקט פינוי-בינוי הכולל הקמת 305 יחידות דיור ב-5 בניינים. מתוך הפרויקט החדש, 96 יחידות דיור יוקצו לבעלי הדירות הוותיקים, ו-209 יחידות דיור מיועדות לשיווק על-ידי החברה. נכון לאתמול נמכרו 77 יחידות דיור בהיקף כולל של כ-243 מיליון שקל. הרווח הגולמי מהפרויקט צפוי להסתכם בכ-128 מיליון שקל, כאשר החברה טרם החלה להכיר בו בדוחותיה הכספיים וצפויה להתחיל בהכרתו עם תחילת הבנייה ברבעון הראשון לשנת 2023". 

12:10

נמשכות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס כעת ב-1.2%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.5%, ומדד הביומד קופץ בכ-2%.

עליות בולטות רושמות קומפיוג'ן , ג'י סיטי , נובה, נופר אנרג'י , דיפלומט אחזקות , נכסים ובניין  ומיטרוניקס.

נקסטקום  מדווחת על הסכם נוסף עם משק אנרגיה בתחום הסולארי. החברה תקים שני פרויקטים של מערכות סולאריות משולבי אגירה בהיקף כולל של כ-40 מיליון שקל. הקמת הפרויקטים תסתיים במהלך הרבעון הרביעי של 2023.

10:46

מדד ת"א 35 מטפס כעת ב-1.3%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.5%, ומדד ת"א מניב חו"ל מזנק ב-3.3%.

בשוק האג"ח נרשמות עליות של עד 1.3% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים. מדדי התל בונד המרכזיים עולים ב-0.3%-0.4%.

חברת הום ביוגז  דיווחה הבוקר כי זכתה במכרז ממשלתי לאספקת מערכות ביוגז שיותקנו בכ-600 בתי ספר באל סלבדור. בשלב הראשון של המכרז, המוערך בכ-1.4 מיליון דולר, יותקנו מערכות הביוגז בכ-600 בתי ספר, מתוך פרויקט הכולל כ-5,000 בתי ספר.

חברת סאמיט  דיווחה אתמול כי ההכנסות ברבעון השלישי זינקו בכ-116% לכ-201 מיליון שקל, בהשוואה לכ-93.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע מהרחבת הפעילות בארה"ב ומגידול בהכנסות בישראל. ה-NOI טיפס בכ-66% לכ-117 מיליון שקל, לעומת כ-70 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה זינוק ברווח הנקי ברבעון זה לכ-103 מיליון שקל, לעומת 12 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

10:03

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מטפס ב-1.6%, ת"א 90 עולה ב-1.5%, ומדד ת"א מניב חו"ל מזנק ב-3.3%.

עליות בולטות רושמות בין השאר סאמיט , לייבפרסון, אלקטרה נדלן , מימון ישיר , אופקו, נובה, ישראל קנדה , נייס, מליסרון  ועזריאלי.

08:30

בשוק המט"ח, הדולר נחלש ב-0.8% ונסחר סביב 3.41 שקלים, והאירו נסחר ביציבות סביב 3.564 שקלים.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה חיובית. זאת לאחר שאתמול הירידות בתל אביב החריפו בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.9%, מדד ת"א 125 ירד ב-0.6%, ומדד הבנקים בלט בירידה של 1.7%, ומנגד מדד הנפט והגז טיפס ב-1.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.8 מיליארד שקל. 

את חודש נובמבר סיים מדד ת"א 35 בירידה של כ-5%, מדד ת"א 125 ירד ב-3.8%, ומדד הבנקים נפל בכ-5.3%.

בוול סטריט נרשמו אמש עליות חדות לאחר דברי יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול (על כך בהמשך). הנאסד"ק קפץ בסיום ב-4.4%, הדאו ג'ונס רשם עלייה של כ-2.2%, וה-S&P 500 זינק ב-3.1% ל-4,079 נקודות.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות.

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית, לאחר הקפיצות בוול סטריט. בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה של 1.1%, בהונג קונג מטפס ההנג סנג בכ-1.3%, ושנחאי עולה ב-0.7%. מדד הקוספי בסיאול עולה ב-0.3%.

המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערים חיוביים, כך שהן צפויות לעלות הבוקר: נייס  עם 3.5%, טבע עם 2.7%, נובה  בולטת עם 4.4%, אורמת  עם 3%, אופקו עם 5.5% ולייבפרסון  עם כ-9%. 

2. שוקי האג"ח

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עברו אתמול לירידות של 11-14 נקודות בסיס, לאחר דברי יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול (על כך בהמשך), והבוקר הן ממשיכות לרדת. תשואת האיגרת ל-10 שנים צנחה אתמול ל-3.64%, וכעת היא עומדת על 3.61%; ותשואת האג"ח לשנתיים ירדה ל-4.34%, וכעת היא עומדת על 4.33%. 

בשוק האג"ח המקומי נרשמו אתמול ירידות של 0.4%-0.6% באג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, ומדדי התל בונד המרכזיים ירדו ב-0.1%-0.2%. האג"חים של נורסטאר וג'י סיטי בלטו בירידות של 2%-4%, ומנגד סדרה לד של קבוצת דלק רשמה עלייה של 2.4%. 

בדומה לשוק המניות, גם שוק האג"ח צפוי להגיב היום לעליות החדות באג"ח בניו יורק ולהתנהל במגמה חיובית תוך ירידה בתשואות.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

מחירי החוזים על הנפט המשיכו לטפס אמש ועלו בכ-2.8%, לאחר שעיראק טענה שלשום כי ארגון אופ"ק פלוס מתכנן לקצץ בתפוקה 2 מיליון חביות נפט ביום. הבוקר נרשמות ירידות קלות בנפט. הזהב מתחזק בכ-2%, ומחיר האונקיה מגיע ל-1,793 דולר.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נחלש. האירו מתחזק בכ-0.4% ונסחר סביב 1.044 דולר לאירו, וגם הליש"ט מתחזקת בכ-0.4% סביב 1.21 דולר לליש"ט. הין היפני קופץ בכ-1.3% ונסחר סביב 136 ין לדולר.

בשוק הקריפטו נרשמת מגמה מעורבת לאחר עליות חדות אתמול. הביטקוין נסחר סביב 17,100 דולר, והאת'ריום יורד קלות ונסחר ברמה של 1,282 דולר.

4. מאקרו

היום (חמישי) יתפרסמו נתוני ההכנסה וההוצאה האישית בארה"ב לחודש אוקטובר ומדד ה-PCE (מדד האינפלציה לפי הוצאות הצרכנים) שצפוי לרשום עלייה של 0.3% באוקטובר (מדד הליבה). ביום שישי כאמור יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב, כאשר כלכלנים מצפים לתוספת של 200 אלף משרות חדשות, בהשוואה לתוספת של 261 אלף משרות בחודש שעבר.

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר אמש בנאום בניו יורק כי הפחתת קצב עליית הריבית בארה"ב יכולה להתבצע כבר החודש (הודעת הריבית הבאה של הפד צפויה ב-14 בדצמבר). ואולם, הוא שב והזהיר כי הפד יצטרך להמשיך במדיניות מוניטרית מרסנת עד שקצב האינפלציה יירד במידה משמעותית.

בנאום שנשא במכון ברוקינגס חזר פאוול ואמר כי "למרות התפתחויות חיוביות בתקופה האחרונה, עדיין יש דרך ארוכה לעבור בכדי לחזור למצב של יציבות מחירים". הוא הוסיף כי "הפעולות שהפד עשה לאחרונה ישפיעו על הכלכלה, אולם ההשפעה מחלחלת לאורך זמן. אפשר ככל הנראה להתחיל לצמצם את קצב עליית הריבית, ייתכן שכבר בהודעה הבאה שלנו".

עוד חזר ואמר פאוול כי "ייתכן שהמדיניות המוניטרית המרסנת תימשך זמן מה. אם נלמד מההיסטוריה, נראה שלא כדאי לשנות את המדיניות מוקדם מדי. נמשיך לעשות את מה שצריך, עד שנשיג את המטרה". 

בתגובה לדברי פאוול כותב רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, כי דברי יו"ר הפד נאמרו לאחר שפורסם כי ברבעון השלישי של השנה התמ"ג בארה"ב צמח 2.9%, הפתיע כלפי מעלה והצביע על התחזקות בהשוואה לרבעון הקודם. "גם הסקירה התקופתית החודשית של הפד (ספר הבז'), שהיא עדכנית יותר, פורסמה אתמול הצביעה על המשך צמיחה (קלה). הנתונים הללו מרחיקים את תרחיש המיתון מכלכלת ארה"ב, והאפשרות שבסופו של יום תושג 'נחיתה רכה' כמובן מעודדת את השוק. 

"על-פי רוב, כשנגיד אומר שיש אפשרות להאטת הריבית - היא אכן תאט, אם עד מועד ההחלטה אם לא יהיו אירועים שליליים מדי. השוק ירד משמעותית השנה, והדברים שפאוול אמר אתמול בהחלט יכולים להוות כשלעצמם טריגר לאופטימיות", כותב מנחם.

עוד לפני נאום פאוול פורסמו אתמול בארה"ב מספר נתוני מאקרו: מספר המשרות הפנויות עמד בחודש אוקטובר על 10.33 מיליון, לעומת צפי לכ-10.2 מיליון משרות. מדד מנהלי הרכש (PMI) של איור שיקגו הגיע בנובמבר לרמה נמוכה של 37.2 נקודות, לעומת צפי ל-47 נקודות.

סקר ה-ADP הצביע על תוספת של 127 אלף משרות בלבד בסקטור הפרטי בחודש נובמבר, לעומת צפי לתוספת של כ-200 אלף משרות. זאת לקראת הנתונים החשובים של שוק העבודה, השכר הממוצע והאבטלה בחודש שעבר, שיתפרסמו מחר. עוד פורסם הנתון הסופי על הצמיחה במשק האמריקאי ברבעון השלישי, שעמדה על קצב שנתי של 2.9%, לעומת צפי ל-2.8%. מדד האינפלציה לפי הוצאות הצרכנים (PCE) עמד על 4.3% ברמה שנתית, לעומת צפי ל-4.1%.

5. תחזית

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מעריך בסקירתו השבועית כי סביבת האינפלציה הגבוהה תקשה על בנק ישראל "למצות את העלאת הריבית בשתי ההחלטות הקרובות, ללא הידרדרות משמעותית בתמונת המאקרו העולמית. בהחלטות הבאות הוועדה המוניטרית צפויה לראות לנגד עיניה קצב אינפלציה שיכול להגיע גם מעל ל-5.5% כתלות בצעדי הממשלה, ובכל אופן סביבה של כ-5% ב-3 ההחלטות הראשונות ב-2023. לכן, כל עוד לא נרשמת הרעה מספקת בסביבת המאקרו, מידת הביטחון הנמוכה בירידה בסביבת האינפלציה תקשה על עצירה בתוואי העלאות הריבית, ולכן היא צפויה להגיע להערכתנו ל-4%, כאשר הסיכון נוטה בשלב זה כלפי מעלה". 

עוד הוא מציין כי "התמחור הנוכחי בשוק איגרות החוב לא מכיל להערכתנו פרמיית סיכון מספקת בגין סביבת האינפלציה בתקופה הקרובה והשפעתה על פוטנציאל העלאת הריבית. אומנם מבנה עקום עם שיפוע שלילי הוא בהחלט סביר, אך רמת התשואות נמוכה מדי להערכתנו. כמו כן, מידת הריסון הנגזרת מרמת הריבית הריאלית (הנגזרת מהציפיות) גם היא מתונה. לשם השוואה, איגרות החוב הצמודות למדד בארה"ב נסחרות בסביבה של מעל ל-2% בטווחים הקצרים וסביב 1.5% בטווחים הבינוני-ארוך, וזאת לעומת כ-0.5% בלבד בעקום המקומי בין הטווחים הקצרים ל-10 שנים לפדיון, כאשר רק בטווחים הארוכים היא נעה בין 0.75% ל-כ-1%. לפיכך, התמחור הנוכחי ממשיך לתמוך להערכתנו בהמשך השתטחות/התהפכות העקומים הצמוד והשקלי, אך תוך עלייה ברמת התשואות, בעיקר בטווחים של עד 10 שנים לפדיון".