בי-קיור לייזר שמחקה מאות מיליונים, רבה על סנדביץ' עם המנכ"ל שפוטר

לסאגת הקריסה של מניית חברת המכשור הרפואי, נוסף מאבק ייצרי מול ד"ר רום אליעז, כלפיו נטען כי השתמש בכרטיס האשראי של החברה להוצאות פרטיות, ואכל סנדביץ' של אחת העובדות • אליעז: "בעלי השליטה בחרו להוציא דיבתי בטענות מצוצות מהאצבע"

מכשיר של בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב
מכשיר של בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב

חברת המכשור הרפואי אריקה בי-קיור לייזר  היא מועמדת מובילה לשמש כ"נערת הפוסטר" של גל הנפקות הטכנולוגיה המאכזבות בבורסת בת"א. החברה אשר הונפקה לפני כשנה וחצי לפי שווי של יותר מחצי מיליארד שקל, איבדה מאז כ-95% משווייה ופרסמה בסוף השבוע שעבר עדכון מדאיג בנוגע לירידה חדה בהכנסות, עלייה בהפסדים והידלדלות מקורותיה הכספיים. במקביל היא מנהלת עימות סוער מול המנכ"ל שפיטרה בחודש שעבר, ד"ר רום אליעז, לפי שעה מחוץ לכותלי בית המשפט.

"משבר אמון": בי־קיור לייזר פיטרה את המנכ"ל לאחר חצי שנה
עלייתו ונפילתו של בי-קיור לייזר: המוצר שאמור להקל על כאבים גורם סבל למשקיעים

אליעז החליף אשתקד את המנכ"ל הוותיק של בי-קיור, מוטי נבון, שהיה חלק מגל עזיבות של בכירים בחברה לנוכח הידרדרות ביצועיה העסקיים וקריסת המניה. אלא שלאחר כחצי שנה בלבד לאחר מינויו הוא נאלץ לעזוב. בדיווח של בי-קיור לייזר לבורסה נכתב כי העסקתו הופסקה על ידי דירקטוריון החברה, בראשות המייסד ובעל השליטה מיקי שלוסר, "בשל אי התאמתו לתפקיד, ומשבר אמון שנתגלע בין הצדדים שאינו מאפשר את המשך העבודה המשותפת".

ד''ר רום אליעז / צילום: יח''צ
 ד''ר רום אליעז / צילום: יח''צ

מקורבים להנהלת בי-קיור לייזר טענו בחודש שעבר, בין היתר, כי אליעז השתמש בכרטיס האשראי של החברה להוצאות פרטיות כגון סוכך לביתו הפרטי וסדנת מנהלים. על פי אותן טענות, הוא גם לקח מן המשרד ציוד משרדי ואפילו עציץ, ואכל סנדביץ' שהיה שייך לאחת העובדות הזוטרות במשרד, ואחר כך על פי הנטען, התנצל וביקש לתת לה פיצוי כספי. עוד נאמר כי הוא נעל את ציפי שלוסר, אשתו של בעל השליטה והיו"ר ומנהלת שירות הלקוחות בחברה, במשרדה, כנראה כאקט של שעשוע.

"מנסים להסתיר טענות על ממשל תאגידי לקוי"

אליעז הכחיש נמרצות את הטענות נגדו, ומסר לגלובס באמצעות עורכי דינו, כי "הקורא מוזמן לשאול את עצמו כיצד ייתכן שבחברה ציבורית שכל שוק ההון יודע שמצבה קשה, שהדירקטורים החיצוניים ונושאי משרה בה התפטרו בחודשים האחרונים, תוך הטחת טענות חמורות, אין לבעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון מיקי שלוסר משהו חשוב יותר להתעסק בו, מאשר בלהעלות טענות מומצאות ומצוצות מן האצבע בדבר זוטי דברים, כנגד המנכ"ל".

עוד נטען: "אין זאת אלא ששלוסר ורעייתו מיהרו לקבל החלטה על פיטורי המנכ"ל, קודם למינוי הדירקטורים החדשים, והכול בניסיון להסתיר מעיניהם ומעיני ציבור המשקיעים את ההתראות הרבות, בכתב ובעל פה, ששלח המנכ"ל בדבר הממשל התאגידי הלקוי בחברה. כעת, תחת לתקן את התקלות החמורות, בוחרים בני הזוג שלוסר להוציא דיבה כנגדו, בטענות מצוצות מהאצבע שמועברות לתקשורת".

בעבר נטען לגבי בני הזוג שלוסר (המחזיקים כ-75% ממניות החברה) כי הם ובני משפחתם מועסקים בחברה במגוון תפקידים, וממשיכים לקבל משכורות גבוהות למרות מצבה הבעייתי של החברה.

טרם ההנפקה אשתקד בי-קיור העסיקה ארבעה מילדי בני הזוג וכן שניים מהחתנים. לקראת גיוס ההון החליטה החברה להפחית את מעורבות בני המשפחה, ועל פי דיווחיה לבורסה היא מעסיקה כיום, מלבד בני הזוג, עוד שלושה מבני המשפחה בעלות שכר שנתית כוללת של כמיליון שקל.

יתר בני המשפחה עברו לעבוד בחברה אחרת שבבעלות בני הזוג שלוסר, שאשתקד קיבלה בי-קיור את אישור בעלי המניות לרכוש את הזכויות להפצה של מוצר שפיתחה, להחלקת קמטים ומיצוק עור.

מבצעת רה-ארגון ומינתה מנכ"ל חדש

בדיווח שפרסמה בשבוע שעבר, העריכה בי-קיור כי תסיים את שנת 2022 עם מכירות של כ-51 מיליון שקל, ירידה משמעותית של יותר מ-50% מההכנסות ב-2021, ועם הפסד תפעולי של כ-38 מיליון שקל (לעומת הפסד תפעולי של כ-7 מיליון שקל "בלבד" בשנה הקודמת). לבי-קיור יש כיום בקופה מזומנים בסך כ-21 מיליון שקל (בדומה לשווי השוק של החברה) - סכום נמוך מזה ששרפה במחצית הראשונה של 2022.

ההרעה בתוצאות החברה נובעת לטענתה, בין היתר מעליית מחירי הפרסום ושינויים במדיניות הפרטיות בערוצי הפרסום הדיגיטלי, וכן עקב היציאה מסגרי הקורונה.

עוד דיווחה החברה כי שינתה את שיטת המכירה באנגליה והיא בודקת מכירה של מוצריה באמצעות מפיץ, עד כה בכמויות קטנות. בנוסף, המצב הכלכלי והשפעת האינפלציה הגבוהה על ההכנסה הריאלית של משקי הבית, תרמו גם הם לירידה בהכנסות. החברה בוחנת לדבריה באופן שוטף את פעילות הגבייה באנגליה, וישנה אפשרות שתידרש לבצע הפרשה נוספת בסך כ-4-3 מיליון שקל לחובות מסופקים שם.

בימים אלה מיישמת בי-קיור תהליך רה-ארגון בעזרת חברת KCR, שמתמחה בהבראת חברות במשבר. בחודש שעבר מונה לחברה מנכ"ל חדש, גידי לנדסברגר, שכיהן עד לאחרונה במשך ארבע שנים כמנכ"ל חברת המכונות החקלאיות אפרון, ובעבר הרחוק יותר ניהל את חברת המזון לתינוקות רמדיה, בעת הפרשה שבה נפטרו שלושה פעוטות ונוספים נפגעו לאחר שצרכו מזון צמחי של החברה שהיה חסר בו הוויטמין B1.

לנדסברגר זוכה ב-2012 מהרוב המוחלט של האישומים נגדו בפרשה, אך טען ב-2013 במסגרת תביעה שהגיש נגד החברה הגרמנית שייצרה את התרכובת הבעייתית עבור רמדיה, כי "למרות הזיכוי, הפכתי למנודה מקהיליית העסקים. אני מועסק במקרה הטוב בעסקים קטנים של מכרים".

היציאה מהקורונה עצרה את הצמיחה

את אריקה בי-קיור הקים שלוסר ב-2007. הוא רכש זכויות למכשיר המוכר כבי-קיור לייזר, אשר פועל באמצעות "טכנולוגיית הלייזר הרך" ומשמש לפי הנטען "לטיפול בכאבים, בעיות אורתופדיות, פצעים, דלקות ותופעות בריאותיות אחרות". טרם הנפקתה בבורסה ב-2021 זכתה החברה להכרה ציבורית נרחבת בזכות קמפיין פרסום אגרסיבי, שכלל פרזנטורים מוכרים ששיבחו את מעלות המוצר, בהם אגדת הכדורסל מיקי ברקוביץ', הג'ודוקא האולימפית ירדן ג'רבי ועוד.

החברה פרסמה טיוטת תשקיף ראשונה בחודש מאי 2021, בשיאו של גל הנפקות טכנולוגיה בבורסה בת"א, ובתחילה כיוונה לשווי יומרני של 800 מיליון שקל. אלא שעד לביצוע הגיוס בפועל, כחודשיים לאחר מכן, הצטנן שוק ההנפקות וההנפקה התבצעה לפי מחצית מהשווי המבוקש, ובמסגרתה גייסה אריקה בי-קיור מהציבור כ-110 מיליון שקל, כחמישית מהסכום לכיסיהם של הבעלים באמצעות הצעת מכר.

תוצאותיה הכספיות של אריקה בי-קיור ערב ההנפקה העידו על צמיחה מהירה של פעילותה, בעיקר בשנת פרוץ הקורונה, עם קפיצה דו-ספרתית בהכנסות ל-86 מיליון שקל ב-2020. אלא שהיציאה מן המגפה הגבירה את התחרות למוצרי החברה, וייקרה את הפרסום, וגם האינפלציה הגוברת לא תרמה לפעילותה. במקביל, החברה לא הצליחה במהלך החדירה שלה לשוק הבריטי.