משרטטת מחדש את חוקי התחבורה באירופה: צרפת תאסור טיסות קצרות-טווח

לפי חקיקה לאומית חדשה בצרפת, אם יש שירות רכבת מהיר וזמין בין ערים מרכזיות במדינה לבין שדות תעופה מסוימים, וזמן הנסיעה ברכבת ביניהם אינו עולה על שעתיים וחצי, תיאסר הפעלת נתיב טיסה ביניהם • החקיקה, שקיבלה השבוע אישור חלקי מהנציבות האירופית, נועדה בין היתר לצמצם פליטות פחמן ממגזר התעופה המזהם

מטוסים חונים בשדה התעופה בורדו בצרפת / צילום: Shutterstock
מטוסים חונים בשדה התעופה בורדו בצרפת / צילום: Shutterstock

ממשלת צרפת קיבלה השבוע אישור חלקי מהנציבות האירופית לחקיקה הלאומית שלה, הקובעת כי אם יש שירות רכבת מהיר וזמין בין ערים מרכזיות במדינה לבין שדות תעופה מסוימים, וזמן הנסיעה ברכבת ביניהם אינו עולה על שעתיים וחצי, תיאסר הפעלת נתיב טיסה ביניהם. 

ענקיות ההשקעות נערכות למיתון: מורגן סטנלי תפטר 1,600 עובדים 
הכלכלנים צופים מיתון בארה"ב, המשקיעים בינתיים לא מתרגשים. מי מהם טועה? 
● הסנקציות החדשות נגד רוסיה: איך הן עובדות ומה ההשפעה על ישראל?

הרקע ליוזמה, שהפרלמנט הצרפתי אישר כבר בשנה שעברה, הוא השאיפה לצמצם פליטות פחמן דו-חמצני ממגזר התעופה המזהם, אך גם הרצון לקדם את תחום הרכבות המהירות בצרפת ולהגביר את מספר הנוסעים בהן.

הנציבות האירופית, האחראית על אכיפת התחרות החופשית בין חברות תעופה באיחוד האירופי, הודיעה עם זאת כי היא מאשרת בשלב זה לצרפת ליישם את ההחלטה לשלושה נתיבי טיסה בלבד - מתחנת הרכבת בשדה התעופה אורלי בפריז לתחנות הרכבת המרכזיות בבורדו, בליון ובנאנט.

הממשלה הצרפתית ביקשה אישור לאסור על טיסות קצרות בחמישה נתיבים נוספים, כולל משדה התעופה שארל-דה-גול, אך הנציבות קבעה כי לוח הזמנים הקיים של הרכבת הצרפתית המהירה אינו מאפשר החלפה מלאה של שירות הטיסות הקיים. למשל, צוין, אין פתרון למי שצריך להגיע לפריז לטיסה לפנות בוקר או שצריך לשוב לעירו אחרי שנחת מאוחר בלילה. אם תשתפר התדירות, תוכל פריז לקבל אישור לנתיבים נוספים. 

שאלות של תחרות חופשית

החוק הצרפתי עורר שאלות של תחרות חופשית, מכיוון שלפי חוקי השוק המשותף, גם לחברות תעופה אירופיות לא-צרפתיות יש זכות להפעיל נתיבי טיסה פנימיים בכל מדינה. לפי החלטת הנציבות, לממשלת צרפת יש את הזכות ליצור העדפה בנתיבים מסוימים, כל עוד היא "לא מפלה בין חברות, לא מעוותת את התחרות ההוגנת בין חברות תעופה, והפתרון אינו מחמיר מדי ביחס לבעיה".

ההחלטה מטעם בריסל פותחת אפשרות לממשלות אחרות לאמץ מדיניות דומה. חברות תעופה כמו אייר פרנס כבר הפסיקו לטוס בנתיבים הללו בעקבות החקיקה הלאומית, שכעת קיבלה גושפנקה מהאיחוד האירופי. 

המטרה הצרפתית היא בין היתר לעודד נסיעה ברכבות אחרי נחיתה מיעד רחוק באמצעות מטוס, במקום להסתמך על "קונקשן" וטיסה לעיר-ספר. הנציבות אישרה את ההחלטה לשלוש שנים, ולאחריהן היא תיבחן מחדש. "זהו צעד חשוב קדימה, ואני גאה בכך שצרפת היא החלוצה בתחום הזה", אמר שר התחבורה הצרפתי קלמנט בואן. 

מערכת רכבות מתקדמת

מערכת הרכבות המהירות בצרפת נחשבת למתקדמת מאוד ושינתה מן היסוד את דפוסי המגורים והחופשה של הצרפתים. ערי חוף רחוקות לשעבר הפכו לנגישות יותר למטרופולים הגדולים, נסיעות יומיות לצרכי עבודה הפכו לאפשריות, ומדינות אחרות - ביניהן גרמניה - שואפות לחקות את המנגנון הצרפתי.

בין פריז לליון, למשל, פועלות 22 רכבות הלוך-חזור ביממה, והנסיעה אורכת כשעתיים בלבד. המרחק בין הערים הוא כ-500 קילומטר, ומהירות הרכבת מגיעה ל-320 ק"מ בשעה. השבוע צפויים שיבושים חמורים בתנועת הרכבות בעקבות שביתה חלקית ואיומים בהשבתה רחבה על רקע משא-ומתן קיבוצי בין העובדים להנהלה.

ארגוני איכות הסביבה ופעילים בפרלמנט הצרפתי ממפלגת "הירוקים" בירכו על ההחלטה, אך הגדירו אותה כ"צעד ראשוני קטן בלבד". הם שואפים להגדיל את האיסור לנסיעות שיארכו כארבע שעות ברכבת, בנימוק שטיסות קצרות-טווח הן בין המזהמות ביותר מבחינת פליטת גזי חממה, בחישוב לנוסעים ולקילומטרים.

בשנים האחרונות ניתן דגש על-ידי ממשלות אירופיות, כמו שבדיה ואוסטריה, על שימוש ברכבות בשם איכות הסביבה והימנעות מטיסה (גם ליעדים רחוקים) בשם הפחתת טביעת הרגל הפחמנית של האדם. רשת רכבות לילה אירופיות, שנזנחו בעשור האחרון בשל מהפכת הטיסות הזולות, מוקמת מחדש בימים אלה על-ידי חברות רכבות לאומיות ופרטיות.