תחת מאסק טוויטר כבר לא נלחמת ב"פייק" שקשור לקורונה. מה יהיו ההשלכות?

טוויטר עושה סיבוב פרסה באופן הטיפול במידע כוזב. כמה זה מדאיג? • המשרוקית של גלובס

פרסום רשמי של טוויטר, 23.11.2022 / צילום: Associated Press, Susan Walsh
פרסום רשמי של טוויטר, 23.11.2022 / צילום: Associated Press, Susan Walsh

במהלך 2020, כשמגפת הקורונה התפשטה והמידע הכוזב שהופץ בעניינה המחיש אולי לראשונה לאנושות כיצד עוצמת הרשתות החברתיות עלולה לסכן חיים, יצאה טוויטר במהלך שזכה למחמאות רבות. הרשת החברתית יצרה רשימת כללים נוקשים כדי למנוע הפצה של מידע כוזב ומזיק על הנגיף או על החיסונים שפותחו נגדו, ובין ינואר 2020 לספטמבר 2022 יותר מ-11 אלף חשבונות טוויטר הושעו ויותר ממאה אלף ציוצים שהפרו את הכללים הללו הוסרו. המדיניות הזו זכתה לשבחים וראש שירותי בריאות הציבור של ארה"ב אף נתן אותה כדוגמה למה צריכות לעשות הרשתות החברתיות בעידן הנוכחי.

חלפו יותר משנתיים, טוויטר נרכשה לאחרונה על ידי המיליארדר אילון מאסק, ותוך זמן קצר הבחינו גולשים כי הרשת לא אוכפת עוד את המדיניות המדוברת. נראה שבתחילה ביטול המדיניות נעשה מבלי לפרסם כל הודעה בעניין, אך בהמשך עודכן עמוד מדיניות הדיסאינפורמציה של החברה, וכעת נכתב בו כך: "החל מה-23 בנובמבר טוויטר לא אוכפת יותר את מדיניות המידע המטעה לגבי קורונה". לפי בדיקות של מכון פוינטר (תחתיו נמצאת הרשת הבינלאומית של בודקי העובדות, ה-IFCN, בה חברה גם המשרוקית) ושל תאגיד השידור הציבורי של אוסטרליה ABC, העדכון הזה עלה רק בדיעבד, אחרי שהמדיניות כבר שונתה בפועל. ההשלכות של ההחלטה הזו כבר ניכרות בשטח: חוקרים מאוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה בדקו את השימוש במילות מפתח הקשורות למיסאינפורמציה בנוגע לקורונה, ומצאו כי אם עד אמצע נובמבר פורסמו בשעה מאות בודדות של ציוצים שהכילו מילות מפתח כאלו, במחצית השנייה של נובמבר המספר קפץ לאלפי ציוצים בשעה. נקודת השיא, שבה נרשמו כמעט 5,500 ציוצים בשעה, קשורה ליציאתו של סרט חדש של מתנגדי חיסונים בשם "מת בפתאומיות", שכעת לא רק שקידומו לא נחסם על ידי טוויטר, תומכיו משתמשים במנוי הפרימיום שמציעה החברה ללקוחות משלמים כדי לקבל תפוצה רחבה יותר.

השינוי הזה מעורר חששות בקרב ארגוני בדיקת עובדות וחוקרים באקדמיה. מאסק, נזכיר, היה מתנגד בולט של מדיניות הסגרים בשיאה של המגפה. הוא לא התנגד לחיסונים, אך אמר שלו אין כוונה להתחסן. כשנאמר לו שרבים עלולים למות אם לא יעקבו אחרי הוראות בריאות הציבור, הוא השיב כי "כולם מתים". איך הוא ינהג לגבי הפצה של מידע מטעה מסוגים אחרים? בינתיים הוא כבר הבטיח להחזיר חשבונות שהושעו, וכעת יש מי שחושש שזו התוכנית גם לגבי אותם 11 אלף חשבונות שהושעו בשל הפרת מדיניות הקורונה. המהלך מעלה גם שאלות משפטיות. באיחוד האירופי הזהירו שהם עלולים לחסום את טוויטר בשטחן אם הרשת החברתית לא תעמוד בחוקי האיחוד לגבי מידע כוזב. מומחים הזהירו שרשתות חברתיות אחרות עשויות ללכת בעקבות טוויטר. ויש גם מי שמוחים: "החלטתי לא להשתמש יותר בטוויטר בגלל שינוי המדיניות האחרון שלהם", צייץ לאחרונה המוזיקאי אלטון ג'ון.

בטוויטר, מנגד, הבהירו בינתיים שהם לא מפסיקים את המלחמה במיסאינפורמציה: "לא שינינו אף מדיניות. הגישה שלנו תתבסס יותר על מניעת הפצה של תוכן פוגעני. חופש הביטוי - אבל לא חופש החשיפה".

תחקיר: אוריה בר־מאיר