תחזית: בריטניה בדרך למיתון העמוק ביותר מבין הכלכלות הגדולות השנה

לפי הערכות כלכלני "אליאנץ", הכלכלה הבריטית תתכווץ בשנה הקרובה ב-0.9%, לעומת ירידה של 0.7% בתמ"ג הגרמני וירידה של 0.4% בתמ"ג הצרפתי • הכלכלה האמריקאית צפויה להתכווץ ב-0.3% בשנה הקרובה

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock
הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

ברלין. הכלכלה הבריטית בדרך לסבול את המיתון העמוק ביותר בשנה הקרובה מבין כלכלות המערב הגדולות ביותר, לפי תחזית של חברת "אליאנץ" הגרמנית. האזהרות לגבי המצב הצפוי בממלכה המאוחדת מתלכדות עם ההערכות העגומות של קרן המטבע הבינלאומית שפורסמו בימים האחרונים, לפיהן כמחצית מהמדינות באירופה צפויות לחוות התכווצות כלכלית בשנת 2023. האינפלציה בבריטניה עדיין דו-ספרתית, למרות ניסיונות של הממשלה למתן אותה, ומשבר יוקר המחייה עומד בראש סדר היום במדינה.

● רוסיה נגד נורבגיה: החזית החדשה שנפתחת בארכיפלג הארקטי 
● המשקיעים הקטנים נוטשים את וול סטריט, ובמשפחות שלהם נושמים לרווחה 

לפי הערכות "אליאנץ", הכלכלה הבריטית תתכווץ בשנה הקרובה ב-0.9%, לעומת ירידה של 0.7% בתמ"ג הגרמני וירידה של 0.4% בתמ"ג הצרפתי. הכלכלה האמריקאית צפויה להתכווץ ב-0.3% בשנה הקרובה, לפי הערכות החברה. גם סקר מקיף שקיים העיתון הבריטי "פייננשייל טיימס" בקרב 101 כלכלנים בממלכה המאוחדת העלה כי רוב מכריע חוזה שהמדינה תחווה את "המיתון העמוק ביותר במדינות ה-7G". הקונצנזוס צופה צניחה של 1% בתמ"ג הבריטי בשנה הנוכחית, בנוסף להתכווצות שכבר החלה ברבעון הקודם.

משבר האנרגיה האירופי המתגלגל, וההתייקרות הניכרת של מחירי האנרגיה יביאו ל"שוק מחירים" בעבור עסקים בריטיים, מה שצפוי להגדיל את מספר פשיטות הרגל בממלכה המאוחדת ב-15% השנה (לעומת השנה שעברה), לפי הערכות אליאנץ. התחזיות הן שהאינפלציה תישאר ברמות גבוהות במהלך השנה הקרובה, ותעמוד על 7.5% באופן שנתי בממלכה המאוחדת, לעומת 9% בשנת 2022. אלו שיעורי האינפלציה הגבוהים ביותר מזה ארבעה עשורים בבריטניה.

יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית, קריסטלינה גיאוגרייבה, אמרה בסוף השבוע כי לפי הערכות כלכלני הארגון, כשליש מהמדינות בעולם - וכמחצית מהמדינות באירופה - יחוו מיתון בשנה הקרובה. מיתון מוגדר באופן טכני כשני רבעונים עוקבים שבהם הצמיחה שלילית. הסיבה העיקרית למיתון האירופי, לפי גיאוגרייבה, הן ההשלכות של ההתנתקות האירופית מאנרגיה רוסית. מזג אוויר חם מהרגיל שנרשם בימים האחרונים באירופה, וכן תחזית לטמפרטורות גבוהות מהרגיל לפחות לשבועיים הקרובים סייעו להוריד את מחירי הגז והאנרגיה ביבשת, אולם החשש הוא מ"גלגול" של המשבר לחורף הבא, ומחוסר יכולת לפצות באופן הולם בטווח הארוך על מקורות האנרגיה הרוסיים שנגרעו מהמאזן האירופי. בימים האחרונים נכנס לתוקף אמברגו אירופי על נפט רוסי בצינורות.

קרוב ל-80% מהנשאלים בסקר של ה"פייננשייל טיימס" העריכו כי בריטניה "תשתרך מאחור" אחרי כלכלות גדולות מקבילות כמו גרמניה, צרפת וארה"ב במהלך השנה הקרובה. "השילוב של שכר ריאלי שנשחק בגלל האינפלציה, תנאים פיננסיים הדוקים (בשל העלאות הריבית של בנק אנגליה, א"א) והתיקון בשוק הדיור הופכים את המצב לגרוע מאוד", העריך אנליסט מבנק ברנרברג. מחירי הדיור בבריטניה כבר החלו לרדת בשיעור ניכר ברבעונים האחרונים, והתחזית היא לצניחה של עד 20% עד אמצע השנה הנוכחית.

ממשלת בריטניה, כמו ממשלות אחרות באירופה, נאלצות "ללכת על חבל דק" בניסיון לעזור לשכבות החלשות להתמודד עם עליות המחירים החדות מצד אחד, מבלי ללבות את האינפלציה מצד שני. בבריטניה, התקציב האחרון שגיבש ראש הממשלה רישי סונאק כולל מענקים והטבות לשכבות החלשות, על חשבון מעמד הביניים שיעמוד בשנים הקרובות בפני מסים גבוהים יותר.

היום דווח בבריטניה כי התוכנית להזרים מענקים של עד 1,350 ליש"ט למיליוני משקי בית עניים כדי להתמודד עם יוקר המחייה צפויה להתחיל כבר באביב הקרוב, ולהימשך לפחות כשנה. "להיות בריטי משמעו להפגין חמלה", אמר לפני כחודשיים שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט, כשהציג את התקציב הבריטי. האנט הציג תקציב מאוזן יחסית, שכולל העמקה מינימלית של הגירעון, במטרה להרגיע את החשש בשווקים העולמיים מיכולת החזר החובות של ממשלת בריטניה בטווח הארוך. התוכנית כוללת תשלום של כ-900 ליש"ט על פני 12 חודשים לשמונה מיליון בריטים, ותוספות לקשישים ולנכים.

האינפלציה בבריטניה עמדה על 10.7% בנובמבר, לפי הנתונים האחרונים של בנק אנגליה. הממשלה עומדת בפני מאבק ציבורי של עובדים הדורשים תוספות יוקר בהתאם לאינפלציה, שמשבשים את החיים בממלכה המאוחדת בשבועות האחרונים. החבל הדק עליו פוסעת הממשלה משמעו שהיא מתנגדת לתוספות אלה בשם החשש מספירלת שכר-מחירים שרק תעלה את ההוצאה הממשלתית ואת שיעור האינפלציה, אך הבטיחה לתמוך באמצעות מענקים בשכבות החלשות.