השוק הדובי לא הולך לשום מקום: האופטימיות לגבי 2023 מצטמצמת

התקוות האחרונות לשנה כלכלית רכה יותר ב-2023 ממשיכות לדעוך על רקע תחזיות המומחים • ג'יימס דמרט, מנהל ההשקעות הראשי ב-Main Street Research: "קשה לדמיין את האינפלציה מגיעה ליעד של 2% בלי מיתון ואבטלה גבוהה בהרבה"

המחיר של הורדת האינפלציה יהיה מיתון עולמי? / אילוסטרציה: Shutterstock
המחיר של הורדת האינפלציה יהיה מיתון עולמי? / אילוסטרציה: Shutterstock

תקוות המשקיעים לשנה קלה יותר ב-2023 בארה"ב על רקע הקלת המדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב הולכות ונגוזות לאור תחזיות האנליסטים. ההערכות שצופות העלאות ריבית רכות יותר, המתבססות על התמתנות האינפלציה, הביאו אמנם לעליות בשווקים עד לאחרונה, אך גם אלו דעכו במהירות מול החשש הכבד ממיתון בשנה הבאה.

להימורי קרנות הגידור על הדולר יש היסטוריה ארוכה, אך מעט הצלחות | WSJ
לא מצליח לעצור את הבריחה: אלטשולר שחם איבד רבע מנכסי הגמל מתחילת השנה
הפסימיות שטפה את הכלכלנים: פעמוני המיתון נשמעים חזק

ג'יימס דמרט, מנהל ההשקעות הראשי ב-Main Street Research, צופה כי השווקים יישארו בטריטוריה דובית גם בשנה הבאה - זאת לאור הודעות של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, משבוע שעבר על צפי לריבית שתטפס גבוה מהצפוי. "הפדרל ריזרב נותר מחויב לרסן את האינפלציה על ידי שמירה על מדיניות מוניטרית הדוקה, כפי שהדגיש ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים שלו, שאינן חדשות טובות עבור שוקי המניות", אמר דמרט, כפי שפורסם בפוקס ניוז.

השנה האחרונה רשמה ביצועים קודרים במיוחד: מדד S&P 500 ירד ביותר מ-20% עד כה, בעוד שמדד הדאו ג'ונס צלל ביותר מ-3,800 נקודות. מדד הנאסד"ק עתיר הטכנולוגיה, בינתיים, השלים צניחה של כ-33%.

קובעי המדיניות של הפד החליטו בשבוע שעבר על העלאת הריבית ב-50 נקודות בסיס לטווח של 4.25% עד 4.5%, והם מאיטים במשהו את הקמפיין צינון הכלכלה על רקע סימנים מוקדמים לכך שהאינפלציה הגבוהה מתחילה סוף סוף להירגע.

עם זאת, גורמים רשמיים גם הציגו מסלול אגרסיבי של העלאות ריבית לשנה הבאה: תחזיות כלכליות חדשות של קובעי המדיניות מדברות על העלאות ריבית לשיעור של 5.1% במהלך 2023, רמה גבוהה בהרבה מהתחזית האחרונה בספטמבר, שצפתה ריבית בשיעור של 4.6%, כך על פי הוועדת הפדרלית לשוק הפתוח (FOMC).

"הוועדה צופה שהעלאות מתמשכות בטווח היעד יסייעו להגיע לעמדה של מדיניות מוניטרית מגבילה מספיק כדי להחזיר את האינפלציה ל-2% לאורך זמן", נכתב בהודעת ה-FOMC. התחזיות הרבעוניות מצביעות על כך שהבנק המרכזי של ארה"ב לא יוריד את הריבית לשיעור של כ-4.1% לפחות עד 2024.

גורמים רשמיים גם ציינו כי הצמיחה הכלכלית תאט בחדות בשנה הבאה וכי שיעור האבטלה יעלה משמעותית לשיעור של 4.6%, על רקע העלאות הריבית שמביאות את ארה"ב לסף מיתון. הפד צופה ששיעור האבטלה יישאר גבוה בשנים 2024 ו-2025, מכיוון שהריביות התלולות יותר ממשיכות לגבות מחיר עם עליית עלויות האשראי.

כמו רבים אחרים בוול סטריט, דמרט צופה שהפד יצית מיתון ב-2023, על ידי העלאות ריבית חדות, שכן האינפלציה נשארת הרבה מעל היעד הרצוי של 2%, למרות הפוגה קטנה במחירי הצרכן בחודש שעבר.

"המסר העיקרי שלנו למשקיעים הוא להיות זהירים", אמר דמרט. "הפד מנסה להנדס נחיתה כלכלית רכה שלדעתנו יש סבירות גבוהה שתיכשל ותביא למיתון ב-2023. הפד היה רוצה שהאינפלציה תתיישב על 2%, וקשה לדמיין שזה יקרה בלי מיתון ואבטלה גבוהה בהרבה".