השרים, התיקים והרוטציות: נתניהו הציג את ממשלת ישראל ה-37

הרכב הממשלה היה במחלוקת עד הרגע האחרון בשל ויכוח על תיק החוץ עם ח"כ ישראל כ"ץ • נאומו של נתניהו בעת הצגת הממשלה הופרע ע"י קריאות ביניים של חברי האופוזיציה, וגם מחוץ למשכן הכנסת נערכה הפגנה • נתניהו לחברי האופוזיציה: "להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה – זו מהות הדמוקרטיה"

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בכנסת מתקיימת כעת (ה') ישיבת ההצגה וההשבעה של ממשלת ישראל ה-37 בראשותו של בנימין נתניהו. הישיבה מתקיימת אף שנתניהו לא הצליח להשלים את הרכב הממשלה בשל מחלוקת על תיק החוץ עם ח"כ ישראל כ"ץ, אך לבסוף אלי כהן קיבל אותו. 

ביטול נבחרת הדירקטורים, ויתור על החזר מענקי קורונה: 3 סעיפים בהסכמים הקואליציוניים שישפיעו על הכלכלה 
הליכוד מנסה להרגיע את הציבור: אלה קווי היסוד של הממשלה הבאה 
סמוטריץ' במאמר מיוחד ל"וול סטריט ג'ורנל": "אנהג במדיניות שוק חופשי רחבה" 
האם ממשלה שכוללת 16 שרי ליכוד היא שיא של כל הזמנים? 

נאומו של נתניהו החל בברכות לנשיא המדינה יצחק הרצוג שנוכח בישיבה, לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות וגם ליו"ר הכנסת הנכנס אמיר אוחנה, תוך הדגשת הברכה לבן זוגו אלון חדד הנמצא ביציע - אמירה של נתניהו להרגעת הקהילה הלהט"בית. 

נתניהו: "להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה" 

חברי הקואליציה קיבלו את נתניהו במחיאות כפיים, ומנגד חברי האופוזיציה החלו בהפרעה מתחילת הנאום של ראש הממשלה הנכנס, בתיפוף על השולחנות ובקריאות ביניים. נתניהו הגיב בדרישה מהאופוזיציה לקבל את ההפסד שלה ואת הכרעת הבוחר ולהפסיק להמריד כדבריו את הציבור. כמה מחברי וחברות האופוזיציה הוצאו מהאולם בשל ההפרעות. 

לדברי נתניהו, "יש בינינו הסכמה רחבה על רוב האתגרים שעומדים לפתחנו, אם כי בפירוש לא על כולם. אני שומע את הקינות הקבועות של האופוזיציה על 'סוף המדינה' ועל 'קץ הדמוקרטיה'. חברי האופוזיציה, להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה - זו מהות הדמוקרטיה. משטר דמוקרטי נבחן קודם כל בנכונות של הצד המפסיד לקבל את הכרעת הרוב.

"בדמוקרטיה מסודרת מכבדים את כללי המשחק. ראינו זאת רק עכשיו במסגרת אחרת, במשחקי המונדיאל: אוהדי צרפת היו מאוכזבים כמוכם, אבל הם קיבלו את התוצאה. הם אפילו מחאו כפיים לנבחרת ארגנטינה. אני יודע שלא תמחאו כפיים, אבל אני כן מצפה מכם שתכבדו את הכרעת הבוחר ושתפסיקו להמריד נגד הממשלה הנבחרת". 

נתניהו לא מבזבז זמן ולאחר השבעת הממשלה במליאת הכנסת הוא ייכנס את הממשלה לישיבה ראשונה בראשותו. אחר כך יצאו שרי הממשלה למשכן הנשיא לתצלום הרשמי המשותף.

בתוך כך, נערכו מחוץ למשכן הכנסת הפגנות נגד השבעות הממשלה החדשה. למעלה מ-1,000 איש הגיעו לרחבת הכנסת והפגינו נגד הממשלה בזמן ההשבעה. ההפגנה יצאה מוקדם יותר היום על כביש 1 מלטרון לכנסת. בין המפגינים: ארגוני מחאה ותיקים וצעירים, כמו גם ארגוני להט"ב. יוזמי ההפגנה הם קבוצת "צו 8 אזרחי להצלת הדמוקרטיה" יחד עם התנועה לאיכות השלטון. פעילי תנועת "שלום עכשיו" קיימו מייצג נגד הכיבוש.

תא"ל במיל' אסף אגמון, ממובילי "צו 8 אזרחי להצלת הדמוקרטיה", מסר: "זה הזמן להתנגד בקול גדול מול מי שמבקשים לפרק את הדמוקרטיה, את הצבא, את מערכת המשפט ומקדמים בגאון גזענות ופירוד. לא נעמוד מנגד כשממשלה עבריינית מסוכנת מקדמת לנגד עינינו הפיכה משטרית שמאיימת על אורח החיים של כולנו".

הפגנות מחוץ למשכן הכנסת בעת השבעת הממשלה / צילום: צו 8 אזרחי להצלת הדמוקרטיה
 הפגנות מחוץ למשכן הכנסת בעת השבעת הממשלה / צילום: צו 8 אזרחי להצלת הדמוקרטיה

חלוקת התיקים

הרכב הממשלה היה כאמור במחלוקת עד הרגע האחרון. עילת הסכסוך עם ישראל כ"ץ היא הבטחתו להרגיע את הביקורת של חבריו בליכוד, לרבות דוד אמסלם, שסירב להצעה למינוי למשרד כלכלי בכיר והמשיך בביקורת על נתניהו, לרבות עימות בישיבת הליכוד אתמול. נתניהו הודיע לכ"ץ כי בשל כך הוא יכהן רק שני במשרד החוץ ברוטציה אחרי אלי כהן, וכ"ץ סירב. 

במרתון פגישות שנמשך אל אמצע הלילה אתמול נקבעו התיקים הבאים, ועליהם הודיע נתניהו בכנסת: אלי יכהן שר החוץ למשך שנה בלבד, ולאחריו ישראל כ"ץ ייכנס לתפקיד למשך שנתיים, וכהן יחזור אליו בשנה הרביעית; יואב גלנט שר הביטחון; יריב לוין שר המשפטים וגם זמנית שר המודיעין; רון דרמר יכהן כשר לעניינים אסטרטגיים; ישראל כ"ץ שר האנרגיה; יואב קיש שר החינוך; ניר ברקת שר הכלכלה והתעשייה; מירי רגב שרת התחבורה; מיקי זוהר שר התרבות והספורט: אבי דיכטר שר החקלאות; שלמה קרעי שר התקשורת; עמיחי שיקלי שר התפוצות והשוויון; עידית סילמן שרת הגנת הסביבה; אופיר אקוניס שר המדע והטכנולוגיה; ושרית דיסטל-אטבריאן שרה במשרד ראש הממשלה.

במהלך היום, נבחר חבר הכנסת אמיר אוחנה לתפקיד יו"ר הכנסת ברוב של 63 חברי הקואליציה לעומת 5 מתנגדים. בנאום הפתיחה אוחנה התייחס לחששות הקהילה הגאה ואמר כי הכנסת בראשותו לא תפגע באף משפחה ובאף ילד וילדה.

למפלגות השותפות נמסרו התיקים הבאים: אריה דרעי יכהן בשני תיקים רחבים במיוחד - הפנים והבריאות; במשרד הרווחה יכהנו שני שרים שיתחלפו בבכירות שלהם ברוטציה: יעקב מרגי ויואב בן צור; מיכאל מלכיאלי שר הדתות; חיים ביטון שר במשרד החינוך; יצחק גולדקנופף שר הבינוי ושיכון; איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי; וסרלאוף השר לענייני הנגב והגליל; עמיחי אליהו שר המורשת. בצלאל סמוטריץ' שר אוצר ושר במשרד הביטחון; אופיר סופר שר הקליטה; אורית סטרוק שרה למשימות משימות לאומיות. 

נתניהו החליט למנות את יוסי שלי למנכ"ל משרד ראש הממשלה ואת יוסי פוקס למזכיר הממשלה.

לפיד: "בלב לא שקט"

ראש הממשלה היוצא, יאיר לפיד, אמר בנאומו כי השבעת הממשלה היא "העברת מקל. בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת. מן הראוי ברגע כזה לתת לכנסת ישראל ולאזרחי ישראל דוח מסודר על מצב המדינה". לפיד פירט את מעשי הממשלה היוצאת, חשף מגעים חשאיים עם סעודיה שלדבריו עשויים להוביל להסכם, ואמר כי הוא יעביר את המידע על כך למחלפו נתניהו.

יאיר לפיד בהשבעת הממשלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 יאיר לפיד בהשבעת הממשלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לדברי לפיד, "הנחנו את היסודות להצטרפות סעודית מלאה ל'הסכמי אברהם'. הפרטים החסויים יועברו כמובן לראש הממשלה הנכנס. אם הממשלה החדשה תמשיך בנתיב שחצבנו, אפשר להגיע עם הסעודים לנורמליזציה מלאה תוך זמן לא ארוך". 

לפיד אמר כי ממשלתו הצליחה לעצור את החתימה המחודשת על הסכם הגרעין עם איראן, והרחיב על ההסכמים שחתם, ובהם "הצהרת ירושלים" הכוללת הסכמה על העיקרון שלישראל יש זכות מלאה להגן על עצמה.

הוא ציין גם את החתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון, שמבטיח לדבריו את האינטרסים הביטחוניים והאנרגטיים של ישראל בצפון.

לפיד הזכיר את הדוח מהעיתון "אקונומיסט" לפיו ישראל היא הכלכלה הרביעית בחוזקה בעולם. כמו כן, לפיד דיבר על העודף התקציבי של 7.5 מליארד שקלים, הגידול ביצוא והצמצום באבטלה. עוד אמר לפיד כי תהיה ירידה במחירי הדיור בזכות הגידול בהיקפי התחלות הבנייה.

סמוטריץ': "נהיה אי של יציבות"

שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' אמר בנאומו במליאת הכנסת במעמד השבעת הממשלה: "היום אכנס בעזרת השם למשרד האוצר, ובפנינו אתגרים עצומים. כשכלכלות העולם בטלטלה, בימים של פוסט-הקורונה ומשבר עולמי, כשהאינפלציה וההאטה מאיימים לזעזע את העולם, אנו נשאף למדיניות אחראית ולפעמים לא פשוטה של אחריות פיסקלית וריסון תקציבי, מדיניות של שוק פתוח של הסרת חסמים ומכסים, מדיניות שתשאף להגדיל את שיעור ההשתתפות בשוק התעסוקה במדינה בכלל האוכלוסיות, שתגדיל את הפריון, ומדיניות שלא תרמוס אף ציבור, שתראה את מעמד הביניים ותדע להיות עם חמלה כלפי מי שבאמת צריך, ואף תדע להקל על השחקנים שהם הקטליזטור של המשק ושל הכלכלה הישראלית. בים הסוער של הכלכלה העולמית נהיה בעזרת השם אי של יציבות, בו אומת הסטארט-אפ תמשיך לזרוח ולהתפתח. 

"גזרתי על עצמי שתיקה בשבועות האחרונים והקדשתי את ימיי ואת לילותיי ללמידה משרי אוצר לשעבר, מנכ"לים מובילים במשק, במגזר הפרטי והציבורי, בהייטק ובתעשייה. אני מתכוון להמשיך ולהעמיק וללמוד, ובחודשים הקרובים לעבוד עם שותפיי על תקציב מדינה אחראי ומוטה צמיחה ופיתוח תשתיות, ועל רפורמות כלכליות משמעותיות שבעזרת השם יזניקו את מדינת ישראל קדימה".