האם הממשלה היוצאת הייתה "מנופחת" יותר מהממשלה שקדמה לה?

הממשלה ה־36 הייתה "מנופחת" ביחס לגודל הקואליציה • אבל האם היא שברה שיא? • המשרוקית של גלובס

ח"כ יואב קיש, הליכוד (נאום בכנסת, 13.12.22) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ יואב קיש, הליכוד (נאום בכנסת, 13.12.22) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

על פי המסתמן, הממשלה המתהווה עומדת כנראה להיות אחת הגדולות בתולדות ישראל, אבל מה שאין ספק לגביו הוא ששתי הממשלות שכיהנו כאן לפניה הציבו לה רף נאה. מי מביניהן הייתה ה"מנופחת" ביותר? לח"כ יואב קיש הייתה קביעה ברורה בעניין הזה: "ביחס חברי כנסת בקואליציה לשר, אתם (הממשלה היוצאת) הייתם השיא", הוא אמר במהלך דיון בכנסת. ומה לגבי הממשלה שקדמה לממשלה הזו שגם היא הייתה כידוע גדולה, ובה קיש אף היה שותף? "אז כחול לבן והליכוד ביחד היינו שבעים ומשהו מנדטים… (ו)יחס שר למנדט היה יותר נמוך מהממשלה שלכם", הוא הוסיף. האם זה מדויק?

השווינו בעבר את גודלן של ממשלות ישראל בדיוק לפי המתווה שהציע קיש: יחס בין מספר השרים בממשלה למספר חברי הקואליציה שעליה היא נשענת. הממצאים הראו כי הממשלה היוצאת, הממשלה ה־36, נשענה על 61 חברי קואליציה (כזכור עמיחי שיקלי, אז מימינה, הצביע נגד הממשלה) וכללה ביום הקמתה 27 שרים. מדובר ביחס של 4.43 שרים לכל עשרה חברי קואליציה, שהוא גבוה מאוד ביחס לממשלות עבר. אלא שהיחס הזה מציב את הממשלה הזאת רק במקום השני. במקום הראשון ניצבת הממשלה ה־35, ממשלת נתניהו־גנץ. זו החלה את דרכה עם 73 חברי קואליציה ו־34 שרים, שמייצרים יחס מעט יותר גבוה: 4.66 שרים לכל עשרה חברי קואליציה. ומה אם מתייחסים לכך שבהמשך הממשלה גדלה ל־28 שרים עם צירופו של אלי אבידר? זה מעלה את הנתון של הממשלה היוצאת ל־4.59 שרים לעשרה חברי קואליציה. עוד יותר קרוב לקודמתה, אך עדיין מעט פחות.

אפשר לבצע גם חישוב שכולל את סגני השרים. בממשלה היוצאת היו חמישה סגני שרים, כלומר סך־הכול 33 חברי ממשלה בשיא שמספקים יחס של 5.41 חברי ממשלה לעשרה חברי קואליציה. בממשלה ה־35 היו שמונה סגני שרים, או 42 חברי ממשלה, שמייצרים יחס של 5.75 חברי ממשלה לכל עשרה חברי קואליציה. שוב, פער קטן אך לרעת הממשלה שבה היה חבר קיש.

מטעמו של קיש נמסרה לנו התגובה הבאה: "התייחסותי הייתה להצבעה על הקמת ממשלת בנט-לפיד. ב-13/6/21 הצביעו 60 ח"כים בעד הקמת הממשלה שכללה 28 שרים. כלומר יחס של 2.142 חברי קואליציה שתמכו בממשלה - לשר. לעומת ממשלת נתניהו-גנץ, שתמכו בהקמתה כ-73 ח"כים וכללה 34 שרים בהתחלה, אך סיימה עם 28 שרים. לכן באופן ממוצע כיהנו 31 שרים משך כהונתה. כלומר יחס של 2.354 חברי קואליציה - לשר.

"מכאן ניתן להסיק שבאופן ממוצע היחס בין כמות השרים לחברי הקואליציה בממשלת בנט-לפיד גבוה מאשר ממשלת נתניהו-גנץ. אך גם אם נשווה את מספר השרים בשיא ממשלת נתניהו-גנץ (34), נגיע ליחס 2.147 בין כמות השרים לכמות חברי הקואליציה (73). יחס כמעט זהה ליחס של ממשלת לפיד-בנט".

במילים אחרות, לקיש יש שתי טענות להצדקת האמירה שלו. הראשונה היא שמכיוון שבהצבעה על השבעת הממשלה תמכו בה רק 60 ח"כים את החשבון צריך לעשות לפי המספר הזה. אלא שאם מחליטים להיצמד למספר הזה, אי אפשר לחבר אותו לנתון של 28 שרים. השר ה-28, אלי אבידר, הצטרף לממשלה רק בהמשך. כך שבניגוד לדברי קיש ב-13 ביוני 2021 לא תמכו 60 ח"כים בממשלה של 28 שרים, אלא בממשלה של 27 בלבד. וכשזה החישוב, הנתון עדיין נוטה לטובת - או יותר נכון לרעת - הממשלה ה-35.

הטענה השנייה בעייתית אף יותר. לפי הטענה הזאת, בממשלה ה-35 אמנם כיהנו בשיא 34 שרים, אך לקראת סופה כיהנו בה רק 28 שרים, ולכן "באופן ממוצע", כך קיש, כיהנו בה רק 31 שרים. אכן, בשלהי ימיה של הממשלה, עזבו אותה - מכיוון שהתפטרו או פוטרו - שישה שרים. הדבר לא נעשה על בסיס התייעלות של הממשלה, אלא סביב הבחירות, על רקע מעבר של שרים ממפלגה למפלגה וכדומה. חמש מתוך שש העזיבות הללו נעשו כשהממשלה כבר כיהנה כממשלת מעבר, כך שספק אם יהיה נכון להגיע על סמך כך למסקנה כי בממוצע כיהנו בממשלת נתניהו-גנץ רק 31 שרים.

בשורה התחתונה: דבריו של קיש לא נכונים ברובם. הממשלה היוצאת אמנם הייתה "מנופחת" מאוד ביחס לרוב ממשלות העבר, אך היא לא "שברה את השיא ביחס ח"כים בקואליציה לשר", אלא נמצאת רק במקום השני במדד זה. במקום הראשון במדד נמצאת הממשלה שקדמה לה, שבראשה עמד נתניהו.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יואב קיש
מפלגה: הליכוד
מקום: מליאת הכנסת
תאריך: 13.12.22
ציטוט: "ביחס חברי כנסת בקואליציה לשר, הממשלה היוצאת הייתה השיא"
ציון: לא נכון ברובו

בדיון על בחירת יו"ר הכנסת נאם ח"כ יואב קיש (הליכוד), במהלכו גם ביקר את הממשלה היוצאת כל גודלה והזכיר שהיו בה "28 שרים". יו"ר הכנסת היוצא מיקי לוי שאל אותו: "וכמה (שרים - אב"מ) בכנסת הקודמת?". קיש לא זכר את המספר אך אמר ש"סדר גודל דומה". לוי השיב: "לא לא לא, 32". על כך קיש ענה: "ביחס חברי כנסת בקואליציה לשר, אתם הייתם השיא הממשלה שלכם. היינו קואליציה יחד, אתה היית באופוזיציה, אבל חלק מהחברים פה של מפלגת בני גנץ אז, אני לא זוכר כבר איך קראו לה כי זה מתחיל להיות קצת כמו מיכל שיר, כל פעם מחליפים שמות. נדמה לי אז כחול לבן, היום זה המחנה הממלכתי, אבל אז כחול לבן והליכוד וביחד היינו שבעים ומשהו מנדטים, אפילו כבר לא זוכר, יחס שר למנדט היה יותר נמוך מהממשלה שלכם, אז כן שברתם שיא גם בזה".

קיש למעשה העלה שתי טענות בו זמנית: ראשית, שהממשלה היוצאת הייתה הממשלה הגדולה ביותר בתולדות המדינה ביחס למספר חברי הקואליציה. שנית, שהממשלה היוצאת הייתה גדולה יותר מהממשלה שלפניה כשבוחנים אותן ביחס לגודל הקואליציה, למרות שהממשלה הקודמת כללה יותר שרים. בדקנו את שתי הטענות.

כבר בדקנו בעבר את גודל הממשלות, אז סגן השר יאיר גולן טען שהממשלה היוצאת קטנה יותר מממשלות נתניהו לדורותיהן. אז הוא קיבל ציון מטעה כיוון שהוא לא התייחס לגודל הקואליציה, וממשלות נתניהו הרחבות התבססו לרוב על קואליציה רחבה. לכאורה, דבר שאמור להצדיק את יואב קיש. בבדיקה אספנו נתונים מכל ממשלות ישראל ביום ההשבעה: כמה שרים הושבעו, כמה חברים היו בקואליציה ומה היה היחס ביניהם, ביחידת מידה של מספר שרים לכל עשרה חברי קואליציה.

הממשלה היוצאת, הממשלה ה-36, הושבעה עם 61 חברי קואליציה (בניכוי עמיחי שיקלי שהצביע נגד הממשלה) וכללה 27 שרים, ולא 28 כפי שטען קיש (אם כי הדבר מובן שכן כך פורסם בתקשורת; לקריאת פרוטוקול ההשבעה לחצו כאן). מדובר ביחס של 4.43 שרים לכל עשרה חברי קואליציה. הדבר מציב את הממשלה במקום השני מבין כל ממשלות ישראל. אמנם קיש טועה בכך ש"שברתם שיא גם בזה", אבל הוא לא רחוק מכך.

הממשלה הראשונה בגודלה היא הממשלה ה-35, זו שקדמה לממשלה היוצאת. ממשלה זו, שהייתה ממשלת חילופים בראשות בנימין נתניהו עם בני גנץ כראש ממשלה חליפי, החלה את דרכה עם 73 חברי קואליציה ו-34 שרים (לפרוטוקול המלא), יחס של 4.66 שרים לכל עשרה חברי קואליציה, 0.23 שרים יותר מהממשלה היוצאת. כלומר, בחלק השני קיש טועה לחלוטין: דווקא הממשלה הספציפית שטען שהייתה קטנה יותר מהממשלה היוצאת היא הממשלה היחידה שהייתה גדולה יותר.

ניתן לטעון שהממשלה היוצאת גדלה כאשר אלי אבידר מונה להיות שר במשרד ראש הממשלה ב-3 באוגוסט 2021. אבל גם בחישוב של 28 שרים, הדבר לא מסייע לטיעון של קיש, שכן היחס עולה ל-4.59 שרים לעשרה חברי קואליציה, עדיין פחות מהממשלה ה-35. מה גם שיש לזכור שמתן כהנא התפטר מתפקידו כשר ב-15 במאי 2022 ומונה לסגן שר ביום למחרת, כך שהממשלה גם התכווצה ולא רק התרחבה.

הדבר כמובן מציע לבחון גם סגני שרים. בממשלה היוצאת מונו חמישה סגני שרים. ב-28 ביוני 2021, שבועיים לאחר השבעת הממשלה, מונו ארבעה סגני שרים: אלון שוסטר (סגן שר הביטחון), עידן רול (סגן שר החוץ), יואב סגלוביץ' (סגן השר לביטחון פנים) ואביר קארה (סגן שר במשרד ראש הממשלה). כחודש לאחר מכן הצטרף אליהם גם יאיר גולן כסגן שרת הכלכלה. יחד עם 28 השרים שהיו לממשלה בשיאה, מדובר ב-33 חברי ממשלה, שהם 5.41 חברי ממשלה לכל עשרה חברי קואליציה. אמנם מתן כהנא הצטרף לסגני השרים בהמשך, אך עשה זאת תוך ויתור על מעמדו כשר, כך שמספר חברי הממשלה נשאר זהה.

בממשלה ה-35 מונו ב-25 במאי 2020, עשרה ימים לאחר השבעת הממשלה, שמונה סגני שרים: יצחק כהן (סגן שר האוצר), יואב קיש עצמו (סגן שר הבריאות), מאיר פרוש (סגן שר החינוך), משולם נהרי (סגן שר הרווחה), יואב בן צור (סגן שר הפנים וסגן שר הנגב והגליל), אורי מקלב (סגן שר התחבורה), גדי יברקן (סגן השר לביטחון פנים) ופטין מולא (סגן שר במשרד ראש הממשלה). יחד עם 34 השרים, מדובר ב-42 חברי ממשלה, שהם 5.75 חברי ממשלה לכל עשרה חברי קואליציה. שוב, יותר מבממשלה היוצאת.

בתחילת נובמבר פורסמו בתקשורת הערכות (ראו למשל בערוץ 7 ובכלכליסט) לפיהן הממשלה הנכנסת תכלול כשלושים שרים. אין באפשרותנו לבחון האם ההערכות היו נכונות שכן לא כל ההסכמים הקואליציוניים נחתמו, אך אם אכן יהיו שלושים שרים ל-64 חברי הקואליציה הרי שהיחס יעמוד על 4.69 שרים לכל עשרה חברי קואליציה, מה שאכן יהווה שיא חדש.

מטעם קיש נמסרה התגובה הבאה: "התייחסותי הייתה להצבעה על הקמת ממשלת בנט-לפיד. ב-13/6/21 הצביעו 60 ח"כים בעד הקמת הממשלה שכללה 28 שרים. כלומר יחס של 2.142 חברי קואליציה שתמכו בממשלה - לשר. לעומת ממשלת נתניהו-גנץ, שתמכו בהקמתה כ-73 ח"כים וכללה 34 שרים בהתחלה, אך סיימה עם 28 שרים. לכן באופן ממוצע כיהנו 31 שרים משך כהונתה. כלומר יחס של 2.354 חברי קואליציה - לשר. מכאן ניתן להסיק שבאופן ממוצע היחס בין כמות השרים לחברי הקואליציה בממשלת בנט-לפיד גבוה מאשר ממשלת נתניהו-גנץ. אך גם אם נשווה את מספר השרים בשיא ממשלת נתניהו-גנץ (34), נגיע ליחס 2.147 בין כמות השרים לכמות חברי הקואליציה (73). יחס כמעט זהה ליחס של ממשלת לפיד-בנט".

אנחנו מוצאים בעייתיות בחלק מהנחות היסוד של קיש: אכן היו שישה שרים מהממשלה ה-35 סיימו את תפקידם לקראת בחירות 2021, מה שהוריד את מספר השרים ל-28, והתפקידים אוישו על-ידי שרים אחרים שכבר החזיקו בתפקידים שונים. עם זאת, הדבר לא נעשה על בסיס התייעלות של הממשלה, אלא סביב הבחירות וחמש התפטרויות נעשו לאחר פיזור הכנסת ה-23. לדוגמה, זאב אלקין למשל התפטר מתפקידו כשר להשכלה גבוהה ומשאבי מים כדי להצטרף לתקווה חדשה של גדעון סער. שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי התפטר מתפקידו על רקע עזיבתו את כחול לבן. היחידי שסיים את תפקידו לפני פיזור הכנסת היה יועז הנדל, שפוטר מתפקידו כשר התקשורת ע"י בני גנץ בעקבות החלטתו להצטרף למפלגה החדשה של גדעון סער.

לגבי החישוב על בסיס 60 חברי קואליציה בממשלה ה-36, הרי שגם הוא בעייתי מעט. ראשית, במועד השבעת הממשלה היו רק 27 שרים, יחס של 4.5 שרים לכל עשרה חברי קואליציה, עדיין פחות מיום השבעת הממשלה ה-35. אמנם, כאשר בוחנים את השיא עם 28 שרים מקבלים 4.67 שרים לכל עשרה חברי קואליציה, 0.01 יותר מבממשלה ה-35. עם זאת, היחס ל-60 בעייתי שכן סעיד אלחרומי, שנמנע בהצבעה על הקמת הממשלה, לא הוציא את עצמו מהקואליציה כמו עמיחי שיקלי שהצביע נגד הממשלה (לפי הפרשן עמית סגל היה מדובר ב"הימנעות סמלית"), וגם הוא מת כחודשיים לאחר השבעת הממשלה והוחלף על-ידי אימאן ח'טיב יאסין, שנחשבת למקורבת למנסור עבאס, מה שאמור להגדיל את הקואליציה בחזרה ל-61. ניתן לטעון שהיה מדובר בגידול לא מתוכנן בקואליציה, אבל זאת ניתן לומר גם על השינויים במספר השרים לאורך חייהן של הממשלות.

לסיכום, הממשלה היוצאת היא הממשלה השנייה בגודלה בתולדות המדינה ביחס לגודל הקואליציה. עם זאת, בניגוד לדברי קיש, היא עדיין קטנה יותר מהממשלה שקדמה לה. הדבר נכון גם כאשר משקללים בגודל הממשלה היוצאת את המינוי של אלי אבידר באמצע הכהונה. לכן דבריו של קיש לא נכונים ברובם.