המקום הכי טוב לחגוג בו נובי גוד רוסי-ישראלי

סופר שמגיש קציצות עם בייקון וגבינה מגיאורגיה ומאפייה שיש בה גם וודקה • כריסמס בחיפה זו כבר מסורת, אבל הקסם האמיתי מסתתר בחגיגות ראש השנה הרוסי בעיר ​• חגית אברון תופרת יום

חנות הספרים ''מוסקבה'' / צילום: חגית אברון
חנות הספרים ''מוסקבה'' / צילום: חגית אברון

"לבלבו אגס וגם תפוח, ערפילים כיסו את הנהר וקטיושקה אז יצאה לשוח, אלי חוף תלול ונהדר, וקטיושקה אז יצאה לשוח, אלי חוף תלול ונהדר" (מיכאל איסקובסקי)

חיפה, שהפכה בשנים האחרונות למוקד עלייה לרגל בחג המולד, אוצרת בחובה גם מקומות מסתור מקושטים וטעימים במיוחד השמורים לנובי גוד, הנחגג בסוף השנה האזרחית. יצאנו למסע בעקבות בלינצ'ס, צ'יבורק ודד מארוז.

10:00 | הליקר של פוטין ובלינצ'ס אוקראיני

הסיור "חיפגראד", שעורכים נעמה ואלכס סובול (שניהם חיפאים, חוקרי קולינריה ותרבות ובעלי הבלוג "תרבות אכילה"), מתחיל בנקודה מתמיהה: פיצוצייה שעל שלטה מתנוסס הכיתוב "ליקר" ולצדו מדבקה שמסתירה משהו. "לפיצוצייה קראו עד לא מזמן 'ליקר פוטין', ועם הפלישה לאוקראינה הסירו בעלי המקום את שמו מהשלט", מספרת נעמה. "גם השנה לא נשמע בחצות את נאומו המסורתי מהקרמלין". הנובי גוד, חג המולד האזרחי, זכה בשנים האחרונות ליחסי ציבור בזכות הגאווה התרבותית של בני דור 1.5, אותם ילדים שעלו בעלייה הגדולה מברית המועצות של שנות התשעים וסירבו לוותר על זהותם ולהיטמע בכור ההיתוך הישראלי, כפי שעשו המהגרים מחבר העמים בעליות הקודמות.

הבלינצ'ס של לידיה / צילום: נעמה סובול
 הבלינצ'ס של לידיה / צילום: נעמה סובול

ואין דרך מענגת ללמוד על זהותה התרבותית של קהילה מאשר דרך נכסיה הקולינריים. אנחנו ממשיכים לחור בקיר, שבו מטגנת לידיה בלינצ'ס זהובים במילוי חמים של כרוב, תפוח אדמה או גבינה מתוקה, עליהם היא בוזקת אבקת סוכר. מסיר הענק שבמטבח הזערורי בוקעים ניחוחות של בורשט ארמני מתובל בשמיר, והשלט המצחיק מספר שכל הטוב הזה עולה פרוטות. אנחנו עושות טעות של מתחילות ושואלות את לידיה מתי עלתה מרוסיה. "אוקראינה", היא מתקנת בזעם כבוש, שעולה לנו בסירוב לטעימה מהבלינצ'ס ממולא הבשר.
בלינצ'ס, ירושלים 1 חיפה

11:00 | על סבא כפור ושלגנית

חנות הספרים "מוסקבה", שבהמשך הרחוב, מתקשטת בימים אלה בשלל סמלי נובי גוד, מרביתם זרים גם למי שבקיאים בתחום. נעמה ואלכס מספרים על גלגוליו של החג - "מחג מולד דתי שביקשו הקומוניסטים הסובייטים לבטל לחג חילוני שאליו נוצקו תכנים וסממנים ייחודיים". ביניהם: כוכב בית לחם המתנוסס על עץ האשוח שהפך לכוכב הסובייטי, סנטה קלאוס שנהיה לדד מארוז (סבא כפור) שמצנפתו כחולה וגם הארנבונים הלקוחים מהשנה האזרחית הסינית ובובת שלגנית, העוזרת של דד מארוז.
מוסקבה, בלפור 1 חיפה

12:00 | המיונז של מולדתי

"כשאני עורמת בקערה קוביות של תפוחי אדמה, גזר ומלפפון חמוץ, עולה על דעתי שאוליביה יכול לשמש מטאפורה לזיכרון של מהגר סובייטי", כך כותבת אניה פון ברמזן בספרה "אמנות הבישול הסובייטי". התחנה הבאה בסיור, מינימרקט שמדפיו עמוסים בקלאסיקות ומטעמים מהמולדת הסובייטית, מדגימה הלכה למעשה את מה שהיא כותבת עליו: אוכל אינו אלא געגוע. במעדנייה הקטנה שבירכתי החנות משתרך תור ארוך של מקומיים החומדים לעצמם נתחי דג מלוח כבושים שכולם נוסטלגיה קולינרית. נעמה ואלכס מאיצים בנו לטעום סלט גבינה, דליקטס מקומי, כרוב ממולא, קציצות קייב ממולאות גבינה ובייקון, גבינת סלגוני גיאורגית, לחם שיפון דחוס מלטביה וכמובן את אותו סלט אוליביה מפורסם עתיר מיונז רוסי, שבלעדיו אין ארוחת נובי גוד.
מינימרקט, נורדאו 15 חיפה

13:00 | מעדנים מהמטבח הקווקזי

בדרך לטעימה אחרונה של מזון ומשקה אנחנו נעצרים בגן בנימין שבלב שכונת הדר. אלכס ונעמה מספרים בדואט רהוט את סיפורה של השכונה, שידעה עליות ומורדות ובשנות התשעים הפכה למקום מושבה של הקהילה שעלתה מברית המועצות. "העולים החדשים חיפשו לעצמם מקום שיש בו מוסדות תרבות - אקדמיה, קונסרבטוריון, תיאטרון - ובשכונה הם מצאו את שאהבה נפשם, והפכו אותה לביתם החדש", מתארת נעמה. כך, מלא המקום בחנויות ספרים ברוסית וחנויות מזון קטנות המציעות פטיסון כבוש. רק ימים יגידו אם ייוותרו על כנם שולחנות השחמט בגן בנימין, אם ברודיאו בר ימשיכו להגיש בלינצ'ס עם פטריות, ואם במינימרקט שבנורדאו עוד יתנגנו שירי פופ של זמרי מחאה רוסיים.

מעדנים מהמטבח הקווקזי / צילום: נעמה סובול
 מעדנים מהמטבח הקווקזי / צילום: נעמה סובול

המשכנו לטייל בשכונה עד שהגענו לבית המאפייה, שהקימו לפני 25 שנים עולים מקווקז בשוק תלפיות - וטרם הפך להיות מתחם היפסטרי לוהט. במקום, שבו חנות מאפה ומעדנייה, התנחמנו בפירושקי מופלא ממולא בכרוב ובצ'יבורק, חצי סהר מטוגן ממולא בבשר ובבצל מטוגן. שוט וודקה משמח חתם את הבילוי. ב-31 בדצמבר יצלצלו פעמוני הקרמלין בחצות, בקבוקי השמפניה ייפתחו וחגיגות הנובי גוד יחלו.
בית המאפייה, יחיאל 10 חיפה

חיפגראד - סיורי קולינריה ותרבות בעקבות חיפה הסובייטית, ימי שישי, 30.12 ו-20.1, בהרשמה מראש; סיורים פרטיים בתיאום מראש: 052-5929262