מיתון, אבל מתון: תחזיות האנליסטים התעדכנו, אך הם עדיין פסימיים

אזהרות האנליסטים ממיתון חריף התרככו עם השנה החדשה, אבל יש מי שעוד צופה שגם ללא מיתון – האטה ממושכת ועמוקה עלולה לפגוע בכלכלה ולהביא את הצמיחה לתחתית של 0.8% ברבעון השלישי של 2023

גם אם לא מיתון, שנת 2023 תהיה בסימן של האטה / אילוסטרציה: Shutterstock
גם אם לא מיתון, שנת 2023 תהיה בסימן של האטה / אילוסטרציה: Shutterstock

תחזיות האנליסטים לקראת סופה של 2022 ועם תחילתה של השנה הנוכחית מנסות לצייר את התמונה הכלכלית שמחכה למשקיעים ב-2023. העלאות הריבית של הפדרל ריזרב, אינפלציה גואה ואירועים גיאופוליטיים ברחבי העולם הותירו את האנליסטים תחת הרושם שעתיד קודר לפנינו. אולם, עם המגמות המעודדות שנרשמות לאחרונה, התעודדו גם התחזיות.

תחזית: בריטניה בדרך למיתון העמוק ביותר מבין הכלכלות הגדולות השנה
שלושה תרחישים שכדאי להכיר: איך ייראה המיתון הצפוי בארה"ב?
תחזית ל-2023: מה יקרה לכלכלות הגדולות בעולם ואיפה יש הזדמנויות? 

כעת, התרחיש הסביר ביותר לדעת רובם של המומחים הוא מיתון מתון, כזה שנשען על כח הקנייה של הציבור האמריקאי, שהתגלה חזק מהצפוי. אלא שלפי תחזית חדשה שפרסם הכלכלן הראשי של מודי'ס אנליטיקס, מארק זנדי, גם אם ארה"ב תימנע ממיתון ב-2023, צרכנים ומשקיעים אמריקאים עלולים להתמודד עם האטה ממושכת, שכנראה לא תירגע עד 2024. זנדי וצוותו צופים ששיעור הצמיחה ירד עד כדי 0.8% ברבעון השלישי של השנה, וכי קצב צמיחת התמ"ג לא יעלה מעל לשיעור של 2% עד הרבעון השלישי של 2024.

בעוד שזנדי מאמין שהעלאות הריבית האגרסיביות של הפד הן בעלות השפעה רעה על צמיחת התמ"ג, הוא חושב ששוק עבודה אמריקאי חזק וגורמים אחרים הקשורים לצרכן צריכים לסייע במניעת התכווצות מוחלטת של הכלכלה. "אין ספק שהכלכלה תיאבק בשנה הקרובה כאשר הפד פועל לרסן את האינפלציה הגבוהה, אבל התחזית הבסיסית גורסת שהפד יוכל להשיג זאת מבלי להאיץ את מיתון", אמר זנדי בהערה, כפי שפורסם במרקטווטש.

הסיכון שבנבואה המגשימה את עצמה

ההשקפה הגורפת בוול סטריט היא שכאשר הפדרל ריזרב יוריד בחזרה את הריבית כדי לעזור לרכך את המכה למשקיעים ולצרכנים, ככל הנראה הכלכלה האמריקאית תיכנס למיתון קצר במהלך המחצית הראשונה של 2023, אך הוא יסתיים הרבה לפני סוף השנה. "זו אחת הסיבות להיות אופטימיים. הכלכלה עלולה לעקוף את המיתון", אמר זנדי ל-CNN ביום חמישי. "ללא פיטורים המוניים, לא סביר שהצרכנים יפסיקו לבזבז והכלכלה תסבול ממיתון".

על פי התחזית החציונית מסקר של וול סטריט ג'ורנל, רוב הכלכלנים רואים סבירות של כ-65% שכלכלת ארה"ב תגלוש למיתון השנה. בעוד שזנדי חולק על תפיסה זו, הוא הודה כי הסיכון הגדול ביותר הוא שמיתון הופך לנבואה המגשימה את עצמה, כאשר צרכנים ועסקים מרסנים את ההוצאות כדי לחזק את החסכונות שלהם כשהם מתכוננים למיתון על סמך התחזיות.

זנדי, בשונה מאחרים, מצפה לתקופה מאתגרת, אבל ארוכה יותר - מה שלדעתו יקל על הצרכנים והמשקיעים. היסוד לתחזית זו היא התפיסה שהפד יוכל לסגת מהעלאות הריבית לפני שהן יפגעו בכלכלה.

הצרכנים עומדים בקצב

זנדי לא לבד בדעה שלו שהכלכלה האמריקאית תתחמק ממיתון השנה. הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, יאן האציוס, מחזיק בתחזית דומה, איתו גם שמות בעלי פרופיל גבוה אחרים בוול סטריט, וגם הנתונים תומכים בה: שיעור גיוס העובדים בארה"ב נותר עמיד באופן מפתיע, 263 אלף משרות נוספו בנובמבר, ושיעור האבטלה עומד על 3.7% - ירידה דרמטית מכמעט 15% באביב 2020; בנוסף, האינפלציה מצטננת, מחירי האנרגיה יורדים והשכר הריאלי צמח מהר יותר מהמחירים לצרכן, שינוי משמעותי שעשוי לתת לצרכנים כוח להמשיך ולהוציא בשנה הבאה.

כלכלנים הקדישו תשומת לב רבה לחשבונות הבנק של הצרכנים, ולמרות שחלקם העלו חששות לגבי הידלדלות החסכונות, זנדי מאמין שסביר להניח שלמשפחות אמריקאיות לא תהיה בעיה לפרוע את חובותיהן ולעמוד בקצב ההוצאות עם עליית הריבית. "רוב משקי הבית גם עשו עבודה טובה בניהול החובות שלהם", אמר.

יתרה מכך, זנדי מאמין שלמרות שמחירי הבתים ממשיכים לרדת עם התפוגגות תנופת רכישת הבתים של עידן המגפה. מחסור בבתים, הנובע מתקופה של למעלה מעשור של בנייה מוגבלת, יעזור להגן על ערכי הבתים. גם הבנקים, שהיו פגיעים בעבר, הם בעלי הון מספיק כדי לעמוד במיתון חמור. במקום זאת, צמיחת האשראי נשארת "בדיוק כמו שצריך", אמר זנדי.

בסוף הניתוח ציין זנדי כי אמנם יש מקום לאופטימיות, אבל הכלכלה האמריקאית עדיין פגיעה מול התרחשותם של אירועים בלתי מתוכננים - הדוגמה הבולטת ביותר היא הסלמה של הסכסוך באוקראינה, או של מדיניות הקורונה בסין. בנוסף, הביע זנדי חשש כי צמצום ברווחי החברות יאלץ את המשקיעים להוזיל עוד יותר את מחיר המניות.