המשאית הכבדה הראשונה עם הנעה על בסיס מימן הגיעה לישראל

המשאיות הראשונות ישולבו בציים של כלמוביל ושל בזן, שגם תייצר ותשנע את המימן, ושל סונול, שתקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל • מארק פרימוולר, סגן נשיא בכיר ביונדאי: "כבר היום קיימת כדאיות כלכלית למעבר מדיזל למימן במשאיות, אבל תידרש תמיכה ממשלתית להאצת החדירה"

משאית כבדה ראשונה של יונדאי עם הנעה על בסיס מימן / צילום: יח''צ
משאית כבדה ראשונה של יונדאי עם הנעה על בסיס מימן / צילום: יח''צ

חברת כלמוביל השיקה היום (ב') בישראל את המשאית הראשונה עם הנעת תאי דלק (FUEL CELL), שמפיקים חשמל ממימן דחוס. המשאית של יונדאי, המכונה "XCIENT Fuel Cell", היא אחת הראשונות בעולם מייצור סדרתי עם הנעה על בסיס מימן, והיא הגיעה לישראל, בינתיים, לצורך ניסוי בתנאי אמת. 

התורים למכוניות לא מתקצרים: "מבטלים משלוחים בהתרעה של יום" 
פיטורים בסודהסטרים: כ-200 מעובדי החברה יעזבו 
משה גפני הגיש הצעת חוק להקפאת הריבית על המשכנתאות 

טכנולוגיית תאי הדלק נחשבת לאלטרנטיבת הנעה "ירוקה" לרכבי בנזין, דיזל ורכב חשמלי מקובלים. היא מספקת זמן תדלוק קצר יותר משמעותית מזמן הטעינה של סוללות חשמליות וטווח נסיעה גדול יותר. היתרונות הללו חשובים במיוחד עבור רכב כבד, משאיות, אוטובוסים בין עירוניים וציוד כבד, שלא יכולים להסתמך רק על סוללה חשמלית בשל משקלה, נפחה וזמני הטעינה הממושכים.

המשאית של יונדאי, שהגיעה ארצה, מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט שמחולקת לשני תאי דלק של 90 קילוואט כל אחד. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים. המנוע מייצר הספק של 350 קילוואט ומומנט מרבי של 340 קג"מ, ומספק ביצועים מקבילים לאלה של מנועי דיזל חזקים.

מכלי מימן גדולים המותקנים במשאית מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31 ק"ג של דלק, בסיוע שלוש סוללות של 72 קילוואט. טווח הנסיעה הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק בודד בתנאי נהיגה ריאליים, כאשר תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, בהתאם לטמפרטורת הסביבה. משקל מערכת ההנעה נמוך יחסית, והוא מאפשר משקל העמסה גדול יותר מזה של משאית חשמלית עם טווח נסיעה מקביל.

ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בכך בין השאר לדרום קוריאה ולניו זילנד. באירופה הניסוי העיקרי של יונדאי במשאית מתבצע כיום בשווייץ, שבה פועלות 47 משאיות מימן שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים.

בנוסף לשלוש המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ בתצורת 4x2 ובמשקל 19 טון, שישרתו את ציי התובלה של כלמוביל, ושל בזן וסונול, ששותפות לפרויקט הניסוי, מתנהל משא-ומתן מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשייה והמזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6x2 במשקל 27 טון, שיעלו על כבישי ישראל ב-2023.

יצוין כי משרד האנרגיה בישראל השקיע בפיילוט לקידום הנעת מימן כ-20 מיליון שקל בשנים 2019-2021, זאת בנוסף להשקעה במו"פ ישראלי בתחום. בין השאר הוקמו במימון המשרד שתי תחנות תדלוק במימן - אחת מהן נבנית בימים אלה - וכן הוכנסו לניסוי כלי רכב כבדים מסוגים שונים.

כדאיות כלכלית

בראיון לגלובס אומר מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי מוטורס, האחראי על פרויקט הניסוי של משאיות המימן בחברה, כי קיימת כבר היום היתכנות וכדאיות כלכלית למעבר להנעת תאי דלק בתחום הרכב הכבד. לדבריו, ניסויים שערכה החברה בחו"ל מגלים כי נקודת הכדאיות הכלכלית למעבר מדיזל למימן עבור ציי תובלה היא כבר מ-15 משאיות ומעלה.

מארק פרחיימלר / צילום: גדי סיארה
 מארק פרחיימלר / צילום: גדי סיארה

פריימולר מעריך כי ציי התובלה והתשתיות הם שיובילו בשנים הקרובות את חדירת טכנולוגיית המימן לשוק הרכב ואת הצבת תחנות התדלוק, ובעקבותיהם תתרחב הטכנולוגיה גם לכלי רכב פרטיים מונעי מימן.

פרימוולר אומר כי לפחות בשנים הקרובות עיקר הדחיפה לשוק הנעת המימן תגיע מתמריצים ממשלתיים כגון סבסוד לכלי הרכב, סיוע להקמת תחנות תדלוק, הקלות מס שונות וכדומה. זאת כחלק מההתחייבויות הסביבתיות של ממשלות רבות בעולם, כולל ממשלת ישראל, להפחית את הפליטה הפחמנית הכוללת שלהם בעשור הקרוב; אולם עם הזמן הוא מעריך כי העלויות יירדו, והשוק יהפוך להיות בר-קיימא.

יצוין כי כיום רוב המימן לתחבורה מופק כתוצר לוודאי של גז טבעי, מה שמכונה "מימן אפור". לפיכך הוא נחשב לפחות נקי בחישוב הפליטה הכולל של "מהבאר ועד לגלגל". אולם פרימוולר מעריך כי בשנים הקרובות נראה יותר ויותר מימן, שמופק ממקורות ירוקים וברי-קיימא. הוא גם מעריך כי בשנים האחרונות נראה התקדמות משמעותית בטכנולוגיית הנעת תאי הדלק, כולל הגדלת הטווח והפחתת המשקל.