בורסות עולם | סיקור שוטף

החששות מפני מיתון לא שככו: נעילה אדומה בניו יורק בהובלת ענקיות הטכנולוגיה

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עלו בחדות • עליות קלות בנעילת בורסות אירופה • הגז הטבעי צונח לאחר ששרי האנרגיה של האיחוד האירופי הסכימו על הגבלת המחירים • מטא איבדה 4% אחרי שנטען שהיא מנצלת לרעה את מעמדה בשוק המודעות אונליין, וכי היא עשויה להיות כפופה לקנס של עד 10% מההכנסות השנתיות שלה

בורסת הנאסד''ק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
בורסת הנאסד''ק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

הירידות בוול סטריט, שהעמיקו בשעה שקדמה לנעילה, התמתנו בדקות המסחר האחרונות. נאסד"ק סיים את הערב בירידה של 1.5%, S&P 500 ירד ב-0.9% והדאו ג'ונס ב-0.5%. לצד זאת נרשמו עליות חדות בתשואות האג"ח הממשלתיות - תשואת האיגרת לעשור קפצה ב-10 נקודות לרמה של 3.58% ותשואת האג"ח לשנתיים טיפסה ב-8 נקודות ל-4.26%.

את הירידות בשוק המניות הובילו בעיקר מניות הטכנולוגיה הגדולות. אמזון  השילה יותר מ-3% ומטא (פייסבוק)  איבדה מעל ל-4%, וגם אפל , מיקרוסופט , אנבידיה , AMD , אלפאבית (גוגל)  ונטפליקס  רשמו ירידות של 1% עד 2%. טסלה , שפתחה את היום בעלייה לאחר שאילון מאסק "הפסיד" בסקר של עצמו בטוויטר שתוצאותיו קבעו שעליו לפרוש מניהול הרשת החברתית, ננעלה בירידה קלה.

ברקע הירידות, השבוע שעבר היה דרמטי במיוחד בגזרת המאקרו כאשר בתוך 24 שעות, בימים רביעי וחמישי, העלו שורה של בנקים מרכזיים את הריבית ושלחו מסרים ניציים במיוחד לגבי הצפוי בשנה הבאה. בנוסף, ביום חמישי פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש נובמבר בארה"ב, שהציגו ירידה של 0.6% (כשהתחזיות היו לירידה מתונה של 0.1%) - אינדיקציה לכך שמשקי הבית כבר מצמצמים את צריכה, מה שהביא לדאגה ממשית מפני מיתון.

21:30

המגמה השלילית בוול סטירט מתחזקת כאשר מדד נאסד"ק יורד ב-1.7%, S&P 500 נסוג ב-1.1% והדאו ג'ונס מאבד 0.7%. תשואות האג"ח הממשלתיות ממשיכות לטפס בחדות.

וולט דיסני  נופלת בקרוב ל-5% לאחר שפורסם שהסרט החדש אווטאר לא עמד עם הכנסות של 134 מיליון דולר, כשצפי האנליסטים היה להכנסות של 175 מיליון דולר ודיסני עצמה ציפתה להכנסות בטווח של 135 עד 150 מיליון דולר. מניית וורנר-דיסקברי  צונחת ביותר מ-8%, בהמשך להודעתה מהשבוע שעבר על הגדלת העלות המשוערת של הרה-ארגון בחברה במיליארד דולר.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות של יותר מ-1% במטבעות הגדולים. הביטקוין יורד לרמה של 16.5 אלף דולר והאת'ריום ל-1,170 דולר. הדוג'קוין צונח בשיעור חד יותר של 8.6% וערכו נסוג לרמה של 7 סנט בלבד.

20:00

הירידות במדדי וול סטריט נמשכות, לצד עלייה בתשואות האג"ח. תשואת האיגרת של משרד האוצר האמריקאי ל-10 שנים מזנקת ב-10 נקודות ל-3.58% ותשואת האג"ח לשנתיים קופצת ב-8 נקודות ל-4.25%.

בקרב המניות הישראליות נרשמות ירידות חדות לטוקספייס , ביומאקס, אייסקיור, סטיקספיי, סייברוואן , צים , פלייטיקה , פאגאיה  ואופקו. גם אינטרקיור  מאבדת גובה, לאחר  שדיווחה כי התקשרה בהסכם רישוי סופי עם Praetorian Global האמריקאית, החברה האם של מותג הקנאביס Binske, וקיבלה זכות בלעדית רב-שנתית לייצר ולשווק את מוצרי המותג. 

לעומתן, אלומיי קפיטל  מזנקת בכ-13%, גילת  קופצת ב-8% וגם קמדע, מובילאיי  וקומפיוג'ן מרכזות את עניין המשקיעים.

18:40

מגמה שלילית בוול סטריט. דאו ג'ונס מאבד 0.2%, S&P500 יורד ב-0.7% ונאסד"ק נחתך ב-1.5%, בין השאר בשל ירידות בולטות לענקיות הטק אמזון  ומטא (פייסבוק) . גם אפל , אנבידיה , טסלה , מיקרוסופט  ואלפאבית (גוגל)  נחלשות.

באירופה ננעל המסחר בעליות קלות. דאקס הוסיף 0.3% וכך גם מדד קאק, מדד פוטסי עלה ב-0.4% ויורו סטוקס 50 הכלל אירופי עלה ב-0.2%.

בשוק הסחורות נרשמות עליות של עד 1.5% בחוזים על הנפט הגולמי. הנפט האמריקאי נסחר סביב 75.4 דולר לחבית והברנט נסחר תמורת 80.1 דולר לחבית.

מחיר הגז הטבעי צונח בכמעט 11%, גם מחירי הגז באירופה (TTF) יורדים בחדות. זאת לאחר ששרי האנרגיה של האיחוד האירופי הסכימו על הגבלה "דינמית" של מחירי הגז הטבעי לאחר חודשיים של משא ומתן אינטנסיבי. המנגנון יופעל אוטומטית בשני תנאים: אם חוזי הגז לחודש קדימה יעלו על 180 אירו (191 דולר) למגה וואט שעה ב-TTF ההולנדי במשך שלושה ימי מסחר ברציפות.

17:00

המסחר בוול סטריט עבר למגמה מעורבת, כאשר דאו ג'ונס עדיין נסחר בעלייה קלה אך נאסד"ק עבר לירידה של 0.8% ו-S&P 500 מאבד 0.3%.

יצרנית התרופות מדריגל טסה ב-230% במחזור ענק לאחר שהכריזה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני שלב 3 לטיפול שלה במחלת NASH (מחלת הכבד השומני שאינה נובעת מצריכת אלכוהול) ובפיברוזיס בכבד.

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח ביציבות ושלושת המדדים המובילים לא רושמים תנודות מהותיות, אך נראה שהם נוטים בינתיים לצד החיובי.

בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמות עליות חדות בתשואות האיגרות ארוכות הטווח: תשואות האג"ח ל-10, 20 ו-30 שנה מזנקו בכ-9 נקודות כל אחת, לרמה של 3.57%, 3.82% ו-3.62% בהתאמה. תשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-4 נקודות ל-4.22%.

מטא  יורדת בכ-2% לאחר שהנציבות האירופית אמרה שהחברה האם של פייסבוק מנצלת לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק המודעות אונליין וכי ייתכן שהיא מפרה את חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי. עוד מסרו שמטא עשויה להיות כפופה לקנס של עד 10% מההכנסות השנתיות שלה אם יקבע שהחוקים אכן הופרו.

וורנר מיוזיק גרופ  מטפסת לאחר ש-Atlantic Equities שדרגה את דירוג המניה למשקל יתר מנייטרלי. "וורנר מיוזיק הראתה שהיא יכולה להמשיך לספק צמיחה בסטרימינג למרות רקע כלכלי קשה", ציינו באטלנטיק. גם מודרנה  עולה לאחר שכלכלני ג'פריס שדרגו את המניה מהחזק לקנייה. טסלה  עולה ב-3% לאחר שהסקר שפתח אילון מאסק בטוויטר, בו שאל "האם עליי להפסיק לנהל את טוויטר?", הסתיים. מתוך 17.5 מיליון משיבים, 57.5% ענו בחיוב. מאסק הדגיש שיציית לתוצאות הסקר. 

15:24

חברת יורוג'ן פארמה  הודיעה כי השלימה את גיוס המטופלים למחקר ENVISION, ניסוי שלב 3 בתרופה הניסיונית UGN-102, (מיטומיצין) למתן לשלפוחית השתן, הנמצאת בפיתוח לטיפול בסרטן שאינו חודר שריר, ברמת ממאירות נמוכה וסיכון בינוני. במסגרת הניסוי גויסו 220 מטופלים ב-90 אתרים ובהינתן ממצאים חיוביים, יורוג'ן מצפה להגיש בקשה לאישור תרופה חדשה (NDA) עבור UGN-102 ב-2024.

14:45

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות. באירופה נרשמות עליות של עד 0.6% במדדי המניות.

מניית טסלה  קופצת בכ-4% במסחר המוקדם בניו יורק, לאחר שהסקר שפתח אילון מאסק בטוויטר, בו שאל "האם עליי לרדת מראשות טוויטר?", הגיע לסיומו. מתוך יותר מ-17.5 מיליון משיבים, 57.5% ענו בחיוב. מאסק הדגיש כי הוא יציית לתוצאות הסקר, אם כי נכון לשעה זו, הוא לא פרסם כל עדכון או תגובה בנושא הסקר או החלפת הניהול ברשת בבעלותו. 

מודרנה  עולה בכ-3% לאחר שכלכלני ג'פריס העלו את דירוג ההמלצה למניה ל"קניה" לעומת "החזק" קודם לכן.

13:50

כלכלני גולדמן זאקס ממליצים על סולאראדג'  ופירסט סולאר  כמניות המועדפות לשנת 2023. "למרות נתוני בסיס כלכליים טובים ורוח גבית חזקה מהרגולטורים, מניות האנרגיות המתחדשות רשמו ירידות מאז השיא של תחילת 2021 ואנו רואים פוטנציאל לאפסייד גבוה יחסית ב-2023", הם כותבים.

12:00

בשוק הסחורות נרשמות כעת עליות של כ-1.1% בחוזים על הנפט הגולמי, לאחר ירידות של כ-2.5% ביום שישי. הנפט האמריקאי נסחר כעת סביב 75.1 דולר לחבית והברנט עולה לרמה של כ-80 דולר לחבית.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, מציין בסקירת הנפט השבועית שלו כי היצע הנפט הגלובלי צפוי להצטמצם במחצית ראשונה של 2023, בעקבות הקיצוץ במכסות הייצור של OPEC+ יחד עם הירידה הצפויה בתפוקת הנפט של רוסיה ועל אף הצפי בגידול מסוים בתפוקת הנפט של ארה"ב. "בטווח הקצר, כל עוד הצמיחה העולמית הולכת ומתמתנת, נראה שהקבוצה תקצץ את מכסות הייצור, על מנת למנוע ירידות חדות במחיר הנפט. בעתיד הרחוק יותר, חברי OPEC+ צפויים להגדיל את קיבולת יצור הנפט שלהם, אך זאת לאחר תחילת ההתאוששות הכלכלית הגלובלית, אשר תביא גם להתאוששות הביקושים, מה שיגרום בהמשך לגידול בצד ההיצע ולהפחתת מכסות הייצור של הקבוצה".

"תהליך השיחרור של נפט גולמי מן הרזרבה האסטרטגית של ארה"ב מתוכנן להסתיים בקרוב וארה"ב אף מתכננת הגדלה מחודשת של המלאים בהמשך לאחר שהמחיר ירד לקרוב ל-70 דולרים לחבית (WTI), מה שמייצר "רצפה למחיר". כמו כן, היחלשות הדולר לאחרונה, צפויה לתרום לעלייה של מחיר הנפט. המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי לעמוד במהלך 2023, על כ-80-85 דולר לחבית". 

10:22

שבוע המסחר באירופה נפתח תוך עליות קלות במדדי המניות המרכזיים. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

בהונג קונג ננעל המסחר בירידה של 0.7% במדד ההנג סנג.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מציין הבוקר כי "הניסוי המתרחש כיום בסין - בשטח, לא בתנאי מעבדה - יכאיב לשוקי ההון בעולם בטווח הקצר, אבל הדעת נותנת שהם יצאו נשכרים ממנו בהמשך. סין כנראה החזיקה מדיניות אפס סובלנות זמן ארוך מדי, גם כשכבר ידעו שהגרסאות האחרונות של הקורונה קטלניות פחות. כמו האצבע ההולנדית שסתמה את החור בסכר, כשזו הוסרה מסכר הקורונה, הוא נפרץ. הכתובת הייתה על הקיר".

"זו הסיבה שהסרת המגבלות הגורפת כמעט בסין הביאה להתפרצות מחודשת של המחלה ולפי מומחים ייתכנו שלושה סבבים כאלו במהלך הרבע הראשון של 2023. בגלל חשיבותה של סין לכלכלה הגלובלית ולסחר העולמי, התפרצות זו תקטין את היקפי הפעילות והסחר בתוך סין ומחוצה לה, מה שרק יוסיף למיתון הכלכלי שנגרם, בין השאר, לנוכח העלאות הריבית החדות ברחבי העולם. גם האינפלציה עדיין גבוהה (למרות שהחלה לרדת) ומקשה על הכלכלה הגלובלית. בעוד סין מתמודדת עם ההשלכות, ייתכנו חזרות לסגרים נקודתיים ואף יותר מכך (בתי ספר, מפעלים, מחוזות) לפי ההתפתחויות. אף אחד לא באמת יודע כלום פרט זה שזה "מבטיח" עצבנות עם נטייה לירידות בטווח הקצר. התהודה של מה שקורה בסין מגיעה לשווקים הגלובליים מידית ויכולה לטלטל אותם לכל כיוון". 

עוד הוא מציין כי "אם במהלך הרבע השני של 2023 סין תימצא במצב שבו התגברה על גל התחלואה ובו זמנית העלאות הריבית בעולם תגענה לסיומן, מה שאומר שיצליחו להכיל את האינפלציה - מבחינה כלכלית זו תוכל להיות נקודת תפנית חיובית, שתתבטא בהמשך השנה גם בשווקים". 

09:15

מדד הניקיי בטוקיו ננעל בירידה של כ-1% ובורסת שנחאי רשמה ירידה של 1.9%.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות עם נטייה קלה לעליות.

07:50

בורסות אסיה פתחו את שבוע המסחר העולמי במגמה שלילית. מדד הניקיי בטוקיו נסוג בכ-1.1%, ההנג סנג יורד ב-0.5% בהונג קונג, הקוספי יורד בכ-0.6% בסיאול ובורסת שנחאי רושמת ירידה של כ-1.5%. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות עם נטייה קלה לירידות. 

● ניתוח טכני: הרצף העולה ב-S&P 500 נשבר, והמומנטום לטווח הקצר שלילי 

מאקרו אסיה: מדד ביטחון העסקים בסין נפל בדצמבר ל-48.1 נק', שפל של כל הזמנים (החל מ-2013). כך על פי נתוני סקר שפורסמו היום.

בשוק הסחורות נרשמות כעת עליות של כ-0.9% בחוזים על הנפט הגולמי, לאחר ירידות של כ-2.5% ביום שישי. הנפט האמריקאי נסחר כעת סביב 75 דולר לחבית והברנט עולה לרמה של 79.8 דולר לחבית.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נחלש בשיעורים קלים של 0.2%-0.3% מול האירו, הליש"ט והיין היפני. האירו נסחר סביב 1.06 דולר לאירו, הליש"ט סביב 1.217 דולר לליש"ט והיין סביב 136.2 יינים לדולר.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות קלות כעת. הביטקוין נסחר ברמה של 16,720 דולר והאת'ריום סביב 1,180 דולר.

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי נרשמות ירידות כך שהתשואות בעלייה. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס לכ-3.52% והתשואה על האג"ח לשנתיים עולה בנקודה אחת לכ-4.19%. 

היום לא יתפרסמו נתוני מאקרו חשובים בעולם. ביום שלישי הבנקים המרכזיים בסין וביפן יפרסמו את החלטות הריבית שלהם, וכן יפורסם מדד המחירים לצרכן בהונג קונג (שצפוי לעלות ב-2% בהשוואה לאשתקד). בארה"ב יפורסמו נתוני התחלות הבנייה. ברביעי יפורסמו נתוני משכנתאות ומכירות בתים קיימים בארה"ב ונתוני אינפלציה בקנדה.

בחמישי יפורסמו נתוני צמיחה בבריטניה, החלטת הריבית בטורקיה (שצפויה להישאר בשיעור של 9%) וכן נתוני צמיחה סופיים בארה"ב, לאחר שהקריאה המקדמית הצביעה על התרחבות של 2.9% בכלכלה האמריקאית ברבעון השלישי. עוד יפורסם נתון האינפלציה הנגזר מהתמ"ג שצפוי לעמוד על 4.3%. בשישי יפורסמו מדדי המחירים לצרכן ביפן ובסינגפור, נתוני צמיחה בהולנד, ספרד וקנדה, ובארה"ב יפורסמו מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית ומכירות בתים חדשים.