בורסות עולם | סיקור שוטף

היום הגרוע ביותר זה שלושה חודשים: הנאסד"ק צנח ביותר מ-3%

דאו ג'ונס ירד ב-2.2%, S&P 500 השיל 2.4% ונאסד"ק איבד 3.2% • ענקיות הטכנולוגיה נחלשו במהלך המסחר • הבנקים המרכזיים באנגליה ובשווייץ את הריבית בחצי אחוז, בהתאם לתחזיות • המכירות הקמעונאיות בארה"ב רשמו ירידה של 0.6% בחודש שעבר לעומת צפי לירידה של 0.2%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan
וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


23:01

המסחר בוול סטריט ננעל במגמה שלילית, אחרי יום מסחר שהתנהל בירידות. דאו ג'ונס ירד ב-2.2%, S&P 500 השיל 2.4% ומדד נאסד"ק איבד 3.2%.

ענקיות הטכנולוגיה נחלשו במהלך המסחר: אפל  צנחה ב-4.7%,  מטא (פייסבוק)  השילה 4.5%, אלפאבית (גוגל)  ירדה ב-4.3%, מיקרוסופט  איבדה 3.2%, אמזון  נחלשה ב-3.4% ונטפליקס  נפלה ב-8.6%.

21:23

המסחר בוול סטריט ממשיך במגמה שלילית: נאסד"ק צונח ב-3.4%, S&P 500 משיל 2.8% ודאו ג'ונס נחלש ב-2.7%.

בגזרת הישראליות: קומפיוג'ן מאבדת 10.1%, סימילרווב צונחת ב-10.7%, לייבפרסון משילה 9.2%,  פייבר  נחלשת ב-7.2% ולמונייד  יורדת ב-4.9%. 

20:00

מדד הדאו ג'ונס יורד כעת בכ-2.4%, מדד S&P 500 יורד ב-2.5% והנאסד"ק צונח בכ-3.2%.

מניית נובה-וקס  צונחת ב-27% לאחר שהודיעה אמש שתנפיק מניות רגילות בהיקף של 125 מיליון דולר, ותעניק לחתמים אופציה של 30 יום לרכוש מניות בעד 18.75 מיליון דולר נוספים במחיר ההנפקה לציבור. במקביל, נובהווקס הודיעה גם על הנפקה של שטרות בכירים להמרה בסכום מצטבר של עוד 125 מיליון דולר, לפירעון ב-2027.

מניית וריזון  עולה על רקע העלאת דירוג ההמלצה למניה על ידי מורגן סטנלי.

הדולר מטפס מול סל המטבעות - הליש"ט צונחת ב-2.1% ונסחרת סביב 1.215 דולר לליש"ט, האירו נחלש ב-0.8% ונסחר סביב 1.06 דולר לאירו והין היפני נופל בכ-2% ל-138 יינים לדולר.

18:45

בורסות אירופה ננעלו בירידות של עד 3.2%. בוול סטריט מתגברות הירידות: מדד הדאו ג'ונס יורד בכ-2.3%, מדד S&P 500 יורד ב-2.5% והנאסד"ק צונח בכ-3%.

ירידות חדות רושמות בין השאר אפל, אמזון , נטפליקס, קוואלקום , פייפאל, קורנית דיגיטל , למונייד, סנטינל וואן  ופייבר.

אלביט מערכות  וסלינה נסחרות בעליות, בניגוד למגמה.

הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום (ה') על העלאת ריבית הבסיס על ההפקדות בגוש האירו ב-0.5%, בהתאם לציפיות. למרות שמדובר בהעלאה מתונה יותר משתי הקפצות הריבית הקודמות של הבנק, הרי שקצב העלאת הריבית בגוש האירו הוא הגבוה ביותר בהיסטוריה הקצרה שלו. הבנק גם הודיע כי הוא צפוי "להעלות את הריבית באופן משמעותי" גם בעתיד, "כדי להבטיח חזרה ליעד האינפלציה". 

17:33

הירידות בוול סטריט מתחזקות. מדד הדאו ג'ונס יורד בכ-2%, מדד S&P 500 יורד ב-2.1% והנאסד"ק נסוג בכ-2.4%.

ירידות בולטות רושמות אנבידיה , נטפליקס , מיקרוסופט , מטא, אפל , AMD ואלפאבית.

אינטל  טרם החלה בגל הפיטורים אותו היא מתכננת לבצע בשנים הקרובות, אך אולי כדי להימנע ממהלך חד צדדי וקיצוני שכזה, היא מקווה לאפשר לכמה שיותר עובדים המעוניינים בכך לצאת לחל״ת מקוצר בן מספר שבועות או לפרוש מרצון תמורת מענקים ותכניות פנסיוניות. לגלובס נודע כי 14 אלף העובדים בישראל, כמו גם העובדים בשאר רחבי העולם, קיבלו הצעה להפסיק את עבודתם או לצאת לחופשה בשלוש דרכים אפשריות: חבילת פרישה מרצון, יציאה לחל״ת עד לחזרה לעבודה לאחר חופשת תחילת השנה החדשה בחודש ינואר הקרוב, או חופשה ארוכה יותר בתשלום סמלי המחושב לפי אחוזים מהשכר. עובדי היצור, יש לציין, לא קיבלו הצעה לצאת לחל״ת בגלל הצורך של החברה בייצור מתמשך גם בשבועות הקרובים.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות איי.סי.אל , אלוט , ריסקיפייד , פייבר ולייבפרסון.

גם באירופה מתגברות הירידות בהובלת מדדי הדאקס והקאק שצונחים בכ-3%. 

16:32

יום המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית, בין השאר על רקע אכזבה מנתוני המאקרו שפורסמו מוקדם יותר.

 מדד הדאו ג'ונס יורד בכ-1% והנאסד"ק נסוג בכ-1.4%. 

טסלה  ממשיכה לאבד גובה לאחר שאילון מאסק מכר בימים האחרונים עוד כ-22 מיליון מניות של חברת הרכב החשמלי בבעלותו, בשווי של כ-3.6 מיליארד דולר. העברות הכספים התבצעו בין הימים שני לרביעי השבוע.

פייבר  צונחת ב-3.3%, וויקס  ב-2.5% ונובה ב-2.8%. 

15:35

מאקרו ארה"ב: המכירות הקמעונאיות בחודש שעבר רשמו ירידה של 0.6% לעומת צפי לירידה של 0.2%.

מדד ה"אמפייר סטייט" עמד על מינוס 11.2 נק' לעומת צפי למינוס 1.1 נק'. מדד ה"פילי פד" עמד על 13.8- נק' לעומת צפי למדד של 10- נק'.

התביעות הראשוניות לדמי אבטלה הגיעו בשבוע שעבר ל-211 אלף בלבד לעומת צפי לכ-230 אלף תביעות.

15:15

מאקרו אירופה: הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB) העלה את הריבית בפעם הרביעית ברציפות - הפעם בשיעור מתון יותר של חצי אחוז, לרמה של 2.5%. הבנק העלה את הריבית שהוא משלם על פיקדונות בנקאיים ל-2%, כאשר רק לפני ארבעה חודשים עוד עמדה על מינוס 0.5%, במסגרת עשור שלם של מדיניות מוניטרית רופפת במיוחד. להעלאה הזו קדמו שתי העלאות חדות יותר של 0.75%, בדומה לצעדי הפד בארה"ב.

הצעדים האגרסיביים של הבנק מגיעים כמובן בשל התלהטות האינפלציה הפתאומית עם פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. האינפלציה בגוש התמתנה בחודש שעבר לראשונה זה שנה וחצי ואף ירדה מעבר לתחזיות, אם כי היא נותרה בשיעור דו ספרתי (10%, כשהצפי היה שתרד משיא של 10.6% באוקטובר ל-10.4%).

בתוך כך, המסחר בבורסות אירופה המרכזיות ממשיך להתקיים בירידות: דאקס וקאק יורדים שניהם ב-1.4%, יורוסטוקס 50 משיל 1.6%. פוטסי בלונדון, גם שם לפני שעה קלה הועלתה הריבית, מאבד 0.4%. בוול סטריט החוזים יורדים ב-0.9%-1.4% ומאותתים על עוד יום של מסכים אדומים בבורסה האמריקאית.

14:00

מאקרו בריטניה: הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) החליט להעלות את הריבית ב-0.5%, כצפוי, לשיעור של 3.5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2008 (אז עמדה הריבית על 4.5%).

מדד פוטסי בלונדון נסוג בכ-0.5%, ירידה מתונה יותר בהשוואה לירידות של יותר מ-1% ביתר בורסות אירופה המרכזיות. בעוד כשעה יפרסם החלטתו גם הבנק המרכזי האירופי.

12:35

חברת החיסונים נובהווקס  צונחת ב-10% במסחר המוקדם בוול סטריט לאחר שהודיעה אמש שתנפיק מניות רגילות בהיקף של 125 מיליון דולר, ותעניק לחתמים אופציה של 30 יום לרכוש מניות בעד 18.75 מיליון דולר נוספים במחיר ההנפקה לציבור. במקביל, נובהווקס הודיעה גם על הנפקה של שטרות בכירים להמרה בסכום מצטבר של עוד 125 מיליון דולר, לפירעון ב-2027.

11:15

המגמה השלילית בבורסות אירופה ובמסחר על החוזים מעמיקה. באירופה המדדים העיקריים יורדים ביותר מ-1% (פוטסי שומר על ירידה מתונה יותר של 0.6%) וגם בניו יורק החוזים על הנאסד"ק משילים כבר 1.3%.

חברת האינשורטק הישראלית למונייד  הודיעה על השקת ביטוחי רכב במדינת טקסס שבארה"ב. לפי חברת המחקר Statista ונכון לשנת 2020, בטקסס יש למעלה מ-17 מיליון נהגים מורשים, מה שהופך אותה למדינה השנייה בגודלה בארה״ב מבחינת כמות הנהגים המורשים. 

מאקרו אירופה: הבנק המרכזי בשוויץ העלה כצפוי את שיעור הריבית בחצי אחוז, לרמה של 1%.

10:10

בורסות אירופה פתחו את יום המסחר בירידות שערים. מדד דאקס הגרמני נסוג ב-0.8% וכך גם קאק הצרפתי ויורו סטוקס 50 הכלל אירופי, ומדד פוטסי הבריטי מאבד 0.6%, בעוד המשקיעים דרוכים לקראת החלטת הריבית של הבנק המרכזי האנגלי בצהריים.

בתוך כך, מתחזקות הירידות בזירת המסחר בחוזים העתידיים של מדדי וול סטריט. החוזים על הדאו ג'ונס יורדים ב-0.3%, החוזים על S&P 500 משילים 0.5% והחוזים על הנאסד"ק נסוגים ב-0.8%.

בהונג קונג ננעל המסחר בירידה של 1.6%. שיאומי השילה כמעט 3% מערכה וגם עליבאבא, מייטואן, טנסנט, באידו וג'יי.די.קום איבדו גובה. לעומת זאת פטרוצ'יינה רשמה עלייה קלה, לאחר שזכתה לרוח גבית מעליית מחירי הנפט אתמול. עם זאת, בשעה זו יורדים החוזים על הנפט הגולמי בכ-1%. הנפט האמריקאי יורד לרמה של 76.5 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט ל-82 דולר לחבית.

מאקרו אירופה: מדד המחירים לצרכן בצרפת עלה בנובמבר ב-0.3%, נמוך בעשירית האחוז מהתחזיות, וקצב האינפלציה השנתי נותר בשיעור של 6.2%, בהתאם לצפי. 

09:30

מדד ניקיי בטוקיו ננעל בירידה של כמעט 0.4%, בורסת שנגחאי השילה 0.2% ובשנזן דווקא טיפס המדד בכ-0.3%. מדד קוספי בסיאול רשם ירידה חדה של 1.6%, ומניית סמסונג בלטה בירידה של 2% במחזור גבוה. באוסטרליה השיל מדד הדגל כ-0.6%, בטייוואן נרשמה יציבות. 

בהונג קונג, שם עדיין מתקיים מסחר, מעמיקה הירידה ל-1.4% במדד הנג סנג בהובלת מניות הטכנולוגיה והנדל"ן, בדומה למגמה בימים האחרונים.

בוול סטריט החוזים העתידיים רושמים ירידות של 0.1%-0.3%.

08:00

באסיה המגמה שלילית הבוקר. מדד ניקיי נחלש בכ-0.4%, ההנג סנג בהונג קונג נחתך ב-1.2% ובשנגחאי יורד מדד הדגל ב-0.3%. גם בטייוואן, דרום קוריאה ואוסטרליה מדדי המניות מאבדים גובה.

בטוקיו בולטת בירידה מניית חברת הטיפוח והקוסמטיקה שיסיידו שמאבדת כ-2.5% וגם חברת המזון קיקומן מאבדת גובה. חברות התעשייה בולטות בעליות בניגוד למגמה, בהן קוואסאקי ומיצובישי הבי אינדסטריז, ועוד עליות רושמות מיצובישי מוטורס, מרובני, קרדיט סייסון וענקית הנפט אינפקס. בהונג קונג, כמעט כרגיל, את הירידות מרכזות מניות הנדל"ן קנטרי גרדן ולונגפור, וגם מניות הטק הסיניות בטריטוריה השלילית - בהן מייטואן, טנסנט, עליבאבא, שיאומי ויצרנית הרכב החשמלי ג'ילי.

4 שנים אחרי, רכישת שיכון ובינוי על ידי נתי סיידוף נראית הרבה פחות זוהרת | ניתוח
עסקת הענק של אבו דאבי והפניקס: המספרים, המכשולים והמרוויחים | ניתוח
בפעם השנייה מאז עסקת טוויטר: אילון מאסק מכר מניות טסלה 

מספר נתוני מאקרו פורסמו הבוקר באסיה, ועוד נתונים רבים יפורסמו במהלך היום. ביפן נתוני יצוא ויבוא היו טובים מהתחזיות (עלייה שנתית של 30.3% ו-20% בהתאמה); באוסטרליה שיעור אבטלה של 3.4% בהתאם לצפי, אם כי השינוי במספר המועסקים עלה בהרבה על התחזיות ועמד על 64 אלף, לעומת תחזית ל-19 אלף; בסין הייצור התעשייתי עלה ב-2.2% בלבד כשבשווקים קיוו לנתון של 3.6%, ולצד זאת המכירות הקמעונאיות צנחו בנובמבר ב-5.9% בעוד הצפי היה לירידה של 3.7%.

ב-10:30 שעון ישראל צפוי הבנק המרכזי בשווייץ להכריז על העלאת ריבית בשיעור של חצי אחוז, ב-14:00 הבנק המרכזי באנגליה ככל הנראה יעלה את הריבית באותו שיעור, והעלאה כזו צפויה על פי התחזיות גם מטעם הבנק המרכזי האירופי שיפרסם את החלטתו ב-15:15. עוד יתפרסמו היום נתוני אינפלציה בצרפת, נתוני מכירות קמעונאיות בארה"ב וכן מדד הייצור ומצב התעסוקה של הפד של פילדלפיה ונתוני האבטלה השבועיים.

בוול סטריט החוזים העתידיים ללא שינוי הבוקר. אתמול המסחר בניו יורק ננעל בירידות לאחר החלטת הריבית של הפדרל ריזרב ועדכון התחזיות. חברי ועדת השווקים הפתוחים של הפדרל ריזרב החליטו להעלות את הריבית בארה"ב ב-0.5%, כצפוי, ולצד זאת הפד פירסם אמש את התחזיות המעודכנות שלו לגבי הצמיחה, הריבית והאינפלציה, לשנה הבאה. "ייקח זמן עד שנראה את ההשפעות על העלאות הריבית על הכלכלה, ויש עוד דרך לעבור עד שנחזיר את האינפלציה לרמה הרצויה ונחזור למצב של יציבות מחירים לטווח ארוך", אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול.

דאו ג'ונס השיל 0.4%, S&P 500 ירד ב-0.6% ונאסד"ק נחלש ב-0.8%. תשואות האג"ח בארה"ב טיפסו אמש, והבוקר תשואת האג"ח ל-10 שנים יציבה ברמה של 3.50% ותשואת האיגרת לשנתיים עומדת על 4.24%. במט"ח, הדולר עולה בכ-0.1% מול סל המטבעות ובכ-0.3% מול האירו והליש"ט. מול השקל לעומת זאת, הדולר נסוג ב-0.2% ושערו 3.40 שקלים.

דיווח רשמי לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) חושף כי אילון מאסק שוב מוכר מניות טסלה . המיליארדר, שלאחרונה איבד את תואר האדם העשיר בעולם, מכר עוד כ-22 מיליון מניות של חברת הרכב החשמלי בבעלותו, בשווי של כ-3.6 מיליארד דולר. העברות הכספים התבצעו בין הימים שני לרביעי השבוע.

בשוק הסחורות נרשמות ירידות בשעה זו. לאחר שטיפסו ביומיים האחרונים, החוזים על הנפט האמריקאי מאבדים יותר מ-1% ונסחרים סביב 76.4 דולר לחבית והברנט יורד ב-0.8% לרמה של 82 דולר לחבית. הזהב יורד ב-0.9% למחיר של 1,791 דולר.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות, בעיקר באת'ריום שמאבד כ-2% ויורד לרמה של 1,290 דולר. הביטקוין רושם ירידה קלה מאוד ושערו 17.7 אלף דולר בדומה לאתמול. ברמה שבועית, שני המטבעות הוסיפו יותר מ-5% לערכם.