אחרי ההקפאה: ועדת אלבשן ממליצה לעלות את שכר הח"כים בכ-5%

שכר הח"כים ובכירי המגזר הציבורי לא עודכן ב-2021 ו-2022 בשל מגפת הקורונה • כעת ועדת אלבשן, שאחראית על קביעת שכר הח"כים, העבירה את המלצותיה, לפיהן הח"כים יוותרו על העלאה של 12.5%, ויקבלו העלאה של 5.1% בלבד בשכרם • בכך, הח"כים מוותרים על העלאת השכר שהיו אמורים לקבל עפ"י הנוסחאות האוטומטיות לשנת 2020 ו-2021, ששווים כ-7% משכרם עד אז

מליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת אלבשן, שאחראית על קביעת שכר חברי הכנסת, העבירה אמש (ב') את המלצתה ליו"ר ועדת הכנסת אופיר כץ כי חברי הכנסת יוותרו על העלאה של 12.5%, שהוא שיעור עליית השכר הממוצע על פיו נקבע שכר חברי הכנסת. במקום זאת, חברי הכנסת יקבלו העלאה של 5.1% בלבד, זאת לראשונה מאז 2020. ההחלטה נומקה בכך שהעלאה מלאה "אינה הולמת את המצב הכלכלי הכללי המסתמן (לרבות ההיבט האינפלציוני), ואת הדוגמה שצריכים חברי הכנסת לשמש לציבור בכלל ולעובדי הציבור בפרט".

רשות ניירות ערך: יש לנו ראיית זהב נגד כחלון בפרשת יונט קרדיט | בלעדי 
סמוטריץ' צפוי למתן את התייקרות החשמל שנקבעה ל-2023 

כזכור, בשל הקורונה החליטה הכנסת כי שכר חבריה לא יעודכן בשנים 2021 ו-2022 בשל השינויים החריגים בפעילות המשקית שהביאה עמה מגפת הקורונה. החלטה זו הוחלה על כל בכירי המגזר הציבורי - השופטים, ראש הממשלה, השרים, נשיא המדינה וכל מקביליהם. מדובר על כ-1,000 איש בשירות הציבורי.

כעת, בתחילת שנת 2023, הסתיימה הוראת השעה שבחוק והמוסד לביטוח לאומי פרסם את שיעור עליית השכר הממוצע במשק בשלוש השנים האחרונות. בעקבות כך התברר כי שכר כל נושאי המשרה אמור לעלות ב-12.5%. לכן, מציינת ועדת אלבשן, הכוללת את פרופ' יורם עדן וד"ר קרן בר חווה, ובראשה עומד הפרופ' יובל אלבשן, כי היא ממליצה "לקצץ את מרבית העלייה האוטומטית בשיעור של 12.5%, ועדכונו יעמוד על שיעורו בשנת 2022 בלבד כך שיעלה בשיעור של 5.1% בלבד - שהוא שיעור עליית השכר בשנה האחרונה בלבד. בכך, חברי הכנסת מוותרים לגמרי על העלאת השכר שהיו אמורים לקבל על פי הנוסחאות האוטומטיות לשנת 2020 ו-2021, ששווים כ-7% משכרם עד אז.

העלאת שכר של 5.1% משמעה קיצוץ ריאלי בשכרם של חברי הכנסת

בישיבה שהתקיימה היום בלשכתו של יושב ראש הכנסת חבר הכנסת אמיר אוחנה, יחד עם יו"ר ועדת הכנסת ח"כ אופיר כץ, שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ועדת כספים ח"כ גפני ויו"ר הוועדה פרופ' יובל אלבשן, המליץ אלבשן כי שכרם של הח"כים יועלה ב-5.1% בלבד, ו"מאותם טעמים תתקבל החלטה זהה לקיצוץ עליית השכר גם ביחס ליתר נושאי המשרה (נשיא המדינה, ראש הממשלה, השרים, סגני השרים, השופטים ונושאי המשרות השיפוטיות)". הוועדה מציינת כי החלת המלצתה על כל הבכירים במגזר הציבורי היא מהלך ש"יעביר לציבור מסר של סולידריות, אחריות וערכיות". כעת וועדות הכנסת והכספים צפויות לדון בהמלצה ולאשר אותה.

מינואר 2020 עד היום, נרשמה אינפלציה של 7.2%. כלומר, העלאת שכר של 5.1% משמעה קיצוץ ריאלי בשכרם של חברי הכנסת - ובשכר כל שאר בכירי המגזר הציבורי הנקבעים לפי אותה נוסחה.

חשוב לציין כי ועדת אלבשן קובעת כי מדובר בהמלצה הנוגעת לשכר 2023 בלבד וכי היא מבקשת במהלך השנה לבצע מהלך כולל של בחינת שכר חברי הכנסת ותנאיהם אל מול שאר נושאי המשרה הבכירים במדינה, כמו שופטים, לרבות מנגנון עדכון קבועים.