גם אחרי אחת השנים הגרועות לתחום השבבים, נראה שצריך עוד חדשות רעות

שנת 2022 הייתה הגרועה ביותר למניות יצרני המעבדים ושבבי הזיכרון, מאז המשבר הפיננסי העולמי • המחסור העולמי הגדול הולך ומתכווץ, חוץ מאשר בתחום אחד שסובל במיוחד • האנליסטים חלוקים לגבי השאלה מתי תגיע ההתאוששות

המשקיעים בשבבים יצטרכו אולי להתחיל לאגור שוב מניות / צילום: Shutterstock, nikko tee
המשקיעים בשבבים יצטרכו אולי להתחיל לאגור שוב מניות / צילום: Shutterstock, nikko tee

למשקיעים בשבבים הייתה שנה איומה. אבל ההיסטוריה לימדה שלפעמים דברים צריכים להיעשות גרועים יותר לפני שישתפרו.

הדוח הגרוע שפרסמה חברת Micron לרבעון הפיסקלי הראשון שלה ביום רביעי, הוסיף עוד לחצים למגזר הניצב מול הביצועים השנתיים הגרועים ביותר שלו מאז המשבר הפיננסי. מדד המעבדים (שבבים) PHLX (סימול: SOX) ירד ביום חמישי ביותר מ־4% ומתחילת השנה איבד כמעט 36%. זה מגיע לאחר שלוש שנים של עליות במדד של 51% בממוצע כל שנה.

כיצד תשפיע מדיניות קרן העושר הנורבגית על ההשקעות הזרות בישראל? 
S&P 500 קרוב יותר לתחתית, והתחנה הבאה היא ברמת 3,300 נקודות | ניתוח טכני
ישראל משלמת מחיר כבד על הסגידה להייטק. הגיע הזמן להיגמל 

אבל באופן טיפוסי לתעשייה המחזורית הזו, המניות פנו מטה הרבה לפני שהמספרים עצמם ירדו. עד סוף יוני, ה־SOX ירד ב־35% בחישוב שנתי, בעוד שהמכירות העולמיות של מעבדים בששת החודשים הראשונים השנה רשמו עלייה של 23% לעומת התקופה המקבילה ב־2021, על פי נתוני קבוצת המסחר World Semiconductor Statistics Group.

מניות חברות השבבים החלו לרדת בשלב מוקדם מאחר שמשקיעים מנוסים הבינו שהמחסור שנרשם בתחילת מגפת הקורונה לא יימשך, ולמעשה יגרום לעליית המלאים, שבתורה תוביל במוקדם או במאוחר להאטה במכירות.

"הנסיגה מתחילה לפני הדיווחים השליליים"

זה מה שקורה כעת. במיקרון אמרו שהמלאי בחברה עלה ב־26% ברבעון האחרון לשיא של 8.4 מיליארד דולר. יצרנית שבבי הזיכרון מודעת למחזוריות בתעשייה, אבל עדיין מדובר בזינוק הגדול ביותר במלאי של מיקרון בתקופה של כמעט עשר שנים. המנכ"ל סנג'יי מהרוטרה אמר בשיחה שלאחר הדוחות כי התעשייה חווה "את חוסר האיזון החמור ביותר בין היצע לביקוש" שהוא זוכר ב־13 השנים האחרונות.

שאלת המפתח כעת היא מתי יגיעו מניות השבבים לתחתית? בדוח על התעשייה מחודש שעבר, כתב כריס קאסו מקרדיט סוויס כי "מבחינה היסטורית, שני שלישים מהנסיגה במניות סמי־קונדקטורס מתרחשים לפני שהחדשות הרעות הראשונות פורסמו, וברוב המקרים הן הגיעו לשפל הנמוך ביותר רק כמה חודשים אחר כך".

אבל הוא גם הותיר מקום לאפשרות שהמחזור הנוכחי הוא חריג, בגלל שישנם ענפים בתוך תחום השבבים, כמו רכב ותעשיות אנלוגיות, שבהם עדיין לא מורגשת הירידה.

הרבה מהרוכשים האלו נכוו מהמחסור במשבר הקורונה ושרשראות האספקה, ובשל כך בנו מלאי גדול יותר, כדי לא להיות שוב במצב שבו הם נתקעים ללא מלאי.

זמני האספקה התקצרו, ומי עדיין סובל ממחסור?

ארבע מחמש חברות השבבים הגדולות ביותר המשרתות את השווקים האלה - Texas Instruments, NXP, Micrcochip ו־Analog Devices - הציגו צמיחה בהכנסות משנה לשנה ברבעונים האחרונים, של 24% בממוצע.

החברות האלה יצטרכו כנראה להראות סימני חולשה לפני שמשקיעים ישנו דעתם לחיוב כלפי תחום השבבים בכללו. וזה יכול לקחת עוד זמן.

בדוח מ־14 בדצמבר, כריס רולנד מקבוצת הפיננסים Susquehanna ציין כי בעוד שזמני ההזמנה בכלל התעשייה, המודדים את משך הזמן שבין הזמנת השבבים לאספקתם, ירדו בחודשים האחרונים משיאים של עיכוב, הרי שבקטגוריות אנלוג ו־MCU (רכיב בייצור רכב) חברות עדיין מחכות פי שניים או שלושה יותר זמן בין הזמנה לאספקה, לעומת מה שחיכו בנובמבר שלפני פרוץ המגפה.

עם זאת, ישנו סיכון מסוים למשקיעים המחכים זמן רב מדי כדי "לקפוץ בחזרה על העגלה". קאסו מקרדיט סוויס אומר כי מלאי השבבים נוטה להשתקם לפני שהנתונים הפנדמנטליים משתקמים. בגלל זה הדירוג שלו למניית מיקרון הוא חיובי, ובהודעה ללקוחותיו ביום חמישי כתב כי "במרחב מחזורי כמו שבבי זיכרון, אנו נוטים להיות יותר חיוביים כשהספקים נשמעים כל כך רע".

המשמעות היא שהמשקיעים בשבבים יצטרכו אולי להתחיל לאגור שוב מניות, לפני שיצרני השבבים ינקו את המדפים שלהם.