מייסד בורסת הקריפטו שקרסה: "לא הוניתי אף אחד"

סם בנקמן-פריד, מייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו FTX שקרסה, טען בשיחת וידאו פומבית כי הוא לא ידע על עומק הבעיות בחברה עד לחודש האחרון • "נכשלנו לחלוטין בסיכון, זה מרגיש די מביך ברטרוספקטיבה", אמר המיליארדר לשעבר

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX. צילום: CNBC/רויטרס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX. צילום: CNBC/רויטרס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו שקרסה FTX, סם בנקמן-פריד, קיים לראשונה שיחת וידאו פומבית בוועידת DealBook של הניו יורק טיימס וציין שם כי היה לו "חודש גרוע". המיליארדר לשעבר הוסיף בשיחה, לה ציפו גורמים רבים בשווקים, כי הוא "לא עשה עבודה טובה" בהקשר של האחריות שלו מול הרגולטורים, הלקוחות והמשקיעים.

המשבר של בורסת FTX לא קשור לשוק הקריפטו אלא לתאוות־בצע | פרשנות 
בורסת הקריפטו FTX רכשה להוריו של המייסד נדל"ן יוקרה בשווי 121 מיליון דולר 
כך מצאה את עצמה צעירה בת 28 במרכז הקריסה הפיננסית שמטלטלת את העולם 

פרשת קריסת FTX התפוצצה בחודשיים האחרונים לאחר שדווחו אי סדירויות ואף בעיות במאזני בורסת הקריפטו, שנחשבה לשנייה בגודלה בעולם. ב-11 בנובמבר החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל (סעיף 11) בדלוואר.

"לא הוניתי אף אחד", אמר בנקמן-פריד, "ראיתי את זה כעסק משגשג ונדהמתי ממה שהתרחש בחודש האחרון". הוא סיפר כי נותרו לו 100 אלף דולר זמינים ובבעלותו רק כרטיס אשראי מתפקד אחד. "נכשלנו לחלוטין בסיכון, זה מרגיש די מביך ברטרוספקטיבה", כך לדברי המנכ"ל לשעבר הצעיר.

שיחת הווידאו בוועידת של הניו יורק טיימס נעשתה בלינק מאיי הבהאמה. כשנשאל בנוגע למיקומו, בנקמן-פריד אישר כי הוא מתגורר באיים בשנה האחרונה.

הוא נשאל בנוגע למוטיבציה שלו לרכישות בתעשיית הקריפטו, כאשר גובה ההלוואות של אלמידה מהחברות שתכנן לרכוש היה משמעותי מאוד. בנקמן-פריד טען שהוא האמין שעד לאמצע שנת 2022 אלמידה תחזיר את כל ההלוואות שלה. נכון לעכשיו, אלמידה עדיין חייבת ל-BlockFi יותר מ-670 מיליון דולר.

כשנשאל בנוגע לעצות עורכי הדין שלו והאם הם סבורים שזה רעיון טוב לצאת בהצהרות ציבוריות, המיליארדר לשעבר אמר "לא, הם ממש לא חושבים כך".

"הזמן שבאמת ידעתי שישנה בעיה היה ב-6 בנובמבר", אמר בנקמן-פריד בהתייחסות לחשיפת הלוואותיה הגבוהות של חברת אלמידה, "כשהסתכלנו על זה, היה פוטנציאל לבעיה רצינית. אלמידה ספגה מכה עצומה עד לנקודה הזו". הוא הוסיף כי "הייתי לחוץ כשהמאזן של אלמידה נחשף", אך הוא היה בטוח שהנזק יהיה מוגבל לאלמידה בלבד ולא יגרום למשבר "אקזיסטנציאליסטי" ל-FTX.

בתגובה לשאלה האם הייתה לו או ל-FTX גישה לכספי הלקוחות בנקמן-פריד השיב: "לא ניהלתי את אלמידה, אני לא יודע בדיוק מה התרחש. לא ידעתי את גודל הפוזיציה שלהם. על רבים מהדברים האלה גיליתי רק בחודש האחרון".

בנקמן-פריד נשאל בנוגע לשימוש בסמים ולכך השיב: "זה מצחיק לשמוע את זה, אני צורך אולי חצי כוס אלכוהול בשנה". הוא הכחיש שוב את הטענות בנוגע למסיבות פרועות ושימוש בסמים שונים בקרב הנהלת FTX.

מייסד FTX טען שוב ושוב שהוא לא היה מודע לחשיפה של אלמידה. ב-2019, כך לפי בנקמן-פריד, 40% מהנפח של FTX היה היה מאלמידה. לטענתו, עד 2022 השיעור ירד ל-2% בלבד, מה שהוביל אותו להאמין כי החשיפה של FTX הייתה פחותה.

"בשנת 2018 ל-FTX בכלל לא היו חשבונות בנק", כך הצדיק בנקמן-פריד את הבקשות מהמשתמשים להעביר כספים לחשבון על שמה של אלמידה במקום ישירות לבורסת הקריפטו.