ישראל פריי | טור סופ"ש

פרשת ישראל פריי היא רק סימפטום. ליקוי המאורות האמיתי קורה בתקשורת

"העיתונאי נעצר בגלל ציוץ", טענו בתקשורת המיינסטרים לאחר מעצרו של ישראל פריי שכינה מחבל "גיבור" • "על חופש הביטוי, שמעתם?", זעק השר היוצא נחמן שי שניזון מאותן ידיעות • פרשת פריי מעידה יותר מכל על התעלמות התקשורת מהעובדות האמיתיות

ישראל פריי. אמור לקבל הנחה כי הוא עיתונאי? / צילום: איל יצהר
ישראל פריי. אמור לקבל הנחה כי הוא עיתונאי? / צילום: איל יצהר

השיח בתקשורת המיינסטרים הישראלית סביב מעצר איש התקשורת ישראל פריי מתחלק לשניים: טמטום וטיפשות. המטומטמים הם אלו שאומרים שישראל פריי נעצר רק בגלל ציוץ. זה היה הנרטיב השולט בתקשורת הישראלית. בטוויטר ישראל פריי הפך לגיבור האנטי־לאומי, "המאמי של כולנו", הילד שכל אם עברייה תמיד רצתה לקבל.

מירי רגב חוזרת למשרד התחבורה לא בתור שרה, אלא כמושלת | אסף זגריזק, טור סופ"ש
ביטול נבחרת הדירקטורים, ויתור על החזר מענקי קורונה: 3 סעיפים בהסכמים הקואליציוניים שישפיעו על הכלכלה

הטיפשים הם אלה שלא היה להם בכלל מושג על מה מדובר, מה, כמה, למה ואיך - אבל כבר הייתה להם דעה מוצקה על העניין. שר התפוצות היוצא, נחמן שי, אף כתב: "מקווה שנפלה טעות בעניין מעצרו של העיתונאי ישראל פריי. אינני יודע מה אמר, אבל מכאן ועד למעצר ארוכה הדרך. חופש הביטוי, שמעתם? אבל אולי שוב אני טועה והתקרנפות מהירה וזריזה ממה שציפיתי?".

שר בממשלת ישראל מגנה מעצר של אדם שאין לו בכלל מושג מה הוא אמר בגינו הוא נעצר. זה לא אני אומר. זה הוא כתב. בלחיצת כפתור השר שי היה יכול לדעת מה הוא אמר, אבל מתברר שאין בכך כל צורך. למה לברר לפני שמצייצים ועוד מוסיפים לכך קונספירציה מופרכת ומטופשת שיש למעצרו קשר להחלפת השלטון? לא מדובר בצייצן אנונימי, אלא בחבר ממשלה ואדם בעל רקורד ציבורי עשיר במיוחד.

אני חייב להודות שהתלבטתי אם לכתוב את הטור הזה. פריי איננו אדם חשוב, הוא משמש כעיתונאי באתר זניח, לאחר שפוטר מכלי תקשורת חרדי בו עבד ולאחרונה פוטר אף מעבודתו ב"דמוקרטי טי.וי" של תנועת דרכנו. אבל הטור הזה הוא לא עליו אלא על שטיפת המוח שאזרחי ישראל עוברים, שטיפת המוח כל כך חזקה עד שהיא גורמת לתופעות מדהימות כמו הציוץ של השר נחמן שי. אין לו מושג על מה מדובר, אבל הוא כבר יודע מה גרם למעצר ("התקרנפות לממשלת הליכוד") ושמדובר במעצר שווא ("חופש הביטוי"). כי זה הסנטימנט של תקשורת המיינסטרים הישראלית.

דברי הסתה לכל דבר

אז לאחר הקדמה לא קצרה זו - בואו נגיד על מה ולמה נעצר ישראל פריי. ובכן, בספטמבר נתפס בכיכר השעון ביפו מחבל חמוש בתת מקלע ומטעני חבלה, המשתייך לארגון הטרור "גוב האריות" בדרכו לבצע פיגוע המוני כנקמה על מות הארכי־מחבל איברהים נבולסי. על פי כתב האישום, המחבל מוחמד מינאוי נשלח על ידי "גוב האריות" לבצע פיגוע בבית כנסת בבני ברק, אולם מינאוי לא הסכים להתחייב למקום מסוים. הוא תכנן לבצע פיגוע המוני בלב תל־אביב, אולם כאמור נתפס עוד לפני כן בכיכר השעון ביפו.

העיתונאי איתי בלומנטל כתב לאחר המעצר כי מחקירתו הראשונית עלה כי מינאוי חיפש חיילים, אך כאשר לא זיהה כאלה - התמהמה, דבר שאיפשר את תפיסתו המקרית על ידי שוטרי סיור.

פריי הסתמך על דברי בלומנטל ופרסם כך בחשבון הטוויטר שלו לעשרות אלפי עוקביו: "תראו מה זה גיבור. הוא עשה את כל הדרך משכם עד תל־אביב, ולמרות שכל הישראלים סביבו לוקחים איכשהו חלק בדיכוי, בריסוק ובהרג בני עמו - הוא בכל זאת חפש מטרות לגיטימיות ונמנע מפגיעה בחפים מפשע. בעולם מתוקן הוא היה מקבל מדליה".

תעזבו שעובדתית מדובר בקשקוש, וגם בלומנטל בעצמו לא כתב שהמחבל סירב להרוג יהודים אלא שאי מציאת אנשי כוחות הביטחון רק גרמה לו להתמהמה. כן, להתמהמה. הוא כן התכוון לבצע פיגוע בלב תל־אביב ולהרוג כמה שיותר חיילים ויהודים. אבל לא משנה, המשאית עם המדליות כבר בדרכה אל הגיבור.

דבריו של פריי מהווים עבירה ברורה וזועקת על פי חוק המאבק בטרור. החוק קובע עונש של 5 שנות מאסר ל"מפרסם דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה בו או הזדהות עמו, ועל פי תוכנו של הפרסום והנסיבות שבהן פורסם יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה טרור".

פריי לא ניהל דיון אקדמי האם פגיעה בחיילי צה"ל צריכה להיחשב טרור. מי שרוצה לנהל דיון כזה כי יש לו עודף זמן פנוי, שיהיה לו לבריאות. זה לא מה שעשה פריי. הוא שיבח אותו. הוא קרא לו גיבור, הוא כתב שבעולם מתוקן הוא היה צריך לקבל מדליה. הוא כתב שהמחבל חיפש מטרות לגיטימיות, כלומר לגיטימי להרוג שוטרים וחיילים. הדברים הופצו על ידו לעשרות אלפי עוקביו בשלב ראשון, ומשם הופץ לכל כיוון ולכל עבר כולל בקבוצות ערביות עוינות.

יש לציין כי פריי לא טרח להבהיר את דבריו, לחזור בו מדבריו או למחוק אותם. הוא התגאה בהם. מחבלים הורשעו על פרסום דברי שבח ואהדה לפיגועי טרור נגד חיילים ויהודים פעם אחר פעם. האם פריי אמור לקבל הנחה וחסינות כי הוא עיתונאי יהודי?

שטיפת מוח תקשורתית

נחזור שוב לפרסום של כב' השר נחמן שי. כאמור, אין לו מושג מה נאמר, אבל היה אסור לעצור את פריי. ובכן, אם טיפה היה מברר - היה מגלה שהמשטרה זימנה את פריי שוב ושוב לחקירה, אולם הוא סירב להתייצב לחקירתו. בלית ברירה, המשטרה נאלצה לעצור אותו כדי להביאו לחקירה בסיומה הוא שוחרר. נחמן שי מציע פתרון אחר כדי להביא חשוד לחדר החקירות?

פרשת ישראל פריי היא פרשת תקשורת המיינסטרים הישראלית ששוטפת את המוח לציבור. אני לא מדבר על אדם כזה או אחר, אלא על מגמה כללית.

כשארגון העיתונאים החליט לתמוך בפריי ופרסם שמעצרו מצביע על "ליקוי מאורות", החלטתי שזה הזמן לפרוש מהארגון הזה שייצוגו למעשה נכפה עליי מכוח ההסכם הקיבוצי. אני לא חושב שפרישתי תגרור שינוי כלשהו, אבל כולי תקווה שלפחות לא אממן את החרפה הזו. על התקשורת שלנו ניבא הנביא "הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר". לא פלא אם כן שהארגון המייצג של העיתונאים בישראל קורא למעצר של תומך טרור "ליקוי מאורות". אם ארגון העיתונאים החליט שתפקידו להגן על פרסום דברי שבח ואהדה לטרור ולטרוריסט - אל יהי חלקי עימו. שלום וכל טוב.

****חזקת החפות: ישראל פריי לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות