המדינה הנפיקה לראשונה אג"ח ירוקות: גייסה 2 מיליארד דולר

אגרות החוב הונפקו לתקופה של 10 שנים בריבית של 4.5% • ההנפקה מוכוונת לשוק הבינלאומי, ובמקביל החלו מגעים ראשוניים בין החשכ"ל לרשות ניירות ערך באשר להנפקה שקלית של אג"ח ירוקות לשוק המקומי

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: איל יצהר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: איל יצהר

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, השלים הלילה הנפקה ראשונה של אגרות חוב ירוקות, בהיקף של כ-2 מיליארד דולר. אגרות החוב הונפקו לתקופה של 10 שנים בריבית של 4.5%. ההנפקה מוכוונת לשוק הבינלאומי, ובמקביל החלו מגעים ראשוניים בין החשכ"ל לרשות ניירות ערך באשר להנפקה שקלית של אג"ח ירוקות לשוק המקומי. 

● מה יהיה השנה עם מחירי הנדל"ן, מניות ההייטק והגיאופוליטיקה?
המשקיעים בורחים, כדאיות המיזוגים פוחתת, ומאות חברות SPAC מרימות ידיים

הכסף שמגייסות אג"ח ירוקות מוקדש למימון פרויקטים שמוגדרים ידידותיים לסביבה. הרגולציה העדכנית באיחוד האירופי מחייבת בתי השקעות גדולים לדווח על ההשפעה הסביבתית של השקעותיהם. לכן, למשקיעים זרים ממדינות שונות יש מוטיבציה לנתב כספים להשקעות שמוגדרות כירוקות. הצורך בהנפקה מסוג זה עלה בשנה שעברה, כשמשקיעים גדולים מחו"ל פנו לאוצר ושאלו מדוע ישראל לא נמצאת בשוק הירוק.

במצב השוק הנוכחי, עם עליות ריבית, ירידות בבורסות וחשש מפני האטה - התשואות על אגרות החוב מטפסות וגיוס החוב של המדינה מתייקר. אולם, בראיית האוצר, הנפקת אג"ח ירוקות מאפשרת לגייס כספים בעלות נמוכה יחסית לאג"ח רגילות. זאת, מתוך הנחה שמשקיעים יסכימו לתשואה נמוכה יותר עבור אג"ח ירוקות, כיוון שיוכלו לכלול את ההשקעה ביעדי השקעות ה-ESG שלהם.

כיצד מוגדרים פרויקטים ירוקים? בתהליך שארך חצי שנה דנו באוצר מול משרדי הממשלה הרלוונטיים - הגנת הסביבה, כלכלה, אנרגיה, תחבורה וחדשנות - והוגדרו שורה של פרויקטים שנכנסו לתוך מסגרת מסמך הטקסנומיה שקבע המשרד להגנת הסביבה. זאת, בליווי גוף בינלאומי שמשקיף על התהליך. במקביל, יחידת החוב באגף החשב הכללי ערכה "רואד שואו" למשקיעים זרים בסוף השנה שעברה.

לאחר ההנפקה השנתית לשוק העולמי, גיוס החוב ב-2023 צפוי להיות ממוקד בשוק הישראלי. באוקטובר האחרון הפסיק החשב הכללי להנפיק אגרות חוב מיועדות, במסגרת הרפורמה שביטלה את האג"ח ההיסטוריות בעלות התשואה הקבועה המובטחת. בהיעדר אפיק השקעה זה, באוצר סבורים כי המוסדיים המקומיים יהיו נזילים דים לספוג את רוב הנפקות האג"ח של המדינה.

כדי להנפיק אג"ח ירוקות נדרש לקבל אישור שההנפקה עומדת בכללים הגלובליים, שנקבעו על ידי ארגון ICMA. את חוות הדעת שאישרה את ההנפקה של ישראל סיפקה Shade of Green , שפעילותה נרכשה על ידי סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P. הבנקים ששימשו כחתמים בעסקה היו: ברקליס, BNP, Citi ו- Bank of America.