התחדשות קריית משה ברחובות: נבחרו היזמים שיזכו לסבסוד

סבסוד של כ־209 מיליון שקל, ינתן לעשרה מקבצי התחדשות עירונית ברחובות שהתגלו כלא כלכליים ליזמים • מבין 14 הצעות לבקשת סבסוד, אלו העשר שנבחרו

עו''ד אלעזר במברגר / צילום: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית
עו''ד אלעזר במברגר / צילום: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

נבחרו היזמים אשר יזכו לסבסוד מטעם המדינה לפרויקטי התחדשות עירונית בשכונת קריית משה ברחובות. מדובר בפעם הראשונה שבה המדינה מסבסדת ישירות פרויקטים מסוג זה, אשר נבדקו והתבררו כלא כדאיים כלכלית עבור היזמים הפועלים בשכונה.

עשרות יחידות דיור להשכרה מוזלת יוגרלו בתל אביב. מה מיקומן?
ביטול הקלות הבנייה ייכנס לתוקף בסוף החודש: כך ייראה תהליך הרישוי החדש
החל מהחודש הבא: תקרת הפטור ממס על השכרת דירה עולה

מדובר בסבסוד בסך כולל של כ־209 מיליון שקל, אשר ניתן לעשרה מקבצים (מתוך 33 מקבצים) שהתבררו כלא כלכליים. בסך הכול הוגשו 14 הצעות לבקשת סבסוד, אך רק עשר מהן נבחרו, בהתאם לתקציב שהוקצה על ידי המדינה לעניין. בעשרת המתחמים שיזכו לסבסוד ישנן כיום 516 יח"ד, ובמקומן מתוכננות לקום 1,627 יחידות דיור חדשות.

ארבעה מקבצים שיזכו לסבסוד הם של חברת אאורה, שתקבל עבור ארבעתם כ־80 מיליון שקל; שלושה הם של חברת י.ח דמרי, שתקבל עבורם 73 מיליון שקל; שתי החברות ניו ארה וא.כ רימונים יקבלו עבור מקבץ משותף 29 מיליון שקל; החברות גבריאלוב 13-11 רחובות וברק הס החזקות יקבלו עבור מקבץ משותף 19 מיליון שקל; חברת שני תבור יזמות תקבל עבור מקבץ אחד 7 מיליון שקל.

"העבודה תוכל להתחיל בקרוב"

בחירת המקבצים והיזמים נעשתה על סמך קריטריונים ברורים שנקבעו בתנאי המכרז שפורסמו באוגוסט האחרון. בין היתר, נקבע כי רף שיעור הרווחיות של היזמים, שמתחתיו תהיה הצדקה לסבסוד, הוא 17%. עוד נקבע כי יזמים יוכלו לבקש סבסוד רק אם השיגו הסכמות מיותר מ־50% מהדיירים במתחם. עוד נקבע בהוראות המרכז כי "הגשת כמה מקבצים סמוכים במסגרת הצעה מאוחדת" תזכה את היזמים בתוספת נקודות, כלומר תגדיל את סיכויי הזכייה שלהם במכרז.

המימון שיקבלו היזמים יינתן להם בשלבים: 10% מהסכום - עם קבלת היתר בנייה והתקשרות בהסכם ליווי פיננסי; 20% מהמימון - עם השלמת חפירה ודיפון; 40% מהמימון עם השלמת עבודות השלד; 30% מהסכום - עם השלמת הבנייה.

"המדינה התחייבה לתת את הפתרון הכלכלי לשכונה, ועומדת בהתחייבות הזו", אומר עו"ד אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. "כעת, במבט מלמעלה, אפשר לומר שיש לשכונה הזו אופק. ברגע שאנחנו מוציאים את ההודעות לזוכים, לא מפריד דבר ביניהם לבין מימוש בפועל. גם העירייה מעודדת את זה, וגם מוסדות התכנון, כך שההיתרים אמורים להינתן במהירות, והעבודה תוכל לצאת לדרך בתוך חודשים".

יש לציין כי לא כל 33 המקבצים בתוכנית זקוקים לסבסוד, וכעשרה מתקדמים באופן עצמאי. באשר לנותרים, מקווה עו"ד במברגר לתמוך בהם או דרך העצמת זכויות או באמצעות סבב סבסודים נוסף - שתלוי בין היתר בהרחבת הפיילוט שמתבצע כעת, לכל הארץ. "יש בעניין הזה הסכמה עם משרד האוצר ועם רשות מקרקעי ישראל, ואני מקווה שגם שר הבינוי והשיכון החדש יתמוך בזה ויקדם את זה כבר בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הראשונה שתתקיים בשנה הבאה".

על רקע ההתקדמות המשמעותית יש לציין מכרז גדול עבור 710 יחידות דיור בשכונה, שנסגר ממש לאחרונה ללא הצעות כלל. ברשות להתחדשות עירונית מציינים כי למרכז לא צפויה להיות השפעה על התקדמות תוכנית קריית משה, הן משום שזהו מכרז במתכונת קרקע משלימה - כלומר יזמים זוכים אמורים היו לקבל קרקע ולא כסף - והן משום שהכספים שהתקבלו משיווק הקרקעות במכרז הראשון בשכונה מספיקים כדי לקדם את הפרויקט במלואו על פי התכנון.