באירופה הולכים לים באמצע החורף, ומחירי הגז ירדו לשפל של 10 חודשים

בדנמרק חגגו את היום הראשון של השנה החדשה בחוף הים, בבון שבגרמניה נרשמו 20 מעלות, ובבילבאו שבספרד נרשם השבוע היום החם ביותר בינואר אי פעם • גל החום האירופי הנוכחי הוא אחת הסיבות לכך שמחירי הגז הטבעי באירופה צנחו לראשונה בימים האחרונים לשפל של יותר מעשרה חודשים

רוחצים טובלים בים הצפוני ביום הראשון של השנה, ב-15 מעלות / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw
רוחצים טובלים בים הצפוני ביום הראשון של השנה, ב-15 מעלות / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

את ימי המעבר שבין 2022 ל-2023 בילו רבים מתושבי אירופה בטמפרטורות חמות באופן חריג לעונה.

במקום שלג וגשם, הלכו רבים בדנמרק, למשל, לחוף הים כדי לחגוג את היום הראשון של השנה החדשה, עם 15 מעלות נעימות בממוצע. בבון שבגרמניה נרשמו 20 מעלות - יותר מאשר בתל אביב - במקום טמפרטורות מתחת לאפס בדרך כלל, ובוורשה הן עמדו על 18.9 מעלות. למעשה, בצפון אירופה כולה נרשמו השבוע הטמפרטורות הגבוהות ביותר לינואר כלשהו בשמונה מוקדים שונים - מלטביה ועד לצ'כיה. ולא רק בה, בבילבאו שבספרד נרשם השבוע היום החם ביותר בינואר אי פעם, עם 24.9 מעלות.

תחזית: בריטניה בדרך למיתון העמוק ביותר מבין הכלכלות הגדולות השנה 
בצל משבר האנרגיה: גרמניה מחזירה לפעילות תחנות כוח פחמיות 
גרמניה מתכוננת לחורף בלי גז: מחשיכה מבני ציבור וחוזרת לפחם 

גל החום האירופי הנוכחי, שצפוי להימשך לפחות בשבוע הקרוב, הוא אחת הסיבות לכך שמחירי הגז הטבעי באירופה צנחו לראשונה בימים האחרונים לשפל של יותר מעשרה חודשים, ואף חזרו לראשונה לרמה שנרשמה לפני פרוץ המלחמה הרוסית באוקראינה. מזג האוויר החם אומר כי התושבים מחממים פחות את בתיהם, אם בכלל, וצורכים הרבה פחות גז לעומת המצב שנרשם רק לפני שלושה שבועות, אז גל קור קיצוני פקד את היבשת. מדינות היבשת מסוגלות למלא מחדש את המאגרים בעזרת מעט הגז שעדיין מגיע מרוסיה, ובעזרת הזמנות גז מונזל (LNG) חדשות, שמגיעות בקצב הולך וגובר מאז פרוץ המלחמה באוקראינה.

חגיגות השנה החדשה ביורקשייר, אנגליה / צילום: Reuters, Danny Lawson
 חגיגות השנה החדשה ביורקשייר, אנגליה / צילום: Reuters, Danny Lawson

מחיר הגז הטבעי בבורסה של אמסטרדם, המשמש סמן למחירים ביבשת כולה, עמד הבוקר על 68.5 אירו למגה-ואט-שעה. מחיר זה נרשם לאחרונה רק בפברואר השנה, שבועות לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה שהביאה למשבר אנרגיה אירופי ולתהליך גמילה אירופי חריף ממקורות אנרגיה רוסיים. אפילו בהשוואה שנתית, המחיר נמוך מזה שנרשם בינואר 2022, אז הוא עמד על 92.5 אירו. בקיץ האחרון הגיע מחיר הגז לשיא של 340 אירו, כאשר מדינות אירופה נלחמו על היכולת למלא את המאגרים שלהם לחורף.

התחזיות: גרמניה תצלח את החורף ללא הפסקות גז

ביחד עם מזג האוויר החם והמפתיע, אלו יכולות האגירה האירופיות שכעת משחקות תפקיד מרכזי בהורדת מחירי הגז. בגרמניה עומדת רמת המלאי על כ-90%, לעומת 50% בחורף הקודם, והתחזיות הן שהמדינה תצלח את החורף ללא הפסקות גז או קיצוב אנרגיה, במיוחד אם מזג האוויר ימשיך להיות חם מהרגיל. במצב של מאגרים מלאים, אין למדינות אירופה יכולת לקנות גז טבעי והמחיר צונח. בשבועות האחרונים דווח על מיכליות LNG העוגנות מול חופי נמלים בספרד ובהולנד וממתינות להתרוקנות המאגרים ולעליית המחירים. בסך הכל, מאגרי מדינות האיחוד מלאים ב-83.5% נכון לשבוע הנוכחי.

אך למרות ההצלחה הנקודתית, מחירי הגז הנוכחיים עדיין גבוהים יותר מהממוצע בשנים האחרונות. בינואר 2021 עמד מחיר הגז על כ-22 אירו, בינואר 2020 על כ-15 אירו ובינואר 2019 על כ-20 אירו. החשש הוא כי משבר האנרגיה "יתגלגל" לחורף הבא, שבו אירופה לא תוכל למלא את מאגריה בגז רוסי כפי שעשתה השנה, בין היתר בשל הפסקת הזרמת הגז בצינור "נורד-סטרים". מחירי הגז הנוכחיים עדיין גבוהים פי חמישה מהממוצע בשנים האחרונות, ואירופה עדיין תצטרך למלא כ-40 מיליארד קוב גז טבעי לפחות כדי להיות מוכנה לחורף הבא.

האיחוד האירופי נקט כמה צעדי בזק בעקבות המלחמה ברוסיה - שסיפקה כ-40% מהגז למדינות הגוש עד כה - כמו הזמנת LNG בכמויות עתק מארה"ב ומקטאר, במחירים שעברו בהרבה את אלו שהציעו מדינות באסיה. במקביל, בגרמניה נבנה בתוך פחות משנה מזח מיוחד שישמש להזרמת גז מונזל לצנרת במדינה, לראשונה בהיסטוריה שלה, והוא החל לפעול בשבועות האחרונים. מיכלית LNG ראשונה מארה"ב עגנה בו השבוע, ותספק גז נוסף למאגרים הגרמנים. גם בהולנד נפתח טרמינל חדש למיכליות LNG, והמדינה תוכל להעביר אותו לשכנותיה האירופיות.

צעדים אלו הוכיחו את עצמם, ביחד עם הגברת רכש הגז מרוסיה כל עוד הדבר היה אפשרי. אך החשש עבר לחורף הבא, ולאלו שאחריו. "המצב הרבה יותר טוב ממה שהערכנו, וייתכן שהמחירים בשנה הקרובה אפילו יירדו", אמר ל"ניו יורק טיימס" אנליסט מחברת Wood Mackanzie. אחרים הזהירו עם זאת מהשפעה של קרה אפשרית על מחירי הגז, ומהמצב של תחרות הולכת וגוברת עם אסיה על גז מונזל.